  • 1. Data: 2023-09-15 14:22:01
    Temat: Sensowne anteny LTE
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Pomimo, że praktycznie na granicy działki jest słup i światłowody od UPC i
    od Orange, to ja i sąsiad mamy "brak możliwości technicznych" :(

    Mam router Mikrotika z LTE, a konkretnie RBD53G-5HacD2HnD-TC.
    Ale to nie ma znaczenia - co by nie było, to jest słaby sygnał.
    Router ma podłączone dwie prętowe anteny LTE, w tej chwili bodajże 4dB.
    W specyfikacji jest:
    Kategoria LTE: 12 / 4x4 MIMO

    Chcę dać anteny na dach budynku parterowego.

    W związku z tym pytanie: poleci ktoś jakiś sensowny model anteny?

    Czy dać dwie osobne (np. panelowe) anteny? Czy Yagi mogą już być za mocne?
    Czy może lepsza będzie jakaś integra - podwójna?
    Są też anteny typu X z dwoma polaryzacjami - czy to ma sens?
    Jak szukać?
    Co brać pod uwagę?

    Wiem, gdzie jest budynek z routerem ;) i jakie stacje są w pobliżu.
    Na mapie widzę, jakie częstotliwości te stacje obsługują.
    Brać antenę z szerokim zakresem, czy wystarczy się wbić na obsługiwane
    częstotliwości?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2023-09-15 14:42:58
    Temat: Re: Sensowne anteny LTE
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 15.09.2023 o 14:22, Adam pisze:
> [...]
    > Na mapie widzę, jakie częstotliwości te stacje obsługują.
    > Brać antenę z szerokim zakresem, czy wystarczy się wbić na obsługiwane

    Dobrze dostrojona Yagi powinna rozwiązać wszystkie problemy.
    Inne cuda to już kwestia wiary :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 3. Data: 2023-09-16 23:11:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Sep 2023 14:42:58 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > Dobrze dostrojona Yagi powinna rozwiązać wszystkie problemy.
    > Inne cuda to już kwestia wiary :)

    Nie o wiarę mi tu chodzi a o parametry :)

    W krótkofalarstwie trochę siedziałem, ale lata temu, anteny teżsię liczyło
    i robiło.
    Ale zasady w analogu i cyfrze różnią się, stąd moje pytania i wątpliwości.

    Piszesz "dobrze dostrojona Yaga" - takie Yagi kładłem do WiFi na
    kilkusetmetrowe mosty. Do dłuższych to już parabole.
    Ale obawaim się, że Yaga może dawać zbyt mozny sygnał.
    Poza tym nie wiem, jak z polaryzacją, bo dla anten MIMO widzę, że są
    ustawione poziom-pion, przykładowo:

    https://www.dipol.com.pl/antena_5g_atk-log_alp_mimo_
    2x2_5m_przew_wtyk_sma_698-3800_mhz_A7064_5.htm

    Gdybym kupił Yagi, to też je tak ustawić?

    Parametrry aktualnie mam takie:
    RSSI -66 dBm (good)
    RSRP -103 dBm (poor)
    SINR 10 dB (fair)
    RSRQ -17.0 dB (fair)
    CQI 7
    RI 1
    MCS 20

    Anteny w prętowe w pomieszczeniu przy routerze (nie na zewnątrz).

    Trochę nie siedzę w temacie, może ktoś spojrzy i podpowie, z jakim zyskiem
    antenę nabyć, aby z jednej strony nie była zbyt słaba, a z drugiej strony
    aby nie przegwizdała wejścia zbyt mocnym sygnałem.
    Do nadajnika mam w linii prostej ok. 800 metrów, do innego w innym kierunku
    niecałe 2 km. Nadajniki dają:
    1/ GSM900 LTE1800 LTE2100 LTE2600 LTE800
    2/ GSM900 LTE1800 LTE2100 LTE2600 LTE800 LTE900

    @Wiesiaczek - pisałeś o wierze, i poniekąd masz rację:
    bardziej wierzę w 9dBi anteny z przykładu powyżej, niż w jakieś chińskie
    plastikowe pudełka z Allegro z napisem kilkadziesiąt dBi.

    Niestety, antena z Dipola trochę droga, ale mimo wszystko wolę kupić raz a
    dobrze. Zwłaszcza, że siedzi u mnie trochę usług wypuszczanych na zewnątrz,
    m.in ftp, kilka RDP, www i stale zapięty jeden VPN typu LAN-LAN.

    Ktoś coś doradzi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2023-09-17 06:26:01
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 16.09.2023 o 23:11, Adam pisze:

> [...]
    > i robiło.
    > Ale zasady w analogu i cyfrze różnią się, stąd moje pytania i wątpliwości.

    Też "siedziałem" w krótkofalarstwie (SP5FRW) ale nie widzę różnicy w
    antenach "cyfrowych" i "analogowych". W końcu to tylko kwestia modulacji.

> [...]
    > Ale obawaim się, że Yaga może dawać zbyt mozny sygnał.
    > Poza tym nie wiem, jak z polaryzacją, bo dla anten MIMO widzę, że są

    Jeśli obawiasz się zbyt silnego sygnały to mogę polecić wykonanie anteny
    BiQuad - prosta i tania a ma całkiem przyzwoite parametry.
    Kiedyś kupiłem antenę wewnoetrzną do telewizora (centrum Warszawy), która
    miała mnóstwo dB ze wzmacniaczem, a jakże, no i pięknie wyglądała.
    Co z tego, skoro obraz był pikselowany i nie szło tego oglądać.
    Zastąpienie tego badziewia samoróbką BQ (bez reflektora) załatwiło
    całkowicie poprawny odbiór.
    Kalkulator takiej anteny znajdziesz bez trudu w sieci.

  • 5. Data: 2023-09-17 10:11:23
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Wrzuć zapytanie na forum bez kabli, załącz opis btsów i pomiary, zaraz
    na pewno zleci się kilku maniaków którzy zaproponują rozwiązanie ;)

  • 6. Data: 2023-09-18 09:26:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Sep 2023 10:11:23 +0200, Lisciasty napisał(a):

    > Wrzuć zapytanie na forum bez kabli, załącz opis btsów i pomiary, zaraz
    > na pewno zleci się kilku maniaków którzy zaproponują rozwiązanie ;)

    Silnik forum typowy, ale coś forum netypowe.
    Stary login nie działa, nie dochodzi mail rejestracyjny pomimo
    kilkukrotnego ponownego wysyłania.
    Brak kontaktu do administratorów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-09-18 09:32:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Sep 2023 06:26:01 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > Też "siedziałem" w krótkofalarstwie (SP5FRW) ale nie widzę różnicy w
    > antenach "cyfrowych" i "analogowych". W końcu to tylko kwestia modulacji.
    > (...)

    W przypadku transmisji cyfrowej jest możliwe doświetlanie dodatkowymi
    nadajnikami.
    W przypadku transmisji analogowej dwa nadajniki na tej samej częstotliwości
    będą się wzajemnie zakłócać.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2023-09-18 12:07:03
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 09:32, Adam pisze:

    > W przypadku transmisji cyfrowej jest możliwe doświetlanie dodatkowymi
    > nadajnikami.
    > W przypadku transmisji analogowej dwa nadajniki na tej samej częstotliwości
    > będą się wzajemnie zakłócać.

    Daj linka do takich cudów :)

  • 9. Data: 2023-09-18 22:48:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 18 Sep 2023 12:07:03 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > Daj linka do takich cudów :)

    To nie cuda ;)

    Na całodziennym spotkaniu byłem już wiele lat temu.
    Nie mam teraz żadnych materiałów.
    Nawet nie pamiętam, które firmy były. Na pewno Intel i Epson, chyba
    Motorola i kilka innych.
    Doświetlanie stosowałem w WiFi w dużych halach, typu magazyny Ikea albo
    jakaś fabryka szkła. Chyba access-switch był Motoroli albo Symbola.
    Natomiast jest to używane m.in. przy transmisjach DVB-T.

    Może ktoś podrzuci jakieś linki dotyczące doświetlania drugim nadajnikiem

  • 10. Data: 2023-09-18 23:04:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > To nie cuda ;)
    [...]
    > Może ktoś podrzuci jakieś linki dotyczące doświetlania drugim
    > nadajnikiem na tej samej częstotliwości.

    Listę multiplexów DVB-T można znaleźć na setkach stron. Mnie się jako
    pierwsza wyguglała ta:

    https://telewizja-cyfrowa.com/nadajniki/

    Telewizornia dla Warszawy nadawana jest z Raszyna, każdy MUX ma nadajnik
    o mocy 100 kW. Dodatkowo centrum miasta doświetlane jest z Pałacu Kultury
    nadajnikami o małej mocy pracującymi na tych samych kanałach.

    Czy w innych miastach jest podobnie, tego nie wiem, ale każdy może sobie
    w ramach ćwiczeń przeszukać listę.

    --
    Jarek