  • 1. Data: 2010-11-27 09:59:57
    Temat: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Hej,

    Zauważyłem wczoraj że iskrzy mi pomiędzy bolcem uziemienia a wtyczką kuchenki.
    Dziwne to dość, więc postanowiłem powęszyć;

    - instalacja 3 przewodowa
    - różnica potencjałów pomiędzy bolcem uziemiającym a np rurą wodną, gazową
    czy kaloryferem - 70-80 VAC
    - prąd zwarcia pomiędzy w/w punktami 7-8 mA
    - przycisk "test" na różnicówce działa - bezpiecznik spada.

    Czy ktoś z Was wie czym może być to spowodowane? Niebezpieczne raczej
    (przynajmniej narazie) nie jest ponieważ obudowy urządzeń są na potencjale
    "ziemi z gniazdka" i przez rury jest połączone z "drugą ziemią".
    Ale nie mam pojęcia o co chodzi.

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2010-11-27 10:59:23
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-11-27 10:59, Verox pisze:
> [...]
    > czy kaloryferem - 70-80 VAC
    > - prąd zwarcia pomiędzy w/w punktami 7-8 mA
    > - przycisk "test" na różnicówce działa - bezpiecznik spada.

    Niech przyjdzie elektryk i zmierzy impedancję PE. Bo wygląda, jakby PE
    nie było uziemione, tylko wisiało w powietrzu. Napięcie 80V na PE wynika
    pewnie z tego, że ktoś ma komputer "uziemiony" do tego wiszącego PE.

    Słyszałem o podobnym przypadku w domku - ciągle wywalała różnicówka,
    więc domorosły majster złota rączka (czyt. obesrana rączka) "naprawił"
    uszkodzenie odcinając całe PE w domu od uziemienia.

  • 3. Data: 2010-11-27 11:11:18
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 27 Nov 2010 11:59:23 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Niech przyjdzie elektryk i zmierzy impedancję PE. Bo wygląda, jakby PE
    > nie było uziemione, tylko wisiało w powietrzu. Napięcie 80V na PE wynika
    > pewnie z tego, że ktoś ma komputer "uziemiony" do tego wiszącego PE.

    No ale gdyby PE wisiało w "powietrzu" to test różnicówki nie wcisnąłby w tą
    "ziemie" 20 mA - bo chyba tak właśnie to działa.

    > Słyszałem o podobnym przypadku w domku - ciągle wywalała różnicówka,
    > więc domorosły majster złota rączka (czyt. obesrana rączka) "naprawił"
    > uszkodzenie odcinając całe PE w domu od uziemienia.

    Ręce poobcinać.

  • 4. Data: 2010-11-27 11:22:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-11-27 11:59, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Słyszałem o podobnym przypadku w domku - ciągle wywalała różnicówka,
    > więc domorosły majster złota rączka (czyt. obesrana rączka) "naprawił"
    > uszkodzenie odcinając całe PE w domu od uziemienia.

    Kopalniany elektryk na dzialkach kładł instalację. Oczywiście używając
    kabli kopalnianych (średnica kilka cm, cztery aluminiowe żyły
    trójkątne). 3 żyły podłaczył pod L jedną pod N, żadnych bezpieczników na
    kilka kilometrów rozgałęzień. Na pytanie moje niesmiałe "ale, ale jak
    to?" dowiedziałem się że w celu "wzmocnienia fazy, można wtedy więcej
    podpiąc ludzi". Nie wiem czy chciałbym dostać taką wzmocnioną fazą
    szczególnie że bolce w gniazdkach były podpięte do aluminiowego N.
    Wsadzając próbnik do gniazdka świeciło się na każdym styku.

    Nawet 25 lat pracy w zawodzie nie powoduje że eletrycy w ogóle orientują
    się jak to działa. Nic dziwnego że radę jaką udzieł mi spółdzielniany
    elektryk że pralka kopie: "odetnij pan ten kolorowy drut i bedzie,
    kurna, dobrze" była podyktowana zapewne tym ze reszta w bloku ma tak
    własnie zrobione.

  • 5. Data: 2010-11-27 11:24:02
    Od: Paweł Hadam <hmpawel.@.gmail.com>

    W dniu 2010-11-27 12:11, Verox pisze:

    > No ale gdyby PE wisiało w "powietrzu" to test różnicówki nie wcisnąłby w tą
    > "ziemie" 20 mA - bo chyba tak właśnie to działa.

    Nie. Test różnicówki nie ma nic wspólnego z PE. "Tester" to wyłącznik i
    rezystor puszczający część prądu bokiem, poza przekładnikiem.
    <http://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_r%
    C3%B3%C5%BCnicowopr%C4%85dowy>

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2010-11-27 11:45:45
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 27 Nov 2010 12:24:02 +0100, Paweł Hadam napisał:

    > Nie. Test różnicówki nie ma nic wspólnego z PE. "Tester" to wyłącznik i
    > rezystor puszczający część prądu bokiem, poza przekładnikiem.
> [...]

    O dzięki, byłem przekonany, że ten rezystor puszcza prąd "bokiem" ale do ziemi
    właśnie - żeby sprawdzić skuteczność zabezpieczenia faza-człowiek-ziemia.

  • 7. Data: 2010-11-30 20:46:35
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 27 Nov 2010 11:45:45 +0000 (UTC), Verox napisał(a):

    > O dzięki, byłem przekonany, że ten rezystor puszcza prąd "bokiem" ale do ziemi
    > właśnie - żeby sprawdzić skuteczność zabezpieczenia faza-człowiek-ziemia.

    Różnicówka nie ma nigdzie podłączonego PE więc jak miałaby puszczać prąd
    bokiem do tego przewodu? :)
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2010-12-26 07:00:25
    Od: c...@p...onet.pl

    > Ale nie mam pojęcia o co chodzi.

    Ale nikt nic nie poradził co z tym fantem zrobić, a przecież wymyślono
    uziemienia wyrównawcze aby zapobiec takim sytuacjom:
    http://www.edwardmusial.info/pliki/pol_wyr.pdf