  • 1. Data: 2016-04-27 00:32:17
    Temat: Samyang fiszaj 7...@...5 MFT
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Samyang fiszaj 7.5 dla micro 4/3
    Tak sie przygladalem temu fiszajowi - bo on jest tak niewielki w
    stosunku do wersji APSC.
    Ale dopiero teraz dotarlo dla mnie, ze w nim styki przeciez nie
    przenosza przyslony.
    Ja rozumiem, ze manual, ale u mnie w Pentaxie z fiszajem Samyang 8mm
    swiatlomierz dziala i z trybem A (znaczy Ta) nie ma zadnego klopotu
    (pomijam fakt, ze potwierdzenie ostrosci tez dziala, choc nie uzywam).

    Ale jak to jest w tym 7.5??
    Znaczy, czas i przeslona tylko recznie? Na podstawie czego? Trzeba miec
    zewnetrzny swiatlomierz?
    Przepraszam za lamerske pytanie, ale sie juz pogubilem.
    --
    TA

  • 2. Data: 2016-04-27 02:08:22
    Temat: Re: Samyang fiszaj 7...@...5 MFT
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-04-27 00:32, T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    > zewnetrzny swiatlomierz?
    > Przepraszam za lamerske pytanie, ale sie juz pogubilem.

    Sądzę, że tak samo jak obiektywy podpinane przez przejściówki bez
    styków. Czyli przesłona ręcznie (obracanie pierścienia przysłony
    fizycznie ją przymyka i otwiera), czas dobiera się automatycznie.
    Właśnie niedawno bawiłem się ze starymi radzieckimi stałkami - fajnie
    było obserwować w wizjerze (E-PL7 z VF-4), jak przy kręceniu
    pierścieniem przysłony zmienia się kontrast, głębia ostrości i bokeh u
    Heliosa-40 (pierwsza wersja - srebrna i nawet jeszcze na M39). Żaden
    zewnętrzny światłomierz nie jest potrzebny, aparat mierzy światło, które
    dociera do matrycy.

    Piotr

  • 3. Data: 2016-04-28 01:28:58
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <nfovt0$9vt$1@node1.news.atman.pl>,
    Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > Heliosa-40 (pierwsza wersja - srebrna i nawet jeszcze na M39). Żaden
    > zewnętrzny światłomierz nie jest potrzebny, aparat mierzy światło, które

    Mhm.
    Dzieki.
    --
    TA

  • 4. Data: 2016-05-02 17:21:22
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 kwietnia 2016 18:32:14 UTC-4 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:
> [...]
    > zewnetrzny swiatlomierz?
    > Przepraszam za lamerske pytanie, ale sie juz pogubilem.

    Ja mogę jeszcze dodać od siebie, że beczkę z tego obiektywu bardzo łatwo się prosuje
    Huginem, dzięki czemu można go śmiało używać jako szerokiego kąta do krajobrazu.
    Dlatego właśnie to mój ulubiony obiektyw w systemie :) Mały, lekki, ostry, a
    pierścień ostrości mozna ustawić na nieskończonośc i zaspawać :)

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 5. Data: 2016-05-03 03:39:10
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <2...@g...c
    om>,
    Tomasz Worek <t...@g...com> wrote:

    > Ja mogę jeszcze dodać od siebie, że beczkę z tego obiektywu bardzo łatwo się
    > prosuje Huginem, dzięki czemu można go śmiało używać jako szerokiego kąta do
    > krajobrazu.
    No, ale wtedy sporo kadru nam ucieka, jakosc nieco siada a na dodatek
    mamy ograniczona komtrole nad kadre.

    >Dlatego właśnie to mój ulubiony obiektyw w systemie :) Mały,
    > lekki, ostry, a pierścień ostrości mozna ustawić na nieskończonośc i zaspawać
    > :)
    Ale ty miales zdaje sie Pentaxa?
    --
    TA

  • 6. Data: 2016-05-03 11:41:50
    Od: ajt <a...@a...com.pl>

    W dniu 2016-05-03 o 03:39, T...@s...in.the.world pisze:
    > No, ale wtedy sporo kadru nam ucieka, jakosc nieco siada a na dodatek
    > mamy ograniczona komtrole nad kadre.

    Zależy od docelowej projekcji. Przy rektilinearnej zgoda, brzegi
    wychodzą masakrycznie rozciągnięte, więc jakość tam siada i trzeba ciąć.
    Ale w przypadku krajobrazu zwykle wystarczy prostować tylko linie
    pionowe, wtedy cała szerokość kadru zostaje wykorzystana. Odcina się
    bardzo mało, a wynikowy obrazek w rogach jest często lepszy, niż z
    niejednego UWA :)
    Tu jakieś przykłady, wprawdzie brak typowego krajobrazu, no i do
    architektury takie prostowanie nie zawsze pasuje, ale widać o co chodzi:
    http://anglerfish.ajotte.com/index.php?n=Main.Exampl
    es
    Andrzej

  • 7. Data: 2016-05-03 21:52:58
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 maja 2016 21:39:02 UTC-4 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:
    > In article <2...@g...c
    om>,

    > No, ale wtedy sporo kadru nam ucieka, jakosc nieco siada a na dodatek
    > mamy ograniczona komtrole nad kadre.

    Wydaje mi się, że w praktyce spadek jakości będzie niezauważalny (z zastrzeżeniem, że
    nigdy nie drukowałem odbitek z moich zdjęć - wyświetlałem je za to na 46-calowym
    ekranie TV i wyglądają mz super).

    Przy zastosowaniu w Huginie projekcji Panini, rogi nie wyglądają na rozciągnięte, a
    jedne co tracimy to rogi (poziomy kąt widzenia pozostaje ten sam). Moim zdaniem efekt
    jest "w sam raz" (widać, że to szeroki kąt, ale bez karykaturalnego przerysowania).
    Większość zdjęć z poniższej galerii to właśnie Samyang:

    http://www.tomaszworek.com/galeria-zimowy_swit_na_ba
    biej_gorze--pl-47.html

    > Ale ty miales zdaje sie Pentaxa?
    > --
    > TA

    No cóż, mam nawet nadal, ale w góry już go nie zabieram - wole lżejszego i mniejszego
    Olympusa, który daje mi większą głębię ostrości :) Pentax słuzy mi jedynie do
    fotografowania samolotów (podczas airshow).

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 8. Data: 2016-05-04 04:19:23
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <3...@g...c
    om>,
    Tomasz Worek <t...@g...com> wrote:

> [...]
    om>,

> [...]
    > karykaturalnego przerysowania). Większość zdjęć z poniższej galerii to

    Ojej, fajne.
    Kiedys zagladalem i jakos mniej mi sie podobalo.

    > No cóż, mam nawet nadal, ale w góry już go nie zabieram - wole lżejszego i
    > mniejszego Olympusa, który daje mi większą głębię ostrości :)
    A jaki konkretnie Olympus i jakie obiektywy?

    >Pentax słuzy mi
    > jedynie do fotografowania samolotów (podczas airshow).

    I nie widzisz wiekszej roznicy w jakosci?
    --
    TA

  • 9. Data: 2016-05-04 15:19:48
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 maja 2016 22:19:19 UTC-4 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:
    > In article <3...@g...c
    om>,

    om>,

    > Ojej, fajne.
    > Kiedys zagladalem i jakos mniej mi sie podobalo.

    Aaa dziękuję, dziękuję - może dlatego że przepisałem stronę i teraz jest responsywna,
    a zdjęcia są znacznie większe :)

    > A jaki konkretnie Olympus i jakie obiektywy?

    E-M5 II + grip (tylko uchwyt, bez battery packa)
    Olympus 14-150 wersja II
    Olympus 9-18
    Samyang 7.5
    Olympus 45

    Pierwsze 3 obiektywy nosze zawsze przy sobie (używam w 95% do krajobrazu), ostatni
    używam głównie w domu (portrety dzieciaków itp.).

    > I nie widzisz wiekszej roznicy w jakosci?
    > --
    > TA

    Może na wyższych czułościach (od ISO 1600) jakaś tam różnica jest, ale na niższych -
    żadnej, a jeśli jest to na korzyść Olympusa. Tutaj przyczyny mogą być różne: większa
    głębia ostrości albo może w końcu nauczyłem się jak poprawnie używać AF :) Jak
    porównuję obecne zdjęcia (Oly) do starych (Pentax K-5) to te stare wyglądaja na
    jakieś takie "mniej ostre".

    Olympus przegrywa jedynie w jednej kategorii: sport.

    Generalnie ze zmiany systemu jestem bardzo zadowolony, czekam jedynie z utęsknieniem
    aż w końcu Oly doda do swoich puszek (tych niżej pozycjonowanych niż E-M1) coś w
    rodzaju panasonikowego DFD albo detekcję fazy na matrycy, żeby biegające dzieci się
    fotografowało łatwiej :)

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 10. Data: 2016-05-04 16:23:40
    Temat: Re: aparat dla podroznika cd bylo: Samyang fiszaj 7...@...5 MFT
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <1...@g...c
    om>,
    Tomasz Worek <t...@g...com> wrote:

> [...]
    om>,

    om>,

    > Aaa dziękuję, dziękuję - może dlatego że przepisałem stronę i teraz jest
    > responsywna, a zdjęcia są znacznie większe :)

    No, warto bylo w takim razie. Ostatnio zagladalem tam z rok-dwa lata
    temu.

    > E-M5 II + grip (tylko uchwyt, bez battery packa)
    A na ile starczaja ci baterie?
    Zwlaszcza w warunkach zimowych?
    No i taki E-M5 II z gripem wazy tyle co Pentax K-5.

    I z innej beczki - masz troche fajnych zdjec ze wschodow slonca w gorach.
    Wychodzisz przed switem czy wieczorem i biwakujesz?

    > Olympus 14-150 wersja II
    > Olympus 9-18
    > Samyang 7.5
    > Olympus 45
    A jak czesto uzywasz tego Zuiko 14-150 wersja II? I dlaczego ten Zuiko a
    nie tanszy Tamron? I czy teraz czegos ci jeszcze brakuje?

> [...]

    > poprawnie używać AF :) Jak porównuję obecne zdjęcia (Oly) do starych (Pentax
    > K-5) to te stare wyglądaja na jakieś takie "mniej ostre".

    Cos trudno mi uwierzyc :-( Masz gdzies te 'stare zdjecia'? Jaki byly tam
    obiektywy? I czy moglbys przyslac na priv klka zdjec z tego oly,
    najlepiej rawy z exifami albo duze jpgi?

    > Olympus przegrywa jedynie w jednej kategorii: sport.
    O, dlaczego?

    A przygladales temu GM1/GM5 o ktorym pisalem w sasiednim watku?
    Na Olympusa EM-5 II mnie nie stac, chcialbym zaczac od tego Lumixa,
    zwlaszcza ze brakuje mi maleg aparaciku. Ale mam watpliwosci co do
    jakosci i ISO.

    --
    TA