  • 1. Data: 2017-11-13 09:50:14
    Temat: Rezonatory kwarcowe Murata CSTCE
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukając możliwie małych rezonatorów kwarcowych SMD trafiłem na coś takiego:
    https://www.tme.eu/pl/details/cstce8m00g52-r0/filtry
    -i-rezonatory-ceramiczne-smd/murata/

    Bardzo mały rozmiar i brak konieczności stosowania zewnętrznych
    ko0ndensatorów. Na pierwszy rzut oka wygląda na całkiem fajne
    rozwiązanie do MCU w małych obudowach SMD. Nie zajmie dużo miejsca na
    płytce, w związku z czym nie będzie problemu z umieszczeniem rezonatora
    jak najbliżej mikrokontrolera.

    Ktoś miał z nimi do czynienia w praktyce? Jak się sprawdzają? Nie będzie
    problemu z peryferiami wymagającymi dużej dokładności wzorca czasu, np. USB?

  • 2. Data: 2017-11-13 10:08:06
    Temat: Re: Rezonatory kwarcowe Murata CSTCE
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Uświadomiłem sobie, że moja poprzednia wiadomość była nieco chaotyczna.
    tak naprawdę sprowadza się ona do jednego pytania - czy taki rezonator
    ceramiczny będzie się nadawał na zamiennik dla rezonatora kwarcowego?

    Ewentualnie: czy można gdzieś dostać możliwie małe rezonatory kwarcowe o
    częstotliwości 8MHz? W jednej z bibliotek Eagle'a widziałem rezonator
    SMD o rozmiarze 3,2x1,5 mm, wyposażony w tylko dwa wyprowadzenia. Ktoś
    orientuje się gdzie można taki dostać?

    Te o czterech wyprowadzeniach są łatwo dostępne, ale nieco komplikują
    projekt płytki...

  • 3. Data: 2017-11-13 10:13:54
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2017-11-13 o 10:08, Atlantis pisze:
> [...]
    > wyprowadzenia. Ktoś orientuje się gdzie można taki dostać?
    >
    > Te o czterech wyprowadzeniach są łatwo dostępne, ale nieco komplikują projekt

    Ja od dłuższego czasu używam tych:
    https://www.maritex.com.pl/elementy_pasywne/rezonato
    ry_filtry/rezonatory_kwarcowe_smd/rezonatory_kwarcow
    e_z_krysztalem_w_szklanej_powloce_5x3_2mm.html
    jak na razie zero problemów.

  • 4. Data: 2017-11-13 13:25:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > tak naprawdę sprowadza się ona do jednego pytania - czy taki rezonator
    > ceramiczny będzie się nadawał na zamiennik dla rezonatora kwarcowego?

    Nie pamiętam od kiedy stosujemy rezonatory ceramiczne, ale na pewno było
    to jeszcze w ubiegłym wieku.
    Jak najbardziej się nadają. Po resecie generator z rezonatorem
    ceramicznym rusza znacznie szybciej niż kwarcowy co czasem ma znaczenie.

    Z tego co pamiętam (szczegółów sobie poszukaj) rezonatory ceramiczne
    dają dokładności rzędu 0,5%, a kwarcowe rzędu 0,001%.

    Nie pamiętam jakiej dokładności wymaga USB - do USB stosujemy
    mikrokontrolery, które nie wymagają kwarca w ogóle.
    Do RS232 itp. 0,5% jest OK.
    P.G.

  • 5. Data: 2017-11-13 19:51:52
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 13.11.2017 o 09:50, Atlantis pisze:
> [...]
    > problemu z peryferiami wymagającymi dużej dokładności wzorca czasu, np. USB?

    Czemu nie spróbujesz się pozbyć zewnętrznego rezonatora całkowicie?
    Szukaj uC, które mają w opisie "crystal-less usb", robi je ST, NXP.

    A jeśli nie używasz USB, to wbudowane generatory RC też już potrafią
    pracować ze stabilnością lepszą niż 1%, co powinno wystarczyć do RS-232.

  • 6. Data: 2017-11-14 00:55:24
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Nie pamiętam jakiej dokładności wymaga USB

    Low Speed w zależności od źródła 1,5-2%.
    Full Speed 0,25%.

    Gdzieś czytałem, że ktoś robił testy na XMedze z full-speed bez kwarca i
    do rozjazdu 4% dawała radę, ale oczywiście żaden producent tego nie
    napisze ;-) Wytyczne są jakie są.
    Także po kalibracji RC np. każdy avr z usb powinien dać radę, a procki
    innych producentów mają fabrycznie już skalibrowane RC.

  • 7. Data: 2017-11-14 10:11:01
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    >
    > A jeśli nie używasz USB, to wbudowane generatory RC też już potrafią
    > pracować ze stabilnością lepszą niż 1%, co powinno wystarczyć do RS-232.

    A jeśli używasz USB device, to sporo procków ma już autokalibrację
    na podstawie przychodzących ramek z hosta USB.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 8. Data: 2017-11-14 10:43:55
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > A jeśli nie używasz USB, to wbudowane generatory RC też już potrafią
    > pracować ze stabilnością lepszą niż 1%, co powinno wystarczyć do RS-232.
    Ale jeśli masz już błąd wynikający z dzielnika taktującego UART oraz
    dołożysz do tego wahania oscylatora RC związane ze starzeniem, zmianami
    zasilania, zmianami temperatury, to niekoniecznie będzie dobrze.

    Pamiętam taki problem, który następował w komorze klimatycznej
    produkowanych urządzeń. Latami było dobrze na produkcji, aż tu nagle
    zonk. To było na ATmegach.
    EM

  • 9. Data: 2017-11-14 11:39:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 14.11.2017 o 10:43, EM pisze:

    > Ale jeśli masz już błąd wynikający z dzielnika taktującego UART oraz
    > dołożysz do tego wahania oscylatora RC związane ze starzeniem, zmianami
    > zasilania, zmianami temperatury, to niekoniecznie będzie dobrze.

    Ja pisałem o 1% w pełnym zakresie temperatur i napięć zasilających, a
    nie w temperaturze pokojowej.

    > Pamiętam taki problem, który następował w komorze klimatycznej
    > produkowanych urządzeń. Latami było dobrze na produkcji, aż tu nagle
    > zonk. To było na ATmegach.

    Atmel kiedykolwiek gwarantował 1% dokładności w pełnym zakresie
    temperatur? Wkopałeś się na własne życzenie.

    Spójrz na notę od NXP:
    https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/LPC1769_68_67
    _66_65_64_63.pdf

    Wyraźnie masz podany zakres temperatur i napięć:
    Tamb=-40C to +85C; 2.7V - 3.6 V
    I podane min i max fosc: 3.96 - 4.04 MHz

  • 10. Data: 2017-11-14 13:15:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 14 Nov 2017 00:55:24 +0100, Maciek <n...@x...pl>
    wrote:
    > Low Speed w zależności od źródła 1,5-2%.
    > Full Speed 0,25%.
    > Gdzieś czytałem, że ktoś robił testy na XMedze z full-speed bez
    > kwarca i

    Po co kombinować z avr, jak pic18f26j50 dedykowany do usb ma
    dokładność 0.15% na wew. rc.

    --
    Marek