  • 1. Data: 2017-08-16 20:38:20
    Temat: Rozbudowa RAM-u w starym PC - co poszło nie tak?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Temat omawiam z czystej ciekawości. Opisywany sprzęt nie ma w tej chwili
    żadnej wartości praktycznej, więc proszę ne zadawać pytań "po co?", od
    raz można sobie udzielić klasycznej odpowiedzi "because I can". :)

    Przechodząc do sedna sprawy. Leży sobie u mnie stary komputer z Athlonem
    XP na kultowej płycie Abit NF-7. Jeszcze parę lat temu służył mi za
    zapasowy komputer z Linuksem, na którym czasem zdarzyło mi się odpalić
    jakiś skrypt. Potem jednak przyszły czasy Raspberry Pi i maszyn poszła w
    odstawkę.

    Ostatnio wpadły mi w ręce dwa moduły DDR PC3200 po 1GB. Nie mając dla
    nich lepszego zastosowania postanowiłem włożyć je do tego zabytku,
    zastępując dotychczasowe moduły 512MB i 256MB.

    Komputer się nie uruchomił. Zaczął wydawać z siebie cykliczne, długawe
    piski - oznakę problemów z pamięcią. Zacząłem przekładać pamięci między
    gniazdami. Wniosek: stare są widoczne gdziekolwiek ich nie zainstaluje.
    Nowych nie widać w żadnym slocie - komputer piszczał, bo nie widział RAM-u.

    Specyfikacje z sieci mówią, że płyta obsługuje do 2GB RAM-u w trybie
    DDR400 i 3GB w trybie DDR333.

    http://abit.ws/page/uk/motherboard/motherboard_detai
    l.php@pMODEL_NAME=NF7-S2&fMTYPE=Socket+A

    Ktoś domyśla się co mogło pójść nie tak?
    Aktualizacja BIOS-u pomoże?

  • 2. Data: 2017-08-16 21:23:28
    Temat: Re: Rozbudowa RAM-u w starym PC - co poszło nie tak?
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-08-16 o 20:38, Atlantis pisze:

    > Ostatnio wpadły mi w ręce dwa moduły DDR PC3200 po 1GB. Nie mając dla
    > nich lepszego zastosowania postanowiłem włożyć je do tego zabytku,
    > zastępując dotychczasowe moduły 512MB i 256MB.

    Skąd założenie że te nowe są sprawne?

> [...]
    > Nowych nie widać w żadnym slocie - komputer piszczał, bo nie widział RAM-u.
    >
    > Specyfikacje z sieci mówią, że płyta obsługuje do 2GB RAM-u w trybie

    A nie że obsługuje tylko jedne lub drugie?

    > http://abit.ws/page/uk/motherboard/motherboard_detai
    l.php@pMODEL_NAME=NF7-S2&fMTYPE=Socket+A

    > Ktoś domyśla się co mogło pójść nie tak?

    Sprawdź te nowe pamięci czy są sprawne.
    Sprawdź w instrukcji czy płyta je obsłuży? (jedno i dwustronność,
    współpraca z wyrobami AMD).

    > Aktualizacja BIOS-u pomoże?

    Marne szanse ale kto wie.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2017-08-16 23:10:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-08-16 o 21:23, RadoslawF pisze:

    > Skąd założenie że te nowe są sprawne?

    Pewności oczywiście mieć ne mogę, ale jako takie do mnie trafiły.
    No i fakt, że nie działają obydwie...

    > A nie że obsługuje tylko jedne lub drugie?

    Właśnie to miałem na myśli. Na więcej i tak nie ma miejsca. Płyta ma
    tylko trzy sloty: dwa obok siebie i jeden nieco odsunięty.

  • 4. Data: 2017-08-16 23:25:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > odstawkę.
    >
    > Ostatnio wpadły mi w ręce dwa moduły DDR PC3200 po 1GB. Nie mając dla

    ECC?
    Buffered?
    Jedno- czy dwu-rzędowe?
    Architektura 16x8 czy inna?

    > (...)
    > Ktoś domyśla się co mogło pójść nie tak?
    > Aktualizacja BIOS-u pomoże?

    Raczej nie. To nie procesor.
    Czasem tylko po aktualizacji BIOS-u (i zmieniając Pentium na Xeona)
    ponoć można włożyć ECC zamiast zwykłych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-08-17 02:29:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "RadoslawF" on263t$s8s$...@n...news.atman.pl

    > Sprawdź te nowe pamięci czy są sprawne.
    > Sprawdź w instrukcji czy płyta je obsłuży? (jedno i dwustronność,
    > współpraca z wyrobami AMD).

    Czy ta stronniczość nie obcina aby tylko do połowy zamiast do zera?

  • 6. Data: 2017-08-17 08:22:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.08.2017 23:25, Adam wrote:

    > ECC?
    > Buffered?
    > Architektura 16x8 czy inna?

    Tego akurat nie wiem... Można je po czymś rozpoznać? Instrukcja do płyty
    faktycznie wspomina o pamięci "Non-ECC" i "Un-buffered".

    > Jedno- czy dwu-rzędowe?

    Pamięci są dwustronne. Na paru forach znalazłem już jednak stare
    wypowiedzi użytkowników NF7, którzy nie mieli problemów z takimi
    modułami. W instrukcji także nie ma mowy na tn temat.

  • 7. Data: 2017-08-17 21:02:16
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-08-16 o 20:38, Atlantis pisze:

    > Ktoś domyśla się co mogło pójść nie tak?

    A na starych się uruchomił?

  • 8. Data: 2017-08-18 08:59:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.08.2017 21:02, t-1 wrote:

    > A na starych się uruchomił?

    Tak. Komputer działa - co jakiś czas był kontrolnie odpalany.
    Udało mi się zdobyć dwa kolejne moduły DDR PC3200 1GB (dwustronne).
    Zostały one prawidłowo wykryte przez system.

    Do trzeciego slotu włożyłem początkowo posiadany moduł 512MB, ale
    kilkunastu minutach system wysypał się wyświetlając komunikat błedu
    związany z pamięcią. Usunąłem wspomniany moduł i odpaliłem memtest86+.
    Do chwili obecnej wykonał się siedem razy nie wykrywając ani jednego
    błędu. Można uznać, że pamięci sa ok?

  • 9. Data: 2017-08-18 15:32:17
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Do trzeciego slotu włożyłem początkowo posiadany moduł 512MB, ale
    > kilkunastu minutach system wysypał się wyświetlając komunikat błedu

    Prawdopodobnie nie przestawiłeś ręcznie DDR400 na 333

    Co do obsługi tych 2x1GB spróbuj zworką zresetować CMOS, ustaw na początek
    FSB na 100MHz i użyj zewnętrznej karty graficznej. Powinno wówczas ruszyć.

  • 10. Data: 2017-08-18 20:31:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 15:32, zhbick pisze:

    > Co do obsługi tych 2x1GB spróbuj zworką zresetować CMOS, ustaw na
    > początek FSB na 100MHz i użyj zewnętrznej karty graficznej. Powinno
    > wówczas ruszyć.

    Nic nie dało. A co do karty graficznej, to cały czas używam zewnętrznej
    na AGP.