  • 1. Data: 2009-11-17 09:36:46
    Temat: Samoistne podgrzewanie się czujnika DS18B20
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Zastanawiam się nad takim przypadkiem.
    2 czujniki DS18B20 podłaczone 3-przewodowo znajdują się obok siebie "gołe"
    beż żadnej obudowy i pokazuja w miarę zbliżoną temp. Odchyłka w okolicy 0,5
    st ale to uwazam za normalne.

    A teraz zagwózdka, wziąłem jeden z tych czujników podlutowałem do dłuższego
    kabla (30 m) zapakowałem w mosiężna rurkę fi 6 mm zaślepiona z jednej
    strony. Na dno tej rurki dałem troche pasty przewodzącej ciepło aby był
    lepszy kontakt termiczny. I ten czujnik zaczał nagle pokazywac jakies 2,5 st
    mniej niz ten drugi. Choć są nadal obok siebie (odległość jakies 1-2 cm)
    Jedynym wytłumaczeniem dla mnie jest zbyt czesty pomiar i nagrzewanie się
    czujników. Wtedy ten zamocowany w rurce ma lepsze chłodzenie i pokazuje
    temp. bardziej zbliżoną do rzeczywistej.
    Nie pamiętam jak często jest robiony pomiar ale odstęp jest rzedu max kilku
    sek. Musiał bym zerknąć w źródła prog. ale to dopiero jak wróce wieczorem do
    domu.

    Czy może być jeszcze jakaś inna przyczyna ?

    Pzdr.
    Gejzero.

  • 2. Data: 2009-11-17 10:06:07
    Temat: Re: Samoistne podgrzewanie się czujnika DS18B20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jedynym wytłumaczeniem dla mnie jest zbyt czesty pomiar i
    > nagrzewanie się

    To akurat chyba latwo sprawdzic - zmieniaj czestotliwosc, zobaczysz
    czy temperatura skacze ?

    > Czy może być jeszcze jakaś inna przyczyna ?

    Kabel rozumiem do obu taki sam ? Warto by je przetestowac bez
    obudowy na dluzszym kablu - moze jakos inaczej wplywa na jeden a
    inaczej na drugi ?

    Wsadzone sa bez naprezen mechanicznych ?

    Moze byc jeszcze jakis numer z promieniowaniem - jesli z jednej
    strony grzejnik, a z drugiej widok na zimna hale.

    J.

  • 3. Data: 2009-11-17 10:26:58
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > To akurat chyba latwo sprawdzic - zmieniaj czestotliwosc, zobaczysz
    > czy temperatura skacze ?

    Nie chciało mi się już wczoraj kompilowac i programowac układu bo
    programator gdzieś schowany i program bym musiał odgrzebac a późno już było.
    Dzisiaj pobawie się z różnymi czasami.

    > Kabel rozumiem do obu taki sam ? Warto by je przetestowac bez obudowy na
    > dluzszym kablu - moze jakos inaczej wplywa na jeden a inaczej na drugi ?
    Jeden czujnik - ten goły, bezpośrednio przykręcony do zacisków na płytce
    drugi ten w rurce na 30 m kablu.
    Zdziwił bym się bardzo gdyby kabel był tu przyczyną ;>

    > Wsadzone sa bez naprezen mechanicznych ?
    Ten goły może mieć troche "rozciągnięte" nóżki żeby wlazł w listwe ale
    starałem się rozginac tylko końcówki.
    Drugi w rurce siedzi swobodnie zatopiony w paście.

    > Moze byc jeszcze jakis numer z promieniowaniem - jesli z jednej strony
    > grzejnik, a z drugiej widok na zimna hale.
    Raczej odpada , brak rurch powietrza w okolicy czujnika równiez brak
    grzejnika w okolicy.

    Gejzero

  • 4. Data: 2009-11-17 11:11:35
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-17 11:26:58 +0100, "Gejzero" <g...@p...onet.pl> said:

    > Raczej odpada , brak rurch powietrza w okolicy czujnika równiez brak
    > grzejnika w okolicy.

    Nie musi być grzejnika, czasem wystarczy zwykła żarówka z lampki biurkowej.

    --
    DJ

  • 5. Data: 2009-11-17 12:09:27
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie musi być grzejnika, czasem wystarczy zwykła żarówka z lampki
    > biurkowej.

    Żarówki nie ma, jest świetłówka jakieś 60 cm od czujników.
    Zamknę dzisiaj w jakimś pudełku i wtedy warunki napewno będą takie same dla
    obu czujników.

    Gejzero.

  • 6. Data: 2009-11-17 12:19:05
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Gejzero pisze:
> [...]
    > aby był lepszy kontakt termiczny. I ten czujnik zaczał nagle pokazywac
    > jakies 2,5 st mniej niz ten drugi. Choć są nadal obok siebie (odległość
    Miałem podobny objaw, tyle że temperatura czujnika po "wklejeniu" w
    rurkę nagle zaczeła mi spadać do +5'C a dopiero po paru minutach zaczeła
    rosnąć, ale i tak była przez pierwszy dzień niższa. Okazało się że
    klej-pasta (cosmofen plus hv) zastosowany podczas reakcji wiązania
    zdecydowanie się ochładza, mosiężną rurkę prawie oszrania!

    Poza tym jak koledzy radzili - promieniowanie. Choćby promieniowanie
    cieplne od twojej elektroniki (głupi 7805 zimny w palcach, a coś
    promieniuje), i przenoszone to ciepło przez ścieżki, laminat - do nóżek
    ds18b20 (a tędy wprost do struktury, strasznie zakłamując pomiar).
    Prawdę dopiero byś poznał oglądając okolicę dsów kamerą termowizyjną.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-11-17 12:43:20
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Gejzero" <g...@p...onet.pl> schrieb
> [...]
    do
    > domu.
    >
    > Czy może być jeszcze jakaś inna przyczyna ?

    Zmniejsz czestotliwosc pomiarow np 10x i zobacz czy roznica bedzie
    zachowana.

    Ale takie nagrzewanie pomiarem to by bylo przy jakims bledzie - sensor w
    stanie
    sink klocacy sie ze strong-pullupem czy cos podobnego.

    hej

  • 8. Data: 2009-11-17 13:30:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Żarówki nie ma, jest świetłówka jakieś 60 cm od czujników.
    > Zamknę dzisiaj w jakimś pudełku i wtedy warunki napewno będą

    Ale daj metalowe. Moze to chodzi o ekranowanie od zaklocen.

    J.

  • 9. Data: 2009-11-17 21:45:49
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]

    > ds18b20 (a tędy wprost do struktury, strasznie zakłamując pomiar). Prawdę
    > dopiero byś poznał oglądając okolicę dsów kamerą termowizyjną.

    No i problem rozwiązany ;)
    Czujnik nagrzewał sie od płytki układu - koło złacza 1 wire są
    stabilizatory.
    Teraz oddaliłem "cieplejszy" czujnik od płytki i zawinałem go razem z tym
    umieszczonym w rurce husteczką higieniczną.
    Wskazania różnią się teraz o dziesiętne części stopnia.

    Dziękuję wszytkim za naprowadzenie na rozwiązanie problemu :)

    Mam jeszcze jedno pytanko, nie krzyczcie, od razu przyznam się że jeszcze
    tego nie szukałem.
    Czy można zmusić jedną komendą kilka takich czujników do wykonania pomiaru w
    tym samym czasie a dopiero póżniej odczytywać to co zapamiętały czujniki ?

    Pozdrawiam

    Gejzero.

  • 10. Data: 2009-11-17 22:08:55
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Gejzero wrote:

    > Czy można zmusić jedną komendą kilka takich czujników do wykonania
    > pomiaru w tym samym czasie a dopiero póżniej odczytywać to co
    > zapamiętały czujniki ?
    SKIP ROM CCh
    CONVERT T 44h
    --