  • 1. Data: 2016-05-22 12:09:47
    Temat: Samochod na wodor
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Nic nowego ... ale polski.

    http://moto.onet.pl/premiery/premier-pierwszy-polski
    -samochod-na-wodor-zamiast-ropy-benzyny-i-gazu/t5h37

    Szkoda tylko, ze nic z tego nie wyjdzie :-(

    A moze wyjdzie ? Firma Riot, warto zapamietac.
    Moze jakby zaczeli robic napedy do autobusow miejskich ...

    Ciekawym:
    -zbiornik na wodorkach metali ... jak szybko to chlonie i oddaje
    wodor? Ciezkie musi byc ...

    -270KM ... calkiem sporo tlenu i powietrza wymaga, ktory musi
    wdyfundowac gdzies do baterii ...

    -skoro wodorki ... to moze polaczyc zbiornik z bateria i przechowywac
    w elektrodzie ?

    J.

  • 2. Data: 2016-05-22 12:34:54
    Temat: Re: Samochod na wodor
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 22.05.2016 o 12:09, J.F. pisze:
> [...]
    > wdyfundowac gdzies do baterii ...
    >
    > -skoro wodorki ... to moze polaczyc zbiornik z bateria i przechowywac

    Gdyby to było takie proste to pewnie dawno by już to stosowali.

    Skąd wiesz, że metale nadające się na wodorki w zbiorniku nadają się na
    elektrodę baterii? Być może spowodowałyby całkowite "zatrucie" baterii?
    Kombinuj teraz z odpowiednią separacją wodorków od elektrody, która to
    separacja doprowadzi do wydzielenia oddzielnego zbiornika ;-)
    A jeżeli wodór by się wydzielał w nadmiarze z tej przechowującej
    "wodorkowej" elektrody w czasie zmniejszonego zapotrzebowania, gdzie byś
    go przechowywał? W dodatkowym zbiorniku wodorkowym?

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2016-05-22 14:19:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 22 May 2016 12:34:54 +0200, Czarek napisał(a):

    > Gdyby to było takie proste to pewnie dawno by już to stosowali.
    > Skąd wiesz, że metale nadające się na wodorki w zbiorniku nadają się na
    > elektrodę baterii? Być może spowodowałyby całkowite "zatrucie" baterii?

    No bo sa akumulatory Ni-MH :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-05-22 16:34:53
    Od: 4...@g...com

    Jak wyprodukuja pierwsze 10 tysiecy sztuk na lini montazowej to bedzie do pierwszy i
    jedyny polski samochod. W warunkach duzej narzedziowni mozna zbudowac Concorda w
    jednym egzemplarzu. Znowu szlo o przytulenie jakiejs sporej kasy a nie zrobienie
    czegos uzytecznego i uzytkowego. Chinole produkuja w ilosciach hurtowych kilka jesli
    nie kilkanascie modeli samochodow elektrycznych. Sa to w wiekszosci typowo miejskie
    proste samochody. W standardzie oparte na akumulatorach olowiowych, za doplata mozna
    dostac nowoczesniejsze litowe. Odkad pamietam w Polsce zawsze byly cudowne wynalazki.
    Za Gierka zrobili maszyne do tkania tkanin. Nitka byla przeciagana kropelka wody.
    Opatentowali gdzie mogli. Jak ochrona wygasla to kupowalismy takie przedzarki w
    Japoni.

  • 5. Data: 2016-05-30 04:35:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 maja 2016 12:09:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > wdyfundowac gdzies do baterii ...
    >
    > -skoro wodorki ... to moze polaczyc zbiornik z bateria i przechowywac

    Japończycy po prostu pompują gazowy wodór do ciśnieniowego zbiornika. Dystrybutor
    daje mocno schłodzony żeby sie szybciej napompował, ale potem ogrzewa się od
    otoczenia. To działa dobrze, lepiej nie musi.

  • 6. Data: 2016-05-30 10:20:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]

    >Dystrybutor daje mocno schłodzony żeby sie szybciej napompował,
    >ale potem ogrzewa się od otoczenia. To działa dobrze, lepiej nie

    Dystrybutor dystrybuuje pod mniejszym cisnieniem i trzeba pompowac na
    stacjach ?

    Czy tak dobrze dziala ... lekki ten wodor, malo sie go w zbiorniku
    cisnieniowym miesci przy rozsadnych cisnieniach ... a 200 bar to juz
    przeciez niezla bomba :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-05-30 10:29:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 maja 2016 10:20:46 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...
    -samochod-na-wodor-zamiast-ropy-benzyny-i-gazu/t5h37

    > Dystrybutor dystrybuuje pod mniejszym cisnieniem i trzeba pompowac na
    > stacjach ?

    Nie rozumiem.

    > Czy tak dobrze dziala ... lekki ten wodor, malo sie go w zbiorniku
    > cisnieniowym miesci przy rozsadnych cisnieniach ... a 200 bar to juz
    > przeciez niezla bomba :-)

    Nurek pływa z dwiema takimi na plecach i nic się nie boi. Rekin przegryzł i wybuchło,
    ale to był tylko film.

  • 8. Data: 2016-05-30 22:26:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
    >Nie rozumiem.

    Widze dwie mozliwosci:
    a) lokalny dostawca (nie bede go juz wiecej nazywal dystrybutorem) ma
    wysokocisnieniowa siec do stacji tankowania.
    tak prawde mowiac nie widze wiekszej roznicy w szybkosci
    tankowania z sieci co ma np 200 atm i takiej co ma np 150 atm i -50 C.

    b) lokalny dostawca ma siec nisko czy sredniocisnieniowa, powiedzmy
    10atm, a na stacji jest pompka, ktora podnosi cisnienie do tych 200
    atm.
    No i to pewnie trwa - widac klientom na czasie nie zalezy, bo
    inaczej stacja by miala zbiornik na te 200 atm :-)
    Temperatura tu chyba niewiele zmieni - tzn sam jestem ciekaw na
    ile oplaca sie chlodzic sprezarke/zbiornik koncowy, w zamian osiagajac
    nizsze cisnienie koncowe.

    >Nurek pływa z dwiema takimi na plecach i nic się nie boi. Rekin
    >przegryzł i wybuchło, ale to był tylko film.

    Nurek ma inne zrodla adrenaliny, za to np nie boi sie najechania przez
    ciezarowke.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Sustained_load_crackin
    link nr 3 w zrodlach jeszcze dziala - 12 butli wybuchlo samo, nawet
    bez rekina.
    Nie jest to duzo, biorac pod uwage ilosc na swiecie, ale tez nie zero.

    J.

  • 9. Data: 2016-05-30 22:32:25
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 30.05.2016 10:20, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Czy tak dobrze dziala ... lekki ten wodor, malo sie go w zbiorniku
    > cisnieniowym miesci przy rozsadnych cisnieniach ... a 200 bar to juz

    Co to znaczy mało. Dla chemii (a więc i dla wyciąganej energii)
    bardziej liczą się mole, nie kilogramy;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2016-05-30 23:40:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup
    On 30.05.2016 10:20, J.F. wrote:

    >Co to znaczy mało. Dla chemii (a więc i dla wyciąganej energii)
    >bardziej liczą się mole, nie kilogramy;-)

    mole czy kilogramy - na jedno wychodzi, masa. (tzn oczywiscie
    przeliczajac odpowiednio).

    Wodor ma wysokie cieplo spalania, 286kJ/mol (H2), ale biorac pod
    uwage, ze mol gazu ma 22 litry w warunkach normalnych,
    to w takim 50l zbiorniku przy 200bar sie miesci ~130MJ.
    Tyle co w 3kg czyli powiedzmy 4 litrach benzyny.
    Malo, jak na normalny samochod.

    Jesli bedziemy go spalali w ogniwie paliwowym i uwolnimy sie od ~25%
    sprawnosci silnika spalinowego, to jest to powiedzmy odpowiednik 15l
    benzyny ... no, zaczyna byc ciekawie.
    Przy 100l zbiorniku moglo by to sie nadawac do uzytku - ale taki
    zbiornik bagaznik istotnie zmniejsza ...

    Ogniwo paliwowe na benzyne lub etanol nam potrzebne :-)

    Ewentualnie moze byc na lit, sod, aluminium, cynk - cokolwiek, co by
    sie dawalo szybko "tankowac" i latwo "regenerowac".

    https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

    Z ciekawych pozycji - krzem, siarka, zelazo ... akumulator
    sodowo-siarkowy mnie od dawna podnieca ...

    J.