  • 11. Data: 2018-06-14 09:30:17
    Temat: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak ogolnie sie tworzy, zobacz na wykres DCM
    > http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/aww_
    hilfe_e.html

    > te oscylacje napiecia po t2 sa prawdziwe i wynikaja z LC cewki czy
    > innych pojemnosci pasozytniczych.
    >
    > Ale czy tak samo jest w samochodzie ?

    W sumie chyba nie ma powodu, żeby nie było?

    > Te oscylacje to relatywnie niskiej czestotliwosci.

    Pytanie jakiej są w samochodzie. Jak zakłóca, to pewnie nie tak niskiej :)

    Nie wiem czy nie komplikuje nic faktu zastosowanie CDI.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%8
    2ad_zap%C5%82onowy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%8
    2ad_zap%C5%82onowy#/media/File:SystemeCDIImage1.png

    Do tego w tym konkretnym skuterku z jakiegoś powodu uzwojenia są połączone
    w miejscu, do którego dochodzi sygnał z CDI.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/cewka_yamaha.png

    (Or idzie do CDI, B to masa)

    > Wplynie, ale odwrotnie - maly stlumi te drgania, duzy nie.

    Hmm, ale on jest od tłumienia drgań, czy od ograniczenia ich
    rozprzestrzeniania się?

    > Generowane przy pomocy wtyczki od lampki 230V sa slyszalne w radiu FM,
    > a BT nie ruszaja.
    > Moze kabel za dlugi :-)

    Albo to po prostu małe szpilki, z którymi korekcja błędów radzi sobie w
    locie :)

    > A skad wiesz, ze alternator ?

    Wyłączyłem zapłon podczas jazdy (wiem, że tak się nie robi) i nadal
    gwizdało :)

    > Czestotliwosc wysoka ? Skad ona w altku ?

    Pytanie jak wysoka. Na słuch to było ok. 1kHz, zależnie od obrotów.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2018-06-14 11:26:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-13 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
    > wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
    >
    > Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi powstać
    > obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w świecy?
    >
    > Co w ogóle promieniuje te zakłócenia? Przewód zapłonowy robi za antenę?
    >
    > Czemu montuje się te rezystory w fajkach (i świecach), a nie w cewce? Czy
    > bliskość rezystora do świecy ma jakieś znaczenie?
    >
    > Czemu producenci stosują różne wartości w zależności od pojazdu (widziałem
> [...]

    dI/dt w pętli też emituje,
    OIDP przy badaniech emisji EMC zakłada się, że wychodzące z urządzenia
    kable mają impedancję 150om do ziemi. Dlatego jak nałoży się na nie
    tuleję ferrytową 150om/100MHz to dla 100MHz obniża się poziom emisji o
    6dB. Zazwyczaj takie tuleje mają mniejszą impedancję.

    Ja to widzę tak. Na cewce powstaje wysokie napięcie. dU/dt jest
    ograniczone własną pojemnością cewki, a ona chyba jest nie taka mała.
    Gdy napięcie na świecy osiągnie poziom zapłonu nastąpi na świecy
    gwałtowny spadek napięcia. Sądzę, że o znacznie większym dU/dt niż było
    narastanie. Dlatego wydaje się, że świeca jest większym źródłem zakłóceń
    niż cewka. Rezystor zaraz przy świecy spowoduje, że na kablu pojawi się
    mniejsze dU/dt. Dla wysokich częstotliwości być może jak wynikało by z
    dzielnika 150/(R + 150), dla mniejszych może trzeba patrzeć na filtr R +
    pojemność cewki.
    Poza tym zastanówmy się nad dI/dt. Załóżmy (strzelam), że zapłon
    następuje przy 10kV i rezystor jest 10k. Maksymalny prąd iskry będzie
    1A. Bez rezystora prąd zapewne byłby znacznie większy - decydowała by
    naładowana pojemność cewki + indukcyjność kabla. dI/dt też byłoby większe.
    P.G.

  • 13. Data: 2018-06-14 13:05:27
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > dI/dt w pętli też emituje,
    > OIDP przy badaniech emisji EMC zakłada się, że wychodzące z urządzenia
    > kable mają impedancję 150om do ziemi.

    Niezależnie od częstotliwości? Niezależnie od odległości od ziemi?

> [...]
    > gwałtowny spadek napięcia. Sądzę, że o znacznie większym dU/dt niż było
    > narastanie. Dlatego wydaje się, że świeca jest większym źródłem zakłóceń

    W sumie tak, jak mówił Jacek.

> [...]
    > znacznie większy - decydowała by naładowana pojemność cewki +
    > indukcyjność kabla. dI/dt też byłoby większe.

    Fakt, te rezystancje wydają się duże, ale jeśli weźmie się pod uwagę
    napięcie w tym układzie to okazuje się, że są tak naprawdę stosunkowo
    niewielkie...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 14. Data: 2018-06-14 16:20:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-14 o 13:05, Adam Wysocki pisze:

    > Niezależnie od częstotliwości? Niezależnie od odległości od ziemi?

    W zakresie w którym bada się emisje przewodzone (już nie pamiętam, czy
    odporność, czy emisje są do 30MHz, czy 80MHz).
    Musieli przyjąć jakiś standard aby badania wykonane w różnych
    laboratoriach dawały te same rezultaty.
    P.G.

  • 15. Data: 2018-06-14 16:32:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > W zakresie w którym bada się emisje przewodzone (już nie pamiętam, czy
    > odporność, czy emisje są do 30MHz, czy 80MHz).
    > Musieli przyjąć jakiś standard aby badania wykonane w różnych
    > laboratoriach dawały te same rezultaty.

    Dziwne, że nie przyjęli pojemności, tylko impedancję. Ale na pewno ktoś to
    przemyślał.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 16. Data: 2018-06-14 17:01:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 14.06.2018 o 13:05, Adam Wysocki pisze:

    > Niezależnie od częstotliwości? Niezależnie od odległości od ziemi?

    Wydaje mi się, że Piotr coś pomieszał. Przy badaniu emisji nie zakłada
    się impedancji kabli do ziemi (przynajmniej nie widzę takiej informacji
    przy opisie LISN ani przy cęgach).

    Za to przy badaniu odporności na częstotliwości radiowe przewodzone,
    poziomy zakłóceń kalibruje się dla obciążenia 150?.

    Na drugiej i trzeciej stronie widać sposób kalibracji:
    http://www.gruppompb.com/public/upload/CDN-M-216.pdf

  • 17. Data: 2018-06-14 18:03:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-14 o 17:01, Zbych pisze:
    > Wydaje mi się, że Piotr coś pomieszał.
    > Przy badaniu emisji nie zakłada
    > się impedancji kabli do ziemi (przynajmniej nie widzę takiej informacji
    > przy opisie LISN ani przy cęgach).

    Zmusiłeś mnie do poszukania.
    LISN symuluje impedancję sieci zasilającej AC i służy do pomiarów
    zakłóceń emitowanych do sieci.
    A mi chodziło o emisję w linie sygnałowe/telekomunikacyjne (kabel
    wysokiego napięcia to w sensie emisji dla mnie bardziej linia sygnałowa
    bo nie jest z drugiej strony połączony ze źródłem zasilania o niskiej
    impedancji).

    PN-EN 55022:2011
    Uwaga z Tablicy 4 (Poziomy dopuszczalnych zaburzeń przewodzonych
    niesymetrycznych na przyłączach telekomunikacyjnych 150kHz-30MHz):
    Poziomy dopuszczalne napięcia i prądu zaburzeń ustalone w warunkach
    zastosowania układu stabilizacji impedancji (ISN), który zapewnia dla
    badanego przyłącza telekomunikacyjnego impedancję niesymetryczną 150 ?.

    > Za to przy badaniu odporności na częstotliwości radiowe przewodzone,
    > poziomy zakłóceń kalibruje się dla obciążenia 150?.

    Nie ma powodu, aby dla emisji i wrażliwości zakładać, że kable mają inne
    impedancje.
    P.G.

  • 18. Data: 2018-06-15 09:46:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 14.06.2018 o 18:03, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > badanego przyłącza telekomunikacyjnego impedancję niesymetryczną 150 ?.

    > Nie ma powodu, aby dla emisji i wrażliwości zakładać, że kable mają inne

    Ok, dzięki za sprawdzenie. Czy masz tam info co jest traktowane jako
    przyłącze telekomunikacyjne? Linia telefoniczna? Jakiś RS na długich
    kablach? Bo ethernet raczej wykluczam, bo do tego używa się cęg albo CDN
    ethernetowego.

  • 19. Data: 2018-06-15 10:37:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-15 o 09:46, Zbych pisze:

> [...]
    > przyłącze telekomunikacyjne? Linia telefoniczna? Jakiś RS na długich
    > kablach? Bo ethernet raczej wykluczam, bo do tego używa się cęg albo CDN

    To jest norma dla urządzeń informatycznych. Chyba głównie rozumianych
    jako komputer z podłączonymi do niego peryferiami (monitor, drukarka,
    skaner, głośniki).
    Mając taki model w głowie....
    Lokalne połączenia miedzy częściami składowymi nie są przyłączami
    telekomunikacyjnymi. USB, RS232 pod warunkiem stosowania kabli nie
    dłuższych niż w specyfikacji danego standardu. Chyba według standardu
    RS232 jest do 15m - więc dłuższe będą telekomunikacyjne.
    Ale urządzenie musi być badane wraz z reprezentatywnym systemem -
    skanera nie bada się samego, tylko w połączeniu z komputerem (o ile się
    orientuję firmy wyszukują sobie do tych celów odpowiednio 'ciche'
    komputery).

    Połączenie na większą odległość to połączenie telekomunikacyjne (może
    przesyłać dane, dźwięk, czy sygnały (on/off)).
    Ethernet oczywiście jest przyłączem telekomunikacyjnym.
    ISN dla pomiarów emisji z przyłącza Ethernetowego zapewnia impedancję CM
    do GND 150?.

    CDN to chyba nazwa stosowana przy pomiarze odporności. Nie wykluczam, że
    niektóre sieci mogą być używane zarówno jako ISN jak i CDN, ale pewien
    nie jestem.
    P.G.

  • 20. Data: 2018-06-16 00:20:09
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-06-14 09:30, Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > gwizdało :)

    > Pytanie jak wysoka. Na słuch to było ok. 1kHz, zależnie od obrotów.

    harmoniczne zlobkowe