  • 1. Data: 2018-05-25 11:41:44
    Temat: Selektywność odbiornika 433MHz
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Czy orientujecie się może jakiego rzędu może być selektywność
    odbiorników 433MHz stosowanych do sterowania drzwi garażowych.

    Na szybko znalazłem coś takiego:
    http://fc.put.poznan.pl/materials/84-zaleceniabssb.p
    df
    z czego mi wynika, że jak są stosowane kanały to odstęp rzędu 25kHz.

    Czy to znaczy, że typowy odbiornik nie zauważy pilota jak f będzie
    odległe o 25kHz - z tego co dalej widać, że nie.

    Pilot do garażu prawdopodobnie został uderzony.
    Zaczęło się dziwne działanie - czasem zadziała, czasem nie.
    To by mogło sugerować zimny lut.
    Następna obserwacja - jak trzymany przed użyciem w cieple to czasem
    zadziała, jak w zimnie (luty, marzec) to na pewno nie zadziała.
    To by sugerowało baterie, albo zimny lut.

    Baterie (2xCR2016) w nim miały już kilka lat, ale LED świeci mocno.
    Zmieniłem baterie na wcześniej nie używane, ale kupione razem z tymi co
    były w pilocie - bez zmian. Przy okazji obejrzałem płytkę - nie rzuca
    się w oczy nic podejrzanego, ale nie przelutowywałem wszystkich lutów.

    W sumie całkiem przestał działać (w sensie otwierania bramy, bo LED
    świeci i fale radiowe emituje). Nawet ustawiony blisko anteny odbiorczej
    nie działa.

    Na pudełku nowego podają częstotliwość pracy 433,92.

    Analizator widma pokazuje szczyt emisji dla 3 działających pilotów na:
    433,85; 433,92; 433,88 (max odchyłka od 433,92 wynosi -70kHz).
    Dla tego nie działającego na 434,03 (odchyłka +110kHz).

    Czy od uderzenia kwarc mógł się odstroić?
    Szybciej bym się spodziewał całkowitej wysiadki.

    Czy taka odchyłka może być powodem nie działania (nawet blisko anteny)?

    Nie wiem jak się takie odbiorniki robi. Jak coś jak radio w dawnych
    czasach i po przemianie sygnał trafia na filtr p.cz, który ma dość
    płaską ch-kę, która nagle stromo opada to mogłoby być tak, że -70 -
    jeszcze się mieści a +110 już całkiem 0.

    Moja wiedza radiowa zatrzymała się na poziomie zwykłego odbiornika
    superheterodynowego, który zrobiłem jak miałem kilkanaście lat i nie mam
    wyczucia jak się tego typu odbiorniki do sterowania obecnie robi.
    Może szerokie pasmo aby tolerować odchyłki f pilotów.
    Może wąskie bo w paśmie dużo zakłóceń.
    Może szerokie bo wymaganie konkretnego kodu jednak chroni od
    przypadkowych zadziałań.
    Może wąskie, bo ochrona przed przypadkowym zadziałanie nie chroni od
    niedziałania w przypadku obecności innego sygnału w pobliżu f.

    Ogólnie pytanie jest motywowane wrodzoną dociekliwością, a nie potrzebą
    praktyczną. Zastanawiam się po prostu, czy ten stary wyrzucić, czy
    próbować doszukać się przyczyny (np. czy kupować nowe baterie).

    Zastanawia mnie jeszcze, czy jest prawdopodobne, aby się w odbiorniku
    (lub nadajniku) coś przekłamało w Keeloq. Ale tak, że czasem działa,
    czasem nie. Ciekawe, czy jak dużo razy nie zadziała to może liczniki
    mogą się tak rozjechać w nadajniku i odbiorniku, że nie ma siły aby się
    zgrało i trzeba by taki pilot "wpisać" od nowa.

    Chętnie się dowiem, co o tym myślicie.
    P.G.

  • 2. Data: 2018-05-26 16:22:14
    Temat: Re: Selektywność odbiornika 433MHz
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.05.2018 o 11:41, Piotr Gałka pisze:

    > Czy od uderzenia kwarc mógł się odstroić?
    > Szybciej bym się spodziewał całkowitej wysiadki.

    Na pewno mógł, ale nie wiem o ile konkretnie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 3. Data: 2018-05-26 16:55:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-26 o 16:22, Cezary Grądys pisze:

    > Na pewno mógł, ale nie wiem o ile konkretnie.

    Stare zegarki kwarcowe czasem po uderzeniu mogły zostać uszkodzone -
    wtedy OIDP przyśpieszały. Problem z pękającymi kwarcami był opisywany w
    serwisówkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-05-27 03:51:43
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

    W dniu 26.05.2018 o 16:55, Adam pisze:

    > Stare zegarki kwarcowe czasem po uderzeniu mogły zostać uszkodzone -
    > wtedy OIDP przyśpieszały. Problem z pękającymi kwarcami był opisywany w
    > serwisówkach.

    Na początek spróbuj ponownie go zaprogramować do odbiornika.

  • 5. Data: 2018-05-27 09:23:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 May 2018 11:41:44 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > Czy to znaczy, że typowy odbiornik nie zauważy pilota jak f będzie
    > odległe o 25kHz - z tego co dalej widać, że nie.

    A ja jak czytam, ze odbiornik jest superreactive, to sie zastanawiam
    czy to 25kHz mozliwe.

    No i ... 10ppm kwarcu da 4.3kHz.
    Maja te kwarce 10ppm, czy wiecej ?

> [...]
    > Dla tego nie działającego na 434,03 (odchyłka +110kHz).
    >
    > Czy taka odchyłka może być powodem nie działania (nawet blisko anteny)?

    Podgrzac/ochlodzic tak, zeby na analizatorze bylo dobrze i sprobowac.

    A nie ma on zmiennego kodu ? Moze trzeba zaprogramowac/zresetowac ?

    J.

  • 6. Data: 2018-05-28 10:39:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-27 o 09:23, J.F. pisze:

    > A nie ma on zmiennego kodu ? Moze trzeba zaprogramowac/zresetowac ?

    Ma zmienny kod Keeloq.

    Czasem działanie, czasem nie działanie aż do całkowitego nie działania
    może sugerować postępujące uszkodzenia w pamięci odbiornika - że jeszcze
    czasem numer danego pilota się dobrze czyta.

    Ale ten pilot oberwał uderzenie i tego dnia nie zadziałał po raz
    pierwszy. Po kilku dniach udało mu się zadziałać i tak losowo jakiś czas.

    Dlatego chcę wyeliminować wszelkie inne podejrzane źródła zanim przyjmę,
    ze odbiornik zapomniał numer tego pilota i trzeba go jeszcze raz
    wprogramować bo na to stawiam 0,1%.
    P.G.

  • 7. Data: 2018-05-28 10:55:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >Dlatego chcę wyeliminować wszelkie inne podejrzane źródła zanim
    >przyjmę, ze odbiornik zapomniał numer tego pilota i trzeba go jeszcze

    Tylko czy tam nie ma takiego efektu, ze jak wiele razy wyslesz kod
    poza zasiegiem odbiornika,
    to jak potem bedziesz w zasiegu, to odbiornik stwierdzi, ze kod za
    bardzo zmieniony i nie ma co otwierac.
    A skoro nie dzialal w czesci radiowej, to sprawa moze byc podobna.

    I na to chyba jest procedura, jak wznowic synchronizacje.

    A nie ma dostepu do odbiornika ? Moze da sie tam gdzies z oscyloskopem
    podlaczyc i zobaczyc czy odbiera zera i jedynki.

    Choc prawde mowiac ... kupic nowy pilot, dopisac do systemu, a ten ...
    wtedy juz sie mozna na spokojnie doktoryzowac w dlugie zimowe wieczory
    :-)

    J,

  • 8. Data: 2018-05-28 11:28:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 10:55, J.F. pisze:
    > Choc prawde mowiac ... kupic nowy pilot, dopisac do systemu, a ten ...
    > wtedy juz sie mozna na spokojnie doktoryzowac w dlugie zimowe wieczory :-)

    Jestem właśnie na etapie doktoryzowania się w tym temacie :), i na tę
    chwilę brakuje tych długich wieczorów.
    Chciałem na wstępie się dowiedzieć czy odchyłka f nie jest może
    wystarczającym uzasadnieniem nie działania.
    P.G.

  • 9. Data: 2018-05-28 12:14:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Jestem właśnie na etapie doktoryzowania się w tym temacie :), i na tę
    >chwilę brakuje tych długich wieczorów.
    >Chciałem na wstępie się dowiedzieć czy odchyłka f nie jest może
    >wystarczającym uzasadnieniem nie działania.

    To jak pisalem:
    - 50 ppm przy 433MHz to jest 21kHz odchylki ... niby sasiedni kanal.
    I teraz trzeba obejrzec:
    -jest tam dokladniejszy kwarc ? A w ogole kwarc czy jakis inny
    generator ?

    -odbiornik wyglada na tak dokladny, czy jest jest superreakcyjny i
    naprawde ma 1MHz pasma ?
    -a w ogole sprzedawca sie pyta przy dokupywaniu pilotow jaki nr kanalu
    pan uzywa, czy "one wszystkie na jednej czestotliwosci nadaja" ?

    IMO - odbiornik z selektywnoscia 25kHz wymagalby odpowiedniej
    konstrukcji, i pilot tez musialby lepsza konstrukcje miec.

    J.

  • 10. Data: 2018-05-28 13:23:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 12:14, J.F. pisze:

    > To jak pisalem:
    > - 50 ppm przy 433MHz to jest 21kHz odchylki ... niby sasiedni kanal.
    > I teraz trzeba obejrzec:
    > -jest tam dokladniejszy kwarc ? A w ogole kwarc czy jakis inny generator ?

    Jest kwarc, ale wydaje mi się, że nie było na nim żadnego opisu
    (rozbierałem ze 2 miesiące temu).

    > -odbiornik wyglada na tak dokladny, czy jest jest superreakcyjny i
    > naprawde ma 1MHz pasma ?

    Nie mam dostępu do odbiornika (hala garażowa).

    > -a w ogole sprzedawca sie pyta przy dokupywaniu pilotow jaki nr kanalu
    > pan uzywa, czy "one wszystkie na jednej czestotliwosci nadaja" ?

    Brat wyszukiwał pilota kilka lat temu. Teraz podał mi link - zamówiłem
    bez wnikania - działa. Ale przypuszczam, że producent wybrał sobie jakąś
    jedną częstotliwość i jak rozwiązanie ma swoją nazwę to oznacza też
    konkretną częstotliwość.

    > IMO - odbiornik z selektywnoscia 25kHz wymagalby odpowiedniej
    > konstrukcji, i pilot tez musialby lepsza konstrukcje miec.

    25kHz to pewnie jakieś decyzje standaryzacyjne. Piloty odchylone o 70kHz
    działają więc odbiornik musi mieć co najmniej taką tolerancję odchyłki f.
    Mojego pytania w ogóle by nie było gdyby ten nie działający mieścił się
    gdzieś między działającymi, ale akurat musi być dalej i po drugiej
    stronie. Złośliwość przedmiotów martwych :)
    Myślałem, że może ktoś wie jak to się robi, jakiego rzędu pasmo
    odbierają takie odbiorniki. Jak pada hasło superreakcyjnego to wtedy
    chyba byłaby ogromna tolerancja na odchyłki f, ale się nie znam.

    Niestety nie zmierzyłem jego f jak działał i nie będę zbierał od ludzi
    wszystkich działających (około 50) pilotów i nie będę się też zasadzał z
    analizatorem widma przy bramie :).

    To moje pytanie było w sumie podyktowane tym, że się aktualnie
    zastanawiam, czy ten stary wyrzucić, czy trzymać, bo a nuż kiedyś znajdę
    czas aby z ciekawości mu się dokładniej przyjrzeć - rozrysować schemat,
    obejrzeć przebiegi sterujące nadajnikiem (bo może przez jakiś zimny lut
    nadaje ale nie kod).

    Niestety zaczynałem się interesować elektroniką gdy zbieranie
    wszystkiego co wpadnie w ręce było logiczne i uzasadnione. Cotygodniowe
    wyprawy do Bomisu aby kupić to co rzucili też były uzasadnione. Gdybym
    nie miał takich nawyków to jak przyszło do robienia sobie oscyloskopu
    nie miałbym z czego go zrobić.
    Trudno się pozbyć przyzwyczajeń (czym skorupka za młodu...), nawet jak
    człowiek zdaje sobie sprawę, że już nie mają logicznego (o ekonomicznym
    nie wspominając) uzasadnienia :)
    P.G.