  • 1. Data: 2018-03-21 12:17:37
    Temat: Sekwencyjne podawanie napięć
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chodzi mi po głowie pomysł poeksperymentowania z jedynym polskim
    mikroprocesorem - MCY7880. Nic specjalnie wyrafinowanego - na początek
    połączenie CPU z czymś w rodzaju 8255 i miganie diodą. Później dodanie
    pamięci i jakiegoś UART-a.

    Zdaje sobie sprawę z tego, że ten układ wymaga osobnego układu
    taktującego i kontrolera magistrali.

    Z tego co wyczytałem na Wikipedii, procesory 8080 miały też dość
    specyficzne wymagania odnośnie zasilania. Potrzebowały trzech napięć:
    -5V, 5V i 12V. Przy włączaniu układu muszą być one podawane dokładnie w
    tej kolejności, a przy wyłączaniu mają znikać w odwrotnej. W przeciwnym
    razie grozi to uszkodzeniem CPU.

    Same napięcia mógłbym wziąć ze starego, pecetowego zasilacza AT. Gorzej
    właśnie z zagwarantowaniem właściwej sekwencji.

    Ktoś może się orientuje jak to było oryginalnie rozwiązane?

  • 2. Data: 2018-03-21 12:39:03
    Temat: Re: Sekwencyjne podawanie napięć
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Chodzi mi po głowie pomysł poeksperymentowania z jedynym polskim
    >mikroprocesorem - MCY7880.

    Warto ?

    >Nic specjalnie wyrafinowanego - na początek
    >połączenie CPU z czymś w rodzaju 8255 i miganie diodą. Później
    >dodanie
    >pamięci i jakiegoś UART-a.

    Od poczatku musisz dolozyc jakis ROM

    >Zdaje sobie sprawę z tego, że ten układ wymaga osobnego układu
    >taktującego i kontrolera magistrali.

    To moze lepiej Z80, albo 8085 ... a najlepiej ARM :-)

> [...]

    >Gorzej
    >właśnie z zagwarantowaniem właściwej sekwencji.
    >Ktoś może się orientuje jak to było oryginalnie rozwiązane?

    Usiluje sobie przypomniec ... ale nie, chyba ten etap pominalem.
    Mozliwe, ze sie nie przejmowali i wsystkie napiecia startowaly
    jednoczesnie.

    Im wczesniej spalisz, tym wiecej czasu zyskasz :-)

    Kostke zdac do muzem ... albo poszukac kogos, kto potrafi obudowe
    strawic i zobaczyc czy tam cos na krzemie nie pisze - tzn jakies
    oznaczenie producenta.

    J.

  • 3. Data: 2018-03-21 12:49:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.03.2018 12:39, J.F. wrote:

    > Warto ?

    Wiem, nie ma to najmniejszego _praktycznego_ sensu. MCY7880 pobiera
    mnóstwo prądu, wymaga dodatkowych układów do normalnej pracy, a pod
    względem mocy obliczeniowej przegrywa z przeciętnym ATTiny.
    Co nie zmienia faktu, że miganie diodą za pomocą jedynego polskiego
    mikroprocesora jest ciekawym projektem. ;)

    > Od poczatku musisz dolozyc jakis ROM

    Wiem. Postaram się zorganizować jakiś programator/symulator EPROM.

    > To moze lepiej Z80, albo 8085 ... a najlepiej ARM :-)

    Składam sobie właśnie zabytkowego CA80, żeby trochę pobawić się Z80.
    Generalnie chciałem trochę nadrobić zaległości, jeśli chodzi o
    niskopoziomowe działanie systemów mikroprocesorowych. Do tej pory miałem
    do czynienia z AVR, PIC32 i STM32, ale pracując na nieco wyższej
    warstwie abstrakcji.

    > Kostke zdac do muzem ... albo poszukac kogos, kto potrafi obudowe
    > strawic i zobaczyc czy tam cos na krzemie nie pisze - tzn jakies
    > oznaczenie producenta.

    To już ktoś zrobił:

    http://www.leon-instruments.pl/2012/04/kolekcja-stru
    ktury-ukadow-scalonych-z.html

    Akurat w tym przypadku trafili na egzemplarz zawierający strukturę
    importowaną z ZSRR. Ponoć w pewnym momencie CEMI nie wyrabiało z
    zamówieniami i stąd ta praktyka ;)

  • 4. Data: 2018-03-21 14:05:38
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > właśnie z zagwarantowaniem właściwej sekwencji.
    >
    > Ktoś może się orientuje jak to było oryginalnie rozwiązane?
    Widziałem projekty bez kontrolera magistrali (8228) i chyba bez 8224; jakoś
    inaczej fazy były generowane.
    Było to chyba w ruskim Radio (znaczy gazecie)

    Mój 8080 bez -5V też pracował, ale nie pamiętam czy to był ruski czy jakiś
    inny.
    Kolejnością załaczania się nie przejmowałem :)

    jp

    --

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 5. Data: 2018-03-21 14:56:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 21.03.2018 12:39, J.F. wrote:

> [...]
    >Co nie zmienia faktu, że miganie diodą za pomocą jedynego polskiego
    >mikroprocesora jest ciekawym projektem. ;)

    Gdzies mialem polska klawiature do IBM PC, zrobiona na Z80.
    Bez pamieci.
    Ale do XT, AT juz im nie wyszla.

    >Wiem. Postaram się zorganizować jakiś programator/symulator EPROM.

    >Składam sobie właśnie zabytkowego CA80, żeby trochę pobawić się Z80.

    To ja bym sobie tego 8080 odpuscil. "przeciez to to samo" :-)

    Jak bardzo chcesz, to zobacz czy do tego CA80 da sie 64kB ram dolozyc
    i jakas karte pamieci podpiac ... ciekawie byloby CP/M odpalic.
    Tylko ... czy programy do CP/M sa jeszcze do zdobycia ?

    >To już ktoś zrobił:
    >http://www.leon-instruments.pl/2012/04/kolekcja-str
    uktury-ukadow-scalonych-z.html

    To mu przeslij - sie dowiemy co w srodku, a Ty zyskasz pare dni
    wolnego :-)

    >Akurat w tym przypadku trafili na egzemplarz zawierający strukturę
    >importowaną z ZSRR. Ponoć w pewnym momencie CEMI nie wyrabiało z
    >zamówieniami i stąd ta praktyka ;)

    Trzeba byc patriotą - to ZSRR nie wyrabialo, i CEMI im dostarczalo
    struktury :-P

    A tak naprawde to ciekaw jestem - robilismy 8080, czy nie bardzo
    wychodzily, wiec krzem z ZSRR lub z Malezji/Tajlandii/Tajwanu ...

    J.

  • 6. Data: 2018-03-21 15:18:42
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 21.03.2018 um 12:49 schrieb Atlantis:

> [...]
    > niskopoziomowe działanie systemów mikroprocesorowych. Do tej pory miałem
    > do czynienia z AVR, PIC32 i STM32, ale pracując na nieco wyższej

    Możliwe, że mam jeszcze jakieś peryferie do Z80, muszę poszukać, czy nie
    wywaliłem przy przeprowadzce. Jak jeszcze są, to mogę oddać w dobre
    ręce, bo sam nie będę się w te klocki bawił.

    Waldek

  • 7. Data: 2018-03-22 13:20:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.03.2018 14:56, J.F. wrote:

    > Jak bardzo chcesz, to zobacz czy do tego CA80 da sie 64kB ram dolozyc i
    > jakas karte pamieci podpiac ... ciekawie byloby CP/M odpalic.

    Hmm... Nie sądzę, chociaż mogę się mylić. Przecież CA80 dzisiaj
    nazwalibyśmy raczej zestawem deweloperskim niż komputerem. Tam nie było
    pełnowymiarowej klawiatury, układu graficznego ani nawet wyświetlacza
    alfanumerycznego. Jedynie klawiatura szesnastkowa i wyświetlacz
    siedmiosegmentowy, służący głównie do obsługi programu monitora.
    Ponoć ktoś kiedyś dorobił do tego "kartę graficzną", ale nie znam
    szczegółów.
    Tak BTW: CP/M wymagał 64kB RAM-u, czy dało się go odpalić przy mniejszej
    pamięci?

    > Tylko ... czy programy do CP/M sa jeszcze do zdobycia ?

    Z tego co widzę, to temat cieszy się dość sporym zainteresowaniem. Na YT
    można znaleźć sporo filmów poświęconych tym starym komputerom. Zapewne w
    Sieci istnieją jakieś archiwa z oprogramowaniem.

  • 8. Data: 2018-03-22 15:40:35
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gdzies mialem polska klawiature do IBM PC, zrobiona na Z80.
    > Bez pamieci.

    Bez pamięci RAM? Czy bez zewnętrznej ROM (bo np. maskrom w środku)?

    https://geekhack.org/index.php?topic=5492.0

    Niestety link do zdjęcia z widocznym scalakiem nie działa.

    Miałem mp3 player, oparty na SoC z Z80 :)

    > Ale do XT, AT juz im nie wyszla.

    Jeśli dobrze pamiętam, to AT miała chyba dedykowany układ.

    Niby coś jest :) http://www.retroarchive.org/cpm/

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 9. Data: 2018-03-23 08:56:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Bez pamięci RAM? Czy bez zewnętrznej ROM (bo np. maskrom w środku)?
    >https://geekhack.org/index.php?topic=5492.0

    Bez RAM. ROM oczywiscie byl, bo Z80 w srodku rom nie mial.

    Rejestrow mial za to tyle, ze widac RAM niepotrzebny do skanowania
    klawiatury :-)

    >Niestety link do zdjęcia z widocznym scalakiem nie działa.
    >Miałem mp3 player, oparty na SoC z Z80 :)

    IMO - calkiem fajny procesor.
    Karty 4GB+ moze nie chcialbym przy jego pomocy obslugiwac, ale conieco
    mozna bylo jeszcze niedawno na nim zrobic.
    Teraz to juz niezbyt, skoro kazde urzadzenie musi miec lacznosc z
    internetem, wifi, BT, USB :-)

    >Jeśli dobrze pamiętam, to AT miała chyba dedykowany układ.

    A to nie wiem, pewnie dosc wczesnie takowy opracowali, ale
    funkcjonalnosc nie jest jakas wielka, 8041 pewnie nadal by sobie
    poradzil.
    Takze Z80 ... ale byc moze juz z RAM.

    Za to pewnie ktos policzyl, ze taniej bedzie zrobic asic.

    J.

  • 10. Data: 2018-03-25 17:33:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bez RAM. ROM oczywiscie byl, bo Z80 w srodku rom nie mial.
    >
    > Rejestrow mial za to tyle, ze widac RAM niepotrzebny do skanowania
    > klawiatury :-)

    W sumie to nawet nie bardzo widzę, co miałoby w tym RAMie być :)

> [...]
    > mozna bylo jeszcze niedawno na nim zrobic.
    > Teraz to juz niezbyt, skoro kazde urzadzenie musi miec lacznosc z

    Na upartego też by się dało :) Pytanie po co się upierać :)

    Ta też ciekawa.

    http://www.sol20.org/keyboard.html
    http://www.sol20.org/kbpics/naked.jpg
    http://www.sol20.org/kbpics/kb.jpg