  • 11. Data: 2019-09-04 22:35:48
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-09-04 21:07, heby wrote:
> [...]
    Zaiste, w którymś numerze "Mikroklanu" był interface do zwykłego
    magnetofonu dla Atari

    Proponuję rzucić okiem na wschód (układ ULA jakoś białorusini obeszli):

    http://www.speccy.pl/articles.php?article_id=35

    Włodek

  • 12. Data: 2019-09-04 22:50:46
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zaiste, w którymś numerze "Mikroklanu" był interface do zwykłego
    > magnetofonu dla Atari

    Pierwsze pieniądze jakie zarobiłem w życiu to na produkcji interfejsów
    magnetofonu do Atari. Najpierw wg. schematu z jakiegoś pisma, potem
    wymyśliłem swój "cyfrowy" na 74123. Obudowa była po symetryzatorze
    antenowym, z logo atari zrobionym domowym sitodrukiem. I opylałem toto
    na giełdzie komputerowej.

    Wiem, że to nikogo nie obchodzi, ale przypomniałeś mi...

  • 13. Data: 2019-09-04 23:21:09
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 04/09/2019 20:07, heby wrote:
    > Tylko że to raczej nie ma sensu. Jak już musisz robić jakiś interfejs to
    > zwróć uwagę na to że zarówno C64 jak i Atari mają bardzo skomplikowane
    > stacje 5.25" (własny CPU) z bardzo prostym i wygodnym interejsem.
    > Dodatkowo są emulatory tych stacji czy kable do PC. W efekcie czego
    > możesz sobie wykorzystać taki emulator zamiast stacji lub relatywnie
    > prosty "kabelek" do PC. Całość sprowadza się do jakiejś odmiany
    > interfejsu typu UART.

    Doszukiwanie sie sensu w projektach Atlantisa nie ma sensu i ten
    kompletny brak sensu lubię :-)

  • 14. Data: 2019-09-05 07:35:49
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Wed, 4 Sep 2019 12:56:36 +0200, jacek napisał(a):

    > Tak to było słychać jak pisk, rodzaju modulacji nie znam ale podobne do
    > modemowych.

    Ile kB mogło wchodzić na kasetę 60min, 90min?
    Ktoś to kiedyś sprawdził? Tj. zatankował kasetę pod korek?

    Czy technologia wówczas pozwalała na nadawanie takiego sygnału
    modemo-podobnego ale w zakresie niesłyszalnym dla ludzkiego ucha?
    Czy były/są modemy dźwiękowe pracujące poza zakresem słyszalnym
    dla ludzkiego ucha?

  • 15. Data: 2019-09-05 07:54:34
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-09-05 o 07:35, adam13lat pisze:

    > Ile kB mogło wchodzić na kasetę 60min, 90min?
    zapisanie całej pamięci RAM Spectrum48 (czyli 64 kB) zajmowało 5 minut
    Przelicz sobie

    > Ktoś to kiedyś sprawdził? Tj. zatankował kasetę pod korek?
    Nie było czym zatankować. Jak napisałem powyżej 5 minut to były
    najdłuższe możliwe zapisy. Oczywiście można było zapisać kolejne zrzuty
    danych jeden po drugim aż do końca taśmy i tak się robiło

    > Czy technologia wówczas pozwalała na nadawanie takiego sygnału
    > modemo-podobnego ale w zakresie niesłyszalnym dla ludzkiego ucha?
    Nadawanie ? że niby w audycji radiowej ?
    Radio z założenia jest przystosowane do przesyłania częstotliwości audio
    więc to się wzajemnie wyklucza.
    Na upartego pewnie dało by się skonstruować coś do przesyłania danych
    jako sygnał wideo w ramach audycji telewizyjnych, ale to wymagałoby
    posiadania przez odbiorców magnetowidów i dedykowanego układu
    zamieniającego sygnały wizji na jakiś strumień danych akceptowany przez
    ówczesne komputery. Przesyłanie danych jako audio wymagało tylko
    posiadanie magnetofonu który był równocześnie normalną pamięcią masową
    dla ośmio-bitowców.

    > Czy były/są modemy dźwiękowe pracujące poza zakresem słyszalnym
    > dla ludzkiego ucha?
    Skoro poza zakresem słyszalnym to już nie dźwiękowe :)
    DSL, ale to już nie jest dźwięk.

  • 16. Data: 2019-09-05 08:18:25
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 5 Sep 2019 07:54:34 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

> [...]
    > danych jeden po drugim aż do końca taśmy i tak się robiło

    > Nadawanie ? że niby w audycji radiowej ?
    Tak.

    > Radio z założenia jest przystosowane do przesyłania częstotliwości audio
    > więc to się wzajemnie wyklucza.
    Tzn jest to technicznie niemożliwe?

    Czy przy pomocy dwóch krótkofalówek, z których jedna będzie przypięta do
    obroży psa i nastawiona stale na odbiór,
    nie przywołam mojego psa specjalnym gwizdkiem, gdy zagwiżdżę do mikrofonu
    mojej krótkofalówki, gdyby pies znalazł się poza zasięgiem tegoż gwizdka?

> [...]
    > dla ośmio-bitowców.

    > Skoro poza zakresem słyszalnym to już nie dźwiękowe :)
    Pisząc "dźwiękowe" miałem na myśli technologię
    i miałem na myśli "taki dźwiękowy" ale z małym "zezem" lekko poza zakres.

    A te piski to reprezentowały 0 i 1 czy raczej cóś w zapisie 16-stkowym?

    > DSL, ale to już nie jest dźwięk.
    A idea-fix podobna? Czy nie?

  • 17. Data: 2019-09-05 08:46:57
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 05.09.2019 o 08:18, adam13lat pisze:
> [...]
    > mojej krótkofalówki, gdyby pies znalazł się poza zasięgiem tegoż gwizdka?

    Nie da rady. Technicznie jest to możliwe, ale pasmo tego typu urządzeń
    jest ograniczone do pasma telefonicznego, czyli ok 3 kHz ze względu na
    szerokość kanału i tym samym możliwość stosowania większej liczby
    kanałów. Ma być zrozumiała mowa i to wystarczy.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2019-09-05 09:21:53
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-09-05 o 08:18, adam13lat pisze:

    > Tak.

    > Tzn jest to technicznie niemożliwe?
    Jeżeli zakładamy, że są to standardowe nadajniki i odbiorniki radiowe
    działające zgodnie z prawem telekomunikacyjnym w legalnych zakresach i
    szerokościach modulacji to nie.
    Jeżeli zrobisz sobie własny nadajnik i odbiornik (albo zmodyfikujesz
    standardowe) i będziesz nadawał częstotliwości ponad akustyczne np. na
    falach z zakresu UKF to oczywiście możliwe
    Paru, niedzielnych krótkofalowców zostało już namierzonych przez służby
    i dostali kolegium np za nieświadome zakłócanie pracy urządzeń
    nawigacyjnych na lotniskach etc.

> [...]
    > mojej krótkofalówki, gdyby pies znalazł się poza zasięgiem tegoż gwizdka?
    Jeżeli standardowych krótkofalówek to nie.

    > Pisząc "dźwiękowe" miałem na myśli technologię
    > i miałem na myśli "taki dźwiękowy" ale z małym "zezem" lekko poza zakres.
    Zobacz o jakich częstotliwościach mówimy

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Digital_Sub
    scriber_Line
    https://pl.wikipedia.org/wiki/VDSL2

    > A te piski to reprezentowały 0 i 1 czy raczej cóś w zapisie 16-stkowym?

    W dużym uproszczeniu 01

    > A idea-fix podobna? Czy nie?
    nie
    To coś bardziej złożonego
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyfrowa_linia_abonenck
    a#Dzia%C5%82anie

  • 19. Data: 2019-09-05 10:05:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.09.2019 21:07, heby wrote:

> [...]
    > emulator zamiast stacji lub relatywnie prosty "kabelek" do PC. Całość
    > sprowadza się do jakiejś odmiany interfejsu typu UART.

    Hmm... Z jakiegoś powodu ubzdurałem sobie, że za obsługę interfejsu IEC
    w Commodore odpowiadał osobny chip, realizujący transmisję tym dość
    specyficznym protokołem szeregowym. Teraz jednak rzuciłem okiem na ten
    fragment schematu C64 i widzę, że linie prowadzące do tego gniazdka są
    połączone z portami układu 6526 (niektóre z parą pinów, poprzez 7406, w
    celu zapewnienia obsługi dwukierunkowej transmisji bez potrzeby
    rekonfiguracji). Rozumiem więc, że mógłbym spokojnie zrobić to samo
    machając pinami 8255?
    To byłoby jakimś rozwiązaniem. W przypadku zastosowania oryginalnej
    stacji z C64 zachowany zostałby klimat retro, a jednocześnie możliwe
    byłoby korzystanie ze współczesnych interfejsów w rodzaju SD2IEC.

    > A trzeba było od razu uderzyć w zrobienie jakiegoś klona CP/M i wtedy
    > w środku można napisać sterownik do stacji. I czemu nie od razu
    > 5.25". Fizycznej ...

    To też jest plan na kiedyś. Jakiś czas temu odpaliłem prosty system na
    MCY7880. Na razie obsługuje tylko TinyBasic, ale niewykluczone, że w
    przyszłości rozbuduję go o dodatkowe peryferia, które umożliwią
    uruchomienie CP/M i zagranie w Zorka. Ale to plan na "kiedyś", w
    zależności od ilości wolnego czasu. ;)

  • 20. Data: 2019-09-05 11:05:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    adam13lat <a...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > modemo-podobnego ale w zakresie niesłyszalnym dla ludzkiego ucha?
    > Czy były/są modemy dźwiękowe pracujące poza zakresem słyszalnym

    Sam sobie tutaj zaprzeczasz :) Urządzenia audio z definicji służą do
    transmisji dźwięku i nie przeniosą zbyt dobrze sygnału spoza zakresu
    słyszalnego. Oczywiście zależy jak daleko poza tym zakresem chcesz się
    znaleźć. Natomiast technicznie nie ma i nie było problemu ze skonstruowaniem
    urządzenia o szerszym paśmie. Popatrz np. na modemy DSL. Warto też pamiętać,
    że dane nagrywano nie tylko na taśmy magnetofonowe ale też VHS (google:
    Video Backup System).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/