  • 1. Data: 2019-09-04 08:37:35
    Temat: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wróciłem ostatnio do swojego projektu komputera ośmiobitowego na 6502.
    Obecnie projektuję do niego płytkę I/O (płyta z CPU i pamięciami została
    uruchomiona już jakiś czas temu. Na płytce jest już większość
    interesujących mnie układów (m.in. UART, timer, złącze karty CF,
    kontroler klawiatury AT 8242 oraz 8255 dodający porty GPIO). Zostało
    trochę wolnej powierzchni, którą chciałbym wykorzystać na interfejs
    magnetofonu kasetowego. Nie będzie on główną pamięcią masową, a raczej
    "sentymentalnym" dodatkiem.
    Przestrzeni na płytce nie zostało niestety zbyt dużo, a nie chcę jej
    powiększać, aby zachować ten sam format co w przypadku płyty CPU.

    Zależy mi więc na jak najprostszym i "kompaktowym" rozwiązaniu.
    Początkowo planowałem skopiować układ z CA80, ale tam wymagana jest
    linia zasilania -5V (a więc muszę dodać pompę ładunku), poza tym
    wzmacniacz operacyjny, dwa układy TTL i trochę elementów pasywnych. Być
    może uda mi się to upchnąć na dostępnej powierzchni przy pomocy
    elementów SMD, ale całkowicie pewien nie jestem.

    Może istnieje jakieś prostsze rozwiązanie od tego zastosowanego w CA80?

    Do "rozmawiania" z interfejsem magnetofonu planuję wykorzystać dwie
    linie 8255, czyli tak jak to zrobiono właśnie we wspomnianym CA80.

  • 2. Data: 2019-09-04 11:09:48
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Wed, 4 Sep 2019 08:37:35 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    >
    > Do "rozmawiania" z interfejsem magnetofonu planuję wykorzystać dwie
    > linie 8255, czyli tak jak to zrobiono właśnie we wspomnianym CA80.

    Są jakieś ogólnodostępne i sprawdzone schematy takich ośmiobitowych
    komputerów. Rozumiem, że ta karta CF będzie robiła za "dysk twardy".

    W tamtych czasach ponoć programy były nadawane przez radio.
    Nagrywało się to na magnetofonie kasetowym, a potem to wgrywało
    się do komputera.
    Ile kB/MB wchodziło na kasetę 60 i 90 min?
    Interesują mnie parametry takiej transmisji i technologia.
    Czy to nie było aby coś w rodzaju transmisji dźwięków modemowych przez
    radio?

  • 3. Data: 2019-09-04 11:31:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-09-04 o 11:09, adam13lat pisze:
    [...]
> [...]
    > się do komputera.
    > Ile kB/MB wchodziło na kasetę 60 i 90 min?
    > Interesują mnie parametry takiej transmisji i technologia.

    W Atari było FSK.

    P.P.

  • 4. Data: 2019-09-04 12:56:36
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > Interesują mnie parametry takiej transmisji i technologia.
    > Czy to nie było aby coś w rodzaju transmisji dźwięków modemowych przez

    Tak to było słychać jak pisk, rodzaju modulacji nie znam ale podobne do
    modemowych.

    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2019-09-04 13:23:04
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.09.2019 o 12:56, jacek pisze:

    > Tak to było słychać jak pisk, rodzaju modulacji nie znam ale podobne do
    > modemowych.

    Różne były, na przykład:

    http://www.myprius.co.za/tape_storage.htm

    Nawet napisałem kiedyś programik do wczytywania i konwersji programów z
    ZX81 na ZX Spectrum.

    MJ

  • 6. Data: 2019-09-04 14:02:04
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 04/09/2019 07:37, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Do "rozmawiania" z interfejsem magnetofonu planuję wykorzystać dwie
    > linie 8255, czyli tak jak to zrobiono właśnie we wspomnianym CA80.

    poszukaj schematów układów "TURBO" do Atari,

    np taki:
    https://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/data/at
    urbo/sch_cd.gif

    BTW - czy to jest to cudo? https://youtu.be/z7kQphY7aYQ?t=649

    c.

  • 7. Data: 2019-09-04 18:07:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.09.2019 14:02, cezar wrote:

    > poszukaj schematów układów "TURBO" do Atari,

    Ok, dzięki. Spróbuję doczytać. Myślałem też o zastosowaniu fabrycznego
    mikrofonu z C64 albo malego Atari. Bo z tego co pamiętam ( w
    przeciwieństwie np. do Spectrum) te magnetofony były wyposażone w
    analogową część elektroniki, a na złączu były wyprowadzone już analogowe
    sygnały.

    > BTW - czy to jest to cudo?  https://youtu.be/z7kQphY7aYQ?t=649

    Tak i nie. To jest projekt poboczny. Najpierw zacząłem składać komputer
    ośmiobitowy, a pracując nad nim doszedłem do wniosku, że można by na tym
    zrobić coś w rodzaju współczesnego mikrokontrolera. Powstała więc
    zmodyfikowana wersja płytki procesorowej, z nieco innym układem pamięci
    (więcej pamięci programu niż RAM-u), pamięcią EEPROM do przechowywania
    konfiguracji oraz procesorem w wersji CMOS. Dorobiłem też do tego moduł
    z przyciskami i wyświetlaczem hd44780.
    Teraz wróciłem do projektu komputera i projektuję wspomnianą płytkę I/O.

    BTW nie sądziłem, że to nagranie będzie miało taki zasięg, że do mnie
    wróci. ;)

  • 8. Data: 2019-09-04 18:29:01
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 04/09/2019 17:07, Atlantis wrote:
    > BTW nie sądziłem, że to nagranie będzie miało taki zasięg, że do mnie
    > wróci. ;)

    Nie bądź taki skromny - kilkukrotne wystąpienie na Hackaday-u to też
    niezły wyczyn :-)

    c.

  • 9. Data: 2019-09-04 19:08:37
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

> [...]
    > przeciwieństwie np. do Spectrum) te magnetofony były wyposażone w
    > analogową część elektroniki, a na złączu były wyprowadzone już analogowe

    Troche pomieszałeś.

    W spectrumie do komputera wchodzi Analog i ULA zajmuje się dekodowaniem.
    W Atari DATA wchodzi już cyfrowo. Nie wiem jak w C64 - nigdy nie miałem.
    Oczywiście generowaniem sygnału do nagrywania zajmują się już układy
    komputerów (Pokey w Atari, SID w C64 i ULA w Speccy)
    Jeśli chcesz coś nagrywać to będziesz musiał się zmierzyć takze z tym
    problemem.

    tutaj masz jak ktoś to rozwiązał
    http://www.mikekohn.net/micro/tape_data_recorder.php

    widzialem też gdzieś projekt gdzie ktoś użył 555 do generowania jak i
    dekodowania.

    c.

  • 10. Data: 2019-09-04 21:07:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/09/2019 18:07, Atlantis wrote:
> [...]
    > przeciwieństwie np. do Spectrum) te magnetofony były wyposażone w
    > analogową część elektroniki, a na złączu były wyprowadzone już analogowe

    Z punktu widzenia szybkości wczytywania *bez* przeróbek ZX Spectrum
    oferował całkiem przyzwoitą prędkość, w dodatku część analogowo-cyfrowa
    jest łatwa do podejrzenia w projekcie Harlequin. Daje to możliwośc
    stosowania zwykłego magentofonu, zazwyczaj lepszej jakości.

    http://trastero.speccy.org/cosas/JL/Harlequin/superf
    o1.html

    Tylko że to raczej nie ma sensu. Jak już musisz robić jakiś interfejs to
    zwróć uwagę na to że zarówno C64 jak i Atari mają bardzo skomplikowane
    stacje 5.25" (własny CPU) z bardzo prostym i wygodnym interejsem.
    Dodatkowo są emulatory tych stacji czy kable do PC. W efekcie czego
    możesz sobie wykorzystać taki emulator zamiast stacji lub relatywnie
    prosty "kabelek" do PC. Całość sprowadza się do jakiejś odmiany
    interfejsu typu UART.

    A trzeba było od razu uderzyć w zrobienie jakiegoś klona CP/M i wtedy w
    środku można napisać sterownik do stacji. I czemu nie od razu 5.25".
    Fizycznej ...