  • 1. Data: 2015-07-13 16:11:25
    Temat: Rozcieńczanie Epidianu
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Witam

    Czego można użyć żeby rozcieńczyć Epidian 5? Potrzebuję coś
    zalaminować z tkaniną szklaną i mam tylko ten, zamiast właściwego do
    tego zastosowania E51/52. Mam różne rozpuszczalniki, ale
    rozcieńczalnika do epoksydu niestety nie, a do Castoramy jechać nie
    mam czasu póki co. Mam do dyspozycji: aceton, izopropanol, benzynę
    ekstrakcyjną, nitro, ksylen, naftę, terpentynę, rozcieńczalnik olejny
    (czyli prawdopodobnie też benzynę). Który będzie najbardziej
    odpowiedni? Czy ten rozcieńczalnik epoksydów to po prostu sprzedawany
    pod inną nazwą jakiś popularny rozpuszczalnik/rozcieńczalnik czy coś
    zupełnie innego?

    Wiem da się rozcieńczyć Epidian np. acetonem, ale chodzi o taki
    rozpuszczalnik/rozcieńczalnik który nie będzie przeszkadzał we
    właściwym twardnięciu, a taka mieszanka z acetonem to szczerze mówiąc
    nie wiem jak się zachowa.

  • 2. Data: 2015-07-14 11:17:41
    Temat: Re: Rozcieńczanie Epidianu
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-07-13 o 16:11, __Maciek pisze:
> [...]
    > tego zastosowania E51/52. Mam różne rozpuszczalniki, ale
    > rozcieńczalnika do epoksydu niestety nie, a do Castoramy jechać nie
    Najprędzej podejdzie ksylen. Rozpuszczalnik do epoksydów to mieszanina
    głównie ksylenu (60-80%) i innych składników, z których pamiętam
    solwentnaftę i etylobenzen. Na pewno na rozcieńczenie samym ksylenem
    żywica się nie obrazi.
    Jacek

  • 3. Data: 2015-07-14 11:26:02
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 14 Jul 2015 11:17:41 +0200 Jacek <k...@a...com>
    napisał:

> [...]
    >głównie ksylenu (60-80%) i innych składników, z których pamiętam
    >solwentnaftę i etylobenzen. Na pewno na rozcieńczenie samym ksylenem

    Dzięki, spróbuję.

  • 4. Data: 2015-07-14 11:40:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    >rozpuszczalnik/rozcieńczalnik który nie będzie przeszkadzał we
    >właściwym twardnięciu, a taka mieszanka z acetonem to szczerze mówiąc

    A nie jest tak, ze czego bys nie domieszal, to musi odparowac, a z tym
    bedzie problem ?

    http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=294025

    Przy cienkiej warstwie kleju moze i aceton da rade.

    J.

  • 5. Data: 2015-07-14 11:50:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-07-14 o 11:40, J.F. pisze:
    > A nie jest tak, ze czego bys nie domieszal, to musi odparowac, a z tym
    > bedzie problem ?
    Nie wiem jak by się zachowała rozcieńczona żywica w większej objętości,
    ale tu mamy do czynienia z impregnacją, czyli warstwa porównywalna z
    taką, jak w przypadku malowania farbami, a farby się rozcieńcza i nic
    się złego nie dzieje.
    Jacek

  • 6. Data: 2015-07-15 06:48:42
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 14 Jul 2015 11:40:16 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=294025
    >Przy cienkiej warstwie kleju moze i aceton da rade.

    Wypróbowałem ksylen (oczywiście odrobinę) - sprawdził się bardzo
    dobrze. Robię właśnie bardzo cienki laminat (bo musi być dość
    elastyczny), Epidian 5 + PAC 1:1, jako tkanina 2-3 warstwy gazy
    opatrunkowej (z tkaniną szklaną wychodził za sztywny). Zrobiłem już
    próbę - wychodzi to co chcę. Dzięki wszystkim za pomoc.

  • 7. Data: 2015-07-15 13:41:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >objętości, ale tu mamy do czynienia z impregnacją, czyli warstwa
    >porównywalna z taką, jak w przypadku malowania farbami, a farby się

    Byla mowa o laminacie, to raczej grubsze ... choc Maciek pozniej
    twierdzil ze cienkie ...

    J.