  • 1. Data: 2015-06-28 22:31:43
    Temat: Regulacja grzania dużej młocy...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam pewien problem z regulacją temperatury. Jest to przeponowe
    wyżarzanie drutu w retorcie za pomocą grzałek elektrycznych 3x30kW.
    Do tej pory procesem sterował stary układ, który był bardzo ubogi w
    możliwości konfiguracyjne np. wybór innej temperatury wyżarzania niż
    zaprogramowana (na stałe). O klepiących (i rozklepujących się)
    stycznikach już nie wspomnę. Styczniki zostały wymienione na ssr'y.
    Teraz przyszła kolej na sterowanie tymi 30kW grzałkami. Zaplanowałem
    użycie PID - wcześniej budowałem układ grzejny, mniejszej mocy, który
    bardzo ładnie działał. Mając te wcześniejsze doświadczenia zbudowałem
    sterowanie diy oparte na regulacji PID. Problem jest w tym, że nie
    udaje mi się dobrać nastaw. Ciągle są spore (niedopuszczalne w
    procesie) oscylacje wokół SP. Piec niestety ma dużą bezwładność. Po
    wielu próbach okazało się, że aby utrzymać stałą temperaturę musi być
    zawsze 30% mocy na grzałkach, PID natomiast zawsze po przekroczeniu
    SP zmniejsza moc za szybko i co najważniejsze nie włącza z powrotem
    mocy gdy temperatura spada (po przekroczeniu) do SP. A musi tak robić
    bo inaczej znowu spadnie za bardzo poniżej SP. Być może po prostu PID
    się nie nadaje do układu o tak dużej bezwładności?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-06-29 00:09:48
    Temat: Re: Regulacja grzania dużej młocy...
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > PID
    > się nie nadaje do układu o tak dużej bezwładności?

    skoro masz oscylacje to źle ustawiłeś parametry PIDa ( stawiam na za
    duże P, za małe I, D sobie daruj) , swoją drogą ssr wysterowuje się
    PWMem a nie on-off
    napisz jakie masz parametry pida i jaki jest czas układu

  • 3. Data: 2015-06-29 00:23:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jun 2015 00:09:48 +0200, "Jeffrey"
    <s...@w...onet.pl> wrote:
> [...]
    > PWMem a nie on-off
    > napisz jakie masz parametry pida i jaki jest czas układu

    No, że pid oscyluje bo ma źle ustawione parametry to wiem :).
    Oczywiście ssr jest sterowany pwm, napisałem , ze on off?
    Co do wartości P (I iD ustawiłem na 0 w ogóle), dla P żadna z zakresu
    0.5-100 nie pomaga, zawsze pojawiają się oscylacje które albo
    przegrzeją albo przestudzą.
    Czas rekreacji układu to około minuta.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-06-29 00:42:34
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marek wrote:

    > No, że pid oscyluje bo ma źle ustawione parametry to wiem :).
    > Oczywiście ssr jest sterowany pwm, napisałem , ze on off?

    tak mi jakoś z kontekstu wynikło - jak widać niewłaściwie

> [...]
    > zakresu
    > 0.5-100 nie pomaga, zawsze pojawiają się oscylacje które albo

    minuta to wcale nie jest długo
    opisz dokładnie jakie parametry ustawiasz bo te PIDy to firmy sobie
    różnie programują, generalnie chodzi o to żeby układ na P delikatnie
    niedociągał wtedy I załatwia resztę
    z minutową reakcją to ze 2 dni trzeba posiedzieć żeby potestować,
    załączasz wszystkie grzałki na raz czy w kaskadzie? jak są za duże
    grzałki to też ciężko ustawić. jeszcze napisz jak połączyłeś
    elektrycznie, ja najczęściej spotykam się z układem że grzałki są
    połączone w trójkąt lub gwiazdę bez zera, stycznik załącza całość ale
    bezpośrednio idzie tylko jedna faza a dwie pozostałe przez tyrystory
    ( stycznik musi być bo tyrystory przepuszczają napięcie szczątkowe a
    przy przebiciu mogą zwierać cały czas)

  • 5. Data: 2015-06-29 06:27:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jun 2015 00:42:34 +0200, "Jeffrey"
    <s...@w...onet.pl> wrote:
> [...]
    delikatnie
    > niedociągał wtedy I załatwia resztę
    > z minutową reakcją to ze 2 dni trzeba posiedzieć żeby potestować,

    Ten pid jak i cały sterownik to układ własnej produkcji, algorytm pid
    (w C).gotowy z sieci, Odpowiedź z niego (0-100%) steruje pwm'emen
    grzałek.
    Jeśli chodzi.o same.nastawy P to zawsze się tworzą w tym przypadku
    ascylacje, bo po osiągnięciu SP przy samym P ijego odpowiedź się
    zeruje, a zero (mocy) od razu powoduje spadek grubo poniżej SP.
    Metodą prób i błędów doszedłem do.stabilnošci dodając zawszę stałą
    wartość do odpowiedzi z samego P. Tylko to mnie nie urządza, bo dla
    każdej innej zadanej temp. musiałbym wyznaczać tą stałą.

    > załączasz wszystkie grzałki na raz czy w kaskadzie? jak są za duże

    Połączone są w gwiazdę. Najpierw grzeją wszystkie a po usiągnieciu
    przez poszczególne grzałki ich max temp. dopuszczalnej układ załącza
    je osobno pilnując aby grzały równomiernie bo mają tendencję do
    nierównomiernego rozgrzewania się. Temp. grzałek jest ok. o 80°
    wyższa niż badana (PV pida) temp. wsadu (w retorcie).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-06-29 07:14:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jun 2015 06:27:00 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Metodą prób i błędów doszedłem do.stabilnošci dodając zawszę stałą
    > wartość do odpowiedzi z samego P. Tylko to mnie nie urządza, bo dla
    > każdej innej zadanej temp. musiałbym wyznaczać tą stałą.

    Z przemęczenia głupoty wypisuję.... Skoro dodałem stała do odpowiedzi
    P, to przecież bteraz wystarczy tak dobrać P (tylko przy samym P,
    reszta 0) aby zatrzymało się poniżej SP a później próbować podciągnąć
    dobierając D. Muszę jeszcze raz spróbować, obawiam się teraz ze
    jednak D nie było wyzerowane stąd te ciągłe oscylacje.
    Kluczowe pytanie jest takie: czy przy takiej bezwładności pieca jak
    uda mi się dobrać nastawy dla jednego SP to czy te same nastawy będą
    dobre dla innego SP?
    W poprzednim układzie grzewczym, w którym miałem do czynienia z pid
    było grzanie w zakresie 30-90° i praktycznie jedne nastawy sprawdzały
    się w tym zakresie bardzo dobrze. Teraz inny układ, inna dynamika i
    inny zakres temperatur....

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-06-29 10:04:37
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-06-29 o 00:09, Jeffrey pisze:

    > skoro masz oscylacje to źle ustawiłeś parametry PIDa ( stawiam na za
    > duże P, za małe I, D sobie daruj) , swoją drogą ssr wysterowuje się
    > PWMem a nie on-off

    Dokładnie tak. Przy on/off prawdopodobnie jest tak, że najmniejsze z
    możliwych p i tak jest za duże.
    --
    P.Jankisz

  • 8. Data: 2015-06-29 13:02:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]
    >dobierając D. Muszę jeszcze raz spróbować, obawiam się teraz ze
    >jednak D nie było wyzerowane stąd te ciągłe oscylacje.

    Masz taka metode Zieglera-Nicholsa:
    wylaczamy I oraz D, podkrecamy P az do uzyskania oscylacji,
    mierzymy to wzmocnienie krytyczne i okres oscylacji po czym

    - regulator PI: Kp =0.45*Kpkr , Ti = 0.85*Tosc ;
    - regulator PID: Kp = 0.6*Kpkr , Ti = 0.5*Tosc , Td = 0.12*Tosc ;

    >Kluczowe pytanie jest takie: czy przy takiej bezwładności pieca jak
    >uda mi się dobrać nastawy dla jednego SP to czy te same nastawy będą
    >dobre dla innego SP?

    Tak sie wydaje, ze twoj obiekt ma parametry dynamiczne malo zalezne od
    temperatury.
    Czyli parametry regulatora powinny byc dobre w szerokim jej zakresie.

    Jesli sie czegos bac, to
    a) zmiennej ilosci drutu - co wplywa na bezwladnosc ukladu,
    b) nieliniowej regulacji zasilania - sterujesz przekaznikami PWM, ale
    w jakims duzym okresie -grupowo czy fazowo ?
    Bo przy fazowej, to zaleznosc mocy od kata wyzwolenia jest
    nieliniowa, wiec inaczej sie piec reguluje jak pracuje na pol gwizdka,
    a inaczej jak na 90% ..

    J.

  • 9. Data: 2015-06-30 00:01:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jun 2015 13:02:54 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > - regulator PI: Kp =0.45*Kpkr , Ti = 0.85*Tosc ;
    > - regulator PID: Kp = 0.6*Kpkr , Ti = 0.5*Tosc , Td = 0.12*Tosc ;

    Próbowałem tą metodą, oscylacje zaczynają się przy około wartości
    P=20 z tym, że oscyluje już pod SP (co jest dziwne), okres oscylacji
    480 sekund, co daje I ze wzoru na absurdalnym poziomie dającym
    jeszcze większe oscylacje.

    Na razie jak najlepszy wynik i stabilność daje P=20 i dodawanie
    stałej=30 przy lub powyżej SP (gdy wyjście z P daje 0}.

    > w jakims duzym okresie -grupowo czy fazowo ?

    Grupowo.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-06-30 07:57:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jun 2015 00:01:52 +0200, Marek napisał(a):

    > Próbowałem tą metodą, oscylacje zaczynają się przy około wartości
    > P=20 z tym, że oscyluje już pod SP (co jest dziwne), okres oscylacji

    Jak rozumiec "juz pod SP" ?
    Jeszcze nie doszlo do zalozonej temperatury i juz oscyluje ?

    > 480 sekund, co daje I ze wzoru na absurdalnym poziomie dającym
    > jeszcze większe oscylacje.

    Na pewno dobrze nastawiles ?
    Metoda sprawdzona przez pokolenia i powinna zadzialac, to w koncu
    zwykly piec, zaden dziki obiekt.

    > Na razie jak najlepszy wynik i stabilność daje P=20 i dodawanie
    > stałej=30 przy lub powyżej SP (gdy wyjście z P daje 0}.

    Jesli dobrze rozumiem - to te stala powinien ci dodac czlon I, po
    pewnym czasie oczywiscie.

    J.