  • 1. Data: 2020-04-17 09:58:39
    Temat: ,,Renowacja" wyświetlacza VFD
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Mam od nowości amplituner Onkyo TX-DS484, który kupiłem jakieś 20-22
    lata temu. Jest tam wyświetlacz VFD. Od jakiegoś czasu jasność
    wyświetlacza drastycznie spadła. Podobno jest to zjawisko całkiem
    normalne (wynik degradacji luminoforu) i podobno można taki wyświetlacz
    ,,ożywić" zwiększając napięcie żarzenia. Pytanie do tych, którzy mają
    doświadczenie w grzebaniu w urządzeniach z wyświetlaczami VFD: czy w
    miarę łatwo da się tam podnieść napięcie żarzenia? Jest tam do tego
    jakiś PR-ek? Coś mi świta sprzed 15+ lat, że w gotowych modułach VFD
    typu 2x20 był PR-ek. Ale to były uniwersalne moduły HD44780-compatible,
    a nie rozwiązania ,,custom".

  • 2. Data: 2020-04-17 10:05:27
    Temat: Re: ,,Renowacja" wyświetlacza VFD
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2020-04-17 09:58, JDX wrote:
> [...]
    > jakiś PR-ek? Coś mi świta sprzed 15+ lat, że w gotowych modułach VFD
    > typu 2x20 był PR-ek. Ale to były uniwersalne moduły HD44780-compatible,

    Zapomniałem dodać, że amplituner ma dostępną z pilota dwustanową
    (,,normalnie"-,,ciemniej") funkcję przyciemniania wyświetlacza, więc jakaś
    możliwość regulacji tam na pewno jest.

  • 3. Data: 2020-04-17 10:48:53
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2020-04-17 o 10:05, JDX pisze:

    > Zapomniałem dodać, że amplituner ma dostępną z pilota dwustanową
    > (,,normalnie"-,,ciemniej") funkcję przyciemniania wyświetlacza, więc jakaś
    > możliwość regulacji tam na pewno jest.

    To może być przez PWM
    Podniesienie żarzenia to wyrok dla tego wyświetlacza

  • 4. Data: 2020-04-17 11:13:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2020 09:58:39 +0200, JDX napisał(a):

    > Podobno jest to zjawisko całkiem
    > normalne (wynik degradacji luminoforu) i podobno można taki wyświetlacz
    > ,,ożywić" zwiększając napięcie żarzenia.

    To jest wynik degradacji zdolności emisyjnej katody. Można podkręcić
    żarzenie ale to jest zabieg na krótką metę. Stosowało się to kiedyś, gdy
    lampy kosztowały majątek.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2020-04-17 11:14:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2020 10:48:53 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

    > To może być przez PWM

    Prędzej przez regluację napięcia anodowego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2020-04-17 11:25:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > To jest wynik degradacji zdolności emisyjnej katody. Można podkręcić
    > żarzenie ale to jest zabieg na krótką metę. Stosowało się to kiedyś, gdy
    > lampy kosztowały majątek.

    A ta metoda z wysokim napięciem? W TV lampowych się stosowało.

    Robert

  • 7. Data: 2020-04-17 11:37:01
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 17/04/2020 08:58, JDX wrote:
> [...]
    > jakiś PR-ek? Coś mi świta sprzed 15+ lat, że w gotowych modułach VFD
    > typu 2x20 był PR-ek. Ale to były uniwersalne moduły HD44780-compatible,

    mozna spróbować podłączyć żarzenie do 1.5 x nominalnego na krótki czas -
    5-10s tak aby zaczęło się świecic na zólto - najlepiej ze źródła
    stałoprądowego. sądząc po róznych wątkach - poamga.

    https://www.eevblog.com/forum/chat/vacuum-fluorescen
    t-display-rejuvenation/

    c.

  • 8. Data: 2020-04-17 11:58:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2020 11:25:22 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > A ta metoda z wysokim napięciem? W TV lampowych się stosowało.

    E tam. Naprawiałem tego sporo kiedyś więc bym wiedział. Owszem, dawało
    się transformatorek dzwonkowy celem zwiększenia napięcia żarzenia.
    Skutki bywały różne :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2020-04-17 13:11:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Może on jest na etapie pewnych czerwonych flag co jak zginely to w protokole
    zniszczenia napisali że wyłopotały się na wietrze.

  • 10. Data: 2020-04-17 13:34:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > E tam. Naprawiałem tego sporo kiedyś więc bym wiedział. Owszem, dawało
    > się transformatorek dzwonkowy celem zwiększenia napięcia żarzenia.
    > Skutki bywały różne :)

    Nie chodzi mi o zwiększenie prądu żarzenia.
    Wysokim napięciem z trafo TV strzelało się w szyjkę z wyprowadzeniami
    kineskopu.

    Robert