  • 1. Data: 2009-01-03 05:23:37
    Temat: Różnicówki i instalacja w domu
    Od: "Edgar" <w...@k...nia>

    Mam kilka drobnych dylematów , czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć?

    1. Czy w jednym pomieszczeniu, na przykład w jednym pokoju mam 10 gniazdek
    230V - Czy mogę doprowadzić do do 5 gniazdek inną fazę np L1 i do kolejnych
    5 gniazdek L2 i do oświetlenia L3 ?
    Chodzi mi o to, że między niektórymi gniazdami będzie napięcie międzyfazowe
    400V. Czy to jest zgodne z przepisami?
    Chodzi mi o możliwość podłączenia pieca akumulacyjnego jednofazowego i do
    innej fazy w tym pokoju komputerów.

    2. Kupiłem przypadkiem za dużo różnicówek 3-fazowych, zamówiłem odwrotnie w
    stosunku do jednofazowych. Jednofazowe zostały już zamontowane ale chcę te
    3-fazowe też użyć ale jako jednofazowe. Chcę to zrobić z tego powodu, że
    wolę aby wyłączyło mi pojedynczy obwód, a nie wszystko włącznie ze światłem.
    Wymyśliłem sobie, że puszczę to tak:

    PE żółto zielony normalnie do bolców i szyn PE w rozdzielniach
    N poprzez różnicówkę trójfazową
    L1 podłącze do trzech terminali różnicówki trójfazowej od góry, a od dołu
    tej różnicówki będę miał 3 wyjścia i zabezpieczę je wyłącznikami
    nadprądowymi. Będzie to takie rozklonowanie fazy i powiedzmy podłączę te 3
    wyjścia do trzech różnych gniazdek. Pomińmy dyskusję o przekrojach kabli i
    wartości bezpieczników. Kable do gniazdek są 2.5mm2 a doprowadzające 10mm2
    mogę więc dać różnicówkę i za nią 3 bezpieczniki 16A.

    Czy to ma sens? Czy w jakiś sposób nie zsumuje to prądów różnicowych
    różnicówki ani jej nie uczuli zbytnio? Wydaje mi się, że nie powinno, bo
    pomiar jest robiony z sumy prądów wejść względem wracającego prądu N.
    Co na to przepisy? Na takie podłączenie ?

    Mam tych różnicówek naprawdę dużo.

  • 2. Data: 2009-01-03 09:33:38
    Temat: Re: Różnicówki i instalacja w domu
    Od: "Rafal\(sxat\)" <g...@o...pl.usunto>

> [...]
    > pomiar jest robiony z sumy prądów wejść względem wracającego prądu N.
    > Co na to przepisy? Na takie podłączenie ?

    jak znajdziesz kogos z uprawnieniami ktory sie pod tym podpisze, to jaki
    problem nikt tego pozniej nie sprawdza....

    Rf

  • 3. Data: 2009-01-03 11:56:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > pomiar jest robiony z sumy prądów wejść względem wracającego prądu N.
    > Co na to przepisy? Na takie podłączenie ?

    Jak słusznie zauważyłeś, różnicówka sumuje prądy :). Tak więc czy
    rozdzielisz przewód przed różnicówką i puścisz ją przez 3 kanały, czy
    puścisz przez 1 kanał i dalej rozdzielisz - to wszystko jedno :)... Ja
    bym się natomiast zastanowił, czy nie lepiej sprzedać te 3-fazowe np. na
    Allegro czy gdzieś i nie kupić 1-fazowych. Odzyskałbyś część pieniędzy,
    poszłoby mniej miejsca w szafie, byłoby mniej kabli :)... . Przemyśl to...

> [...]
    > 3-fazowe też użyć ale jako jednofazowe. Chcę to zrobić z tego powodu, że
    > wolę aby wyłączyło mi pojedynczy obwód, a nie wszystko włącznie ze

    Tutaj Twoja intuicja wyświadczyła Ci wieeelką przysługę!! Dobrze, że nie
    chcesz 3 niezależnych obwodów zasilać jedną różnicówką 3-fazową z 3
    różnych faz! Załóżmy, że jednak podłączasz do różnicówki 3 różnye fazy i
    potem je dzielisz na gniazdka do ogrzewania, gniazdka do kompa i na
    oświetlenie. Teraz w wypadku awarii podłączasz siebie między fazy dwóch
    różnych gniazdek! Co się dzieje?? Różnicówka 3-fazowa nie widzi
    asymetrii prądu - tyle samo wypływa ile wraca i Cię nie odłącza.
    Różnicówki jednofazowe (tzn. użyte jako jedno fazowe, np. tak, jak Ty
    proponujesz) bez problemu zauważa, że L1+N nie jest 0 i L2+N też nie
    jest 0 i obie te różnicówki zostają wyłączone!! Tak więc różnicówki
    3-fazowe (zasilane 3 RÓŻNYMI fazami) należy stosować wyłącznie tam,
    gdzie jest to konieczne!! Czyli do zasilania urządzeń 3-fazowych.
    Zauważ, że nie da się takiego urządzenia zasilić z 3 różnicówek
    1-fazowych, gdyż drobne prądy międzyfazowe wywalą różnicówki. Faktem
    jest, że jeśli z różnicówki wyjdą 3 fazy i skierujemy je do 3 różnych
    pomieszczeń, to nie wyobrażam sobie, jak można się podłączyć
    międzyfazowo... no ale ja tam wolę zapłacić za większe bezpieczeństwo
    bliskich :)...

    Mam nadzieję, że zrozumiałeś ;)... generalnie Twój pomysł wykorzystania
    3-fazowych jako 1-fazowe uważam za dobry :)... a te moje dywagacje o
    3-fazowych dotyczą zastosowania 3-fazowych dla 3 faz, ale użytych w 3
    różnych pomieszczeniach :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-01-03 11:59:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > 3-fazowych jako 1-fazowe uważam za dobry :)... a te moje dywagacje o
    > 3-fazowych dotyczą zastosowania 3-fazowych dla 3 faz, ale użytych w 3

    POPRAWKA!!

    ...ale użytych w 3 różnych i niezależnych obwodach w 1 pomieszczeniu :)....

  • 5. Data: 2009-01-03 12:45:06
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Ja się podepnę pod wątek z innym pytaniem. Jak instalować
    różnicówki wraz z UPS? Problem dotyczy instalacji gniazdek wydzielonych
    na komputery zasilanych jednym dużym UPS. Podpięcie różnicówki przed
    UPS nic nie da, gdy upływ prądu będzie za UPS.
    Trzeba dać na wejściu i na wyjściu? Czy sam zasilacz UPS musi mieć
    (i ma) odpowiednie zabezpieczenie przeciwporażeniowe?

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 6. Data: 2009-01-03 13:26:17
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał w
    wiadomości news:slrnglumuh.o3n.write-only-with-spf@dns.media-la
    b.com.pl...
> [...]
    > na komputery zasilanych jednym dużym UPS. Podpięcie różnicówki przed
    > UPS nic nie da, gdy upływ prądu będzie za UPS.

    dlaczego? możesz to wyjaśnić?
    Chyba że Ci chodzi o prace na bateriach.

    > Trzeba dać na wejściu i na wyjściu? Czy sam zasilacz UPS musi mieć
    > (i ma) odpowiednie zabezpieczenie przeciwporażeniowe?

    Nie ma, no chyba że ktoś tam coś tam.... gdzieś widział.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2009-01-03 15:51:56
    Od: "Edgar" <w...@k...nia>

    "Irokez" <h...@o...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał
    > w wiadomości
    b.com.pl...

    > dlaczego? możesz to wyjaśnić?
    > Chyba że Ci chodzi o prace na bateriach.

    Ale AVR chyba właśnie cały czas puszcza napięcie przez transformator w
    UPS-sie i przełącza tylko uzwojenia pierwotne jeśli się nie mylę więc i tak
    nie ma galwanicznego połączenia i upływu nie zobaczymy. Mnie też to
    zastanawia, bo mam podobne przemyślenia i UPS-y APC z tych lepszych.

  • 8. Data: 2009-01-03 16:05:33
    Od: "Edgar" <w...@k...nia>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

    > POPRAWKA!!
    >
    > ...ale użytych w 3 różnych i niezależnych obwodach w 1 pomieszczeniu
    > :)....

    Tak rozumiem.

    1. Różnicówek ma około 20tu-kilku właśnie trójfazowych i to się okazało po
    roku :-) Cały osprzęt był kupiony naraz i przyszedł w wielkich kartonach ale
    budowa stale trwała. Przed świętami okazało się, że różnicówki są pomylone -
    ale to wyszło po plądrowaniu kolejnego pudła :-)
    Już mi się nie chce tym handlować, już są kupione więc zrobię tak:

    1. Różnicówki 3-fazowe w obwodach jednofazowych podłączę tak, że N pójdzie
    normalnie przez różnicówkę ale trzy wejścia faz zmostkuję i podam tam jedną
    fazę np L1, na wyjściu zrobię tak aby sumaryczna ilość zabezpieczeń nie była
    większa niż "amperaż" różnicówki. Ale to tylko w pomieszczeniach gdzie do
    gniazdek dochodzi jedna i ta sama faza.

    2. Natomiast jeśli w gniazdach tego samego pokoju chcę mieć 2różne fazy na
    różnych obwodach dam różnicówkę 3-fazową i albo użyję tylko N i 2 fazy
    (trzecie wejście wolne lub zwarte przed do jednej z faz????) albo i podłączę
    przez nią jeszcze światło lub trzeci obwód gniazdek na fazie L3

    3. Odbiorników 3-fazowych nie będzie, raczej, może gdzieś w piwnicy jedno
    gniazdo 5 bolcowe ale na nie dam osobną różnicówkę.

    Pytanie ostatnie:

    Napis na różnicówce np 40A (bez B)

    Czy te 40A to cały prąd "wracający N-ką" ? Czy to jest 3x40A ? Brak B
    oznacza brak zabezpieczenia nadprądowego w różnicówce tak ?

  • 9. Data: 2009-01-03 16:23:45
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 03.01.2009 Irokez <h...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    b.com.pl...

    > dlaczego? możesz to wyjaśnić?
    > Chyba że Ci chodzi o prace na bateriach.

    No jakby nie patrzeć - tak :) I głównie w taki sposób aby te
    baterie odpiąć jak jednak ktoś mógłby zostac porażony.

    Narazie wpadłem na przeciwporażeniówki za UPS-a, ale nie wiem
    jak wygląda podłączenie uziemienia, czy można je zewrzeć z tym
    z przed UPS-a?

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 10. Data: 2009-01-03 16:27:04
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał w
    wiadomości news:slrnglv452.atb.write-only-with-spf@dns.media-la
    b.com.pl...
    b.com.pl...

    > No jakby nie patrzeć - tak :) I głównie w taki sposób aby te
    > baterie odpiąć jak jednak ktoś mógłby zostac porażony.

    No to róznicówka za.
    Przed? hmm.. jak masz zamiar wzadzic dużego Rack'a do szafy, uziemić i
    zamknąć, to... hmm.. nie wiem czy jest sens

    > Narazie wpadłem na przeciwporażeniówki za UPS-a, ale nie wiem
    > jak wygląda podłączenie uziemienia, czy można je zewrzeć z tym
    > z przed UPS-a?

    Uziemienie ma byc jedno - myślimy o tym żółto-zielonym oczywiście.

    Pozdrofka

    --
    Irokez