  • 1. Data: 2015-01-26 11:50:10
    Temat: Rola L w przetwornicy - wątpliwości po obejrzeniu tutoriala
    Od: Marek <f...@f...com>

    Po obejrzeniu tego tutoriala

    https://www.youtube.com/watch?v=yf9F3nqZH_Y

    odczuwam piewien niedosyt dotyczący przedstawienia roli L w
    działaniu (tej) przetwornicy. Człowiek oczywiście wspomina o energii
    zgromadzonej w L i "kontynuacji przepływu prądu" po otwarciu klucza
    ale skupia się na powolnym wzroście i spadku U na obciążeniu w
    trakcie kluczowania.
    No i tak przyglądając się temu co rysuje zacząłem się zastanawiać czy
    on nie za bardzo uprościł. Przecież "powolne" U/t też ma kondensator.
    W takim razie po co L w step down, można by było je zewrzeć
    (wywalić), wywalić też diodę i zostawić tylko C (o odpowiedniej
    wartości) równolegle z obciążeniem. Tak kluczować aby napięcie na C
    utrzymywało się na oczekiwanym poziomie (energia gdy klucz otwarty
    będzie dostarczana z C)...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-01-26 11:54:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Monday, January 26, 2015, 11:50:10 AM, you wrote:

> [...]

    > wartości) równolegle z obciążeniem. Tak kluczować aby napięcie na C
    > utrzymywało się na oczekiwanym poziomie (energia gdy klucz otwarty

    Jasne. Tylko wtedy masz sprawność poniżej 50% i straszliwe prądy w
    układzie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2015-01-26 12:10:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Jan 2015 11:54:02 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Jasne. Tylko wtedy masz sprawność poniżej 50% i straszliwe prądy w
    > układzie.

    No właśnie, tego mi brakowało, dzięki.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-01-26 15:42:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=yf9F3nqZH_Y
    > odczuwam piewien niedosyt dotyczący przedstawienia roli L w działaniu
    > (tej) przetwornicy.

    Odpuść tutoriale, wyklikaj w LTspice i kilka rzeczy stanie się jasnych.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2015-01-26 17:07:05
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    no no, nauka przez... filmy na youtube...
    czyj to system? które grzeczne dziecko odpowie?
    P.S. podpowiem, że to prawie jak wykład/prezentacja...

    P.S.2
    kupiłem reklamowane na elektrodzie ksiązki o przetwornicach (a sami sobie
    znajdzcie tytuły) - syf... nic nowego, jakieś oklepane, chociaż trochę
    wzorków...

  • 6. Data: 2015-01-26 17:23:10
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 17:07, Ministerstwo Propagandy pisze:
> [...]
    > kupiłem reklamowane na elektrodzie ksiązki o przetwornicach (a sami
    > sobie znajdzcie tytuły) - syf... nic nowego, jakieś oklepane, chociaż

    Tak, wiemy. Dla ciebie każda książka jest za trudna.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2015-01-26 21:32:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Jan 2015 15:42:05 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > wyklikaj w LTspice

    Pobawiłem się trochę tym LTspice :) Jak się do cholery obraca lokowany
    element? :)
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2015-01-27 08:38:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jan 2015 11:50:10 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > on nie za bardzo uprościł. Przecież "powolne" U/t też ma kondensator.
    > W takim razie po co L w step down, można by było je zewrzeć

    A tu chodzi o powolne I/t. Bo U(t) zmienia sie szybko, i trzeba sie do
    tego jakos dostosowac ... nie tracac energii.

    J.

  • 9. Data: 2015-01-27 09:36:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Jan 2015 15:42:05 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > wyklikaj w LTspice

    Pobawiłem się trochę tym LTspice :) Jak się do cholery obraca lokowany
    element? :)
    PS. OK, wiem :) CtrlR ale *przed* posadowieniem :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2015-01-27 14:34:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Pobawiłem się trochę tym LTspice :) Jak się do cholery obraca lokowany
    > element? :)
    > PS. OK, wiem :) CtrlR ale *przed* posadowieniem :)

    I CtrlE -- lustro. Klawiszologia "z twarzy podobna zupełnie do
    nikogo"... ;-(

    Pozdrawiam, Piotr