  • 1. Data: 2017-05-18 09:49:54
    Temat: Samokontrola zasilania - Arduino
    Od: slawek <f...@f...com>

    Ustrojstwo ma być zasilane z akumulatora i pozbawione przycisków.
    Przy zbyt niskim napięciu ma być off. A po naładowaniu ma być on. Aż
    do rozładowania. Czy Atmega jest dość inteligentna aby sama się
    wyłączyć kiedy trzeba i czy nie będzie próbowała na siłę wybudzać
    (resetować) się przedwcześnie?

    Tzn. czy nie włączy się na brązowo i potem będzie dziwnie, bez szans
    na zwykły reset?

    TIA

  • 2. Data: 2017-05-18 20:41:22
    Temat: Re: Samokontrola zasilania - Arduino
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-18 o 09:49, slawek pisze:
> [...]
    > przedwcześnie?
    >
    > Tzn. czy nie włączy się na brązowo i potem będzie dziwnie, bez szans na
    AtMega ma wszystko co trzeba, dużo zależy od programu jaki się napisze
    no i fuse bity jak ustawi.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-05-18 22:20:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 18 May 2017 20:41:22 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > AtMega ma wszystko co trzeba, dużo zależy od programu jaki się
    napisze
    > no i fuse bity jak ustawi.

    Ok, sprawdziłem:

    1. Przy za niskim Vcc robi wysoką impedancję i stan resetu (z którego
    jak rozumiem nie wychodzi aż do przywrócenia zasilania).

    2. Jest sztuczka - pomiar Vref przy Vcc jako wzorcu - na kontrolę
    napięcia Vcc. Bez czegokolwiek (dzienniki, diody, FET) na zewnątrz.
    Cool.

    3. Tanie chińskie załaduje Li-pol. Jak bateryjka całkiem rozładuje
    się to CPU stanie. To oczekiwane. Jak się załaduje: ruszy. Przy
    okazji błyskając diodami, resetując co trzeba itd.

    4. Pozostaje problem jak zmusić jeden konkretny pin do tego aby był
    akurat Hi w czasie resetu. Tzn. aby układ siedzący na SPI nie myślał
    że jest wybrany przez CS kiedy akurat SPI służy do ISP. Wychodzi na
    to że dać 1M do +V na sztywno. Pociągnie to, a normalnie nie będzie
    przeszkadzać. Te parę uA nie powinny być dramatyczne dla bateryjki.

    5. Przez bootloader nie da się ustawić fuse bitów. Stąd konieczność
    dogadania się przez SPI.

    6. Teoretycznie może powstać zombie: Atmega będzie off, a
    współpracujące układy nadal on. Nie widzę jak Atmega mogłaby w
    warunkach bycia off podjąć działania dla zrobienie off innym. Takie
    coś da się zrobić choćby przez CS każdego układu: dać opór 1M do Vcc
    ew. Gnd.

  • 4. Data: 2017-05-19 08:55:43
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > podjąć działania dla zrobienie off innym. Takie coś da się zrobić choćby
    > przez CS każdego układu: dać opór 1M do Vcc ew. Gnd.
    moja wiedza na temat arduino jest bardzo podstawowa. ale na zdrowy
    rozum, układ który nie działa, nie bardzo może sterować czymkolwiek,
    albo decydować o tym czy się załączy czy nie. to musisz rozwiązać
    zewnętrznie. I jak się nad tym zastanowić to jest to stosunkowo proste.
    Niech owa atmega podczas pracy "trzyma" przekaźnik w górze. jak
    przekaźnik klapnie na "dół", wszelkie dodatkowe układy dowiedzą się że
    przestała działać

    ToMasz

    PS. oczywiście bez przekażnika też się da, ale tak jest bardzeij obrazowo

  • 5. Data: 2017-05-19 18:38:41
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 19 May 2017 08:55:43 +0200, ToMasz <N...@o...pl>
    wrote:
    > Niech owa atmega podczas pracy "trzyma" przekaźnik w górze. jak
    > przekaźnik klapnie na "dół", wszelkie dodatkowe układy dowiedzą się
    że
    > przestała działać

    Przekaźnik odpada: za prądożerny. Można pokombinować FET ami.

    To będą sensory, ich (niepotrzebna) praca nie ma znaczenia w
    warunkach wejścia Atmegi w reset przy zbyt niskim napięciu zasilania.
    Fakt że nadal będą rozładować baterię jest do zaakceptowania.

    Inaczej przy sleep/hibernacji. Piny out zachowują swój stan. Więc
    można wyłączyć zasilanie (zewnętrznych) obwodów. Czy to poprzez
    odpowiednie wejścia (rozmaite enable itp.), czy też przez ekstra FET
    sterujący ich zasilaniem.

    Ogólnie chodzi o to, aby urządzenie nie musiało mieć ani przycisku
    power, ani przycisku reset. A jedyną rzeczą jaką robi użytkownik było
    ładowanie.

    Czyli uniknięcie sytuacji gdy bateria rozładowuje się choć urządzenie
    nie było używane, a więc przeszło w stan uśpienia.

  • 6. Data: 2017-05-19 18:51:25
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    slawek <f...@f...com> wrote:

    > Czyli uniknięcie sytuacji gdy bateria rozładowuje się choć urządzenie
    > nie było używane, a więc przeszło w stan uśpienia.

    ATmega w power down (bez zegara) sama z siebie nie wstanie, cos musi ja
    wybudzic.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

    Wysłano z telefonu bez polskiej klawiatury, przepraszam za brak polskich znaków

  • 7. Data: 2017-05-19 22:10:14
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 19 May 2017 16:51:25 +0000 (UTC), g...@s...invalid (Adam
    Wysocki) wrote:
    > ATmega w power down (bez zegara) sama z siebie nie wstanie, cos
    musi ja
    > wybudzic.

    Że co?

    Jakoś goła Atmega, bez kwarcu nawet, startuje mi po zwykłym
    podłączeniu do baterii. Ale fakt: robi to gdy Vcc rośnie od zera.

  • 8. Data: 2017-05-19 22:23:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-18 o 22:20, slawek pisze:
    > napisze
    >
    > Ok, sprawdziłem:
    Słabo, wez pdf-a od np atmegi 48 i poczytaj,
    po 1, możesz mierzyć nap baterii bezpośrednio przez prosty dzielnik na
    dwóch oporach w stosunku do Vref= około 1,1V

    > 1. Przy za niskim Vcc robi wysoką impedancję i stan resetu (z którego
    > jak rozumiem nie wychodzi aż do przywrócenia zasilania).
    Mierząc nap możesz wyłączyć czujniki i procka wcześniej uśpić, a timerem
    lub WD budzić co np 1 sek i sprawdzać czy już nap rośnie.

    > 2. Jest sztuczka - pomiar Vref przy Vcc jako wzorcu - na kontrolę
    > napięcia Vcc. Bez czegokolwiek (dzienniki, diody, FET) na zewnątrz. Cool.
    Mozna i tak.

    > 3. Tanie chińskie załaduje Li-pol. Jak bateryjka całkiem rozładuje się
    > to CPU stanie. To oczekiwane. Jak się załaduje: ruszy. Przy okazji
    > błyskając diodami, resetując co trzeba itd.
    Procek ma jeszcze brown-out detection który zrobi Ci reset przy zbyt
    niskim zasilaniu.

> [...]
    > dać 1M do +V na sztywno. Pociągnie to, a normalnie nie będzie
    > przeszkadzać. Te parę uA nie powinny być dramatyczne dla bateryjki.
    Ok

    > 5. Przez bootloader nie da się ustawić fuse bitów. Stąd konieczność
    > dogadania się przez SPI.
    Fusy się ustawia raz przy programowaniu procka.

> [...]
    > podjąć działania dla zrobienie off innym. Takie coś da się zrobić choćby
    > przez CS każdego układu: dać opór 1M do Vcc ew. Gnd.
    Atmega 48V chodzi już od 1,8V na 4Mhz zegarze, więc pójdzie Ci na
    całkiem padniętym li-onie z palcem w D4 :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2017-05-19 22:40:58
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
    > Że co?
    > Jakoś goła Atmega, bez kwarcu nawet, startuje mi po zwykłym podłączeniu do
    > baterii. Ale fakt: robi to gdy Vcc rośnie od zera.

    Power down w sensie uśpienia a nie odłączenia zasilania.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2017-05-19 23:21:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 19 May 2017 22:23:09 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Procek ma jeszcze brown-out detection który zrobi Ci reset przy
    zbyt
    > niskim zasilaniu.

    Ściślej: wprowadzi w stan resetu z którego wyjście nastąpi gdy
    napięcie będzie w normie.