  • 1. Data: 2016-07-22 20:52:37
    Temat: Silnik 1f z wył. odśrodkowym
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jaka jest wyższość/niższość silnika z uzwojeniem rozruchowym załączanym
    wył. odśrodkowym, nad takim z kondensatorem podłączonym permanentnie?
    Tak mnie naszło widząc przed chwilą silnik z wył. odśrodkowym.
    Trochę skomplikowane. Czyżby ta komplikacja dawała jakieś plusy dodatnie?:-)

    Robert

  • 2. Data: 2016-07-22 21:10:30
    Temat: Re: Silnik 1f z wył. odśrodkowym
    Od: MiSter <U...@w...pl>

> [...]
    > Tak mnie naszło widząc przed chwilą silnik z wył. odśrodkowym.
    > Trochę skomplikowane. Czyżby ta komplikacja dawała jakieś plusy

    Dawno dawno temu (po wojnie) gdy produkcja przewodów nawojowych była
    stosunkowo prosta, tania i technologicznie opanowana, a przemysłu
    elektronicznego jeszcze nie było, taniej było zbudować silnik z fazą
    rozruchową w postaci indukcyjności i koniecznego w tym wypadku
    wyłącznika w stosunku do silnika z drogim kondensatorem zazwyczaj za
    dewizy.

    Teraz jest zupełnie odwrotnie :)

    MiSter

  • 3. Data: 2016-07-22 21:14:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-07-22 o 21:10, MiSter pisze:

> [...]
    > rozruchową w postaci indukcyjności i koniecznego w tym wypadku
    > wyłącznika w stosunku do silnika z drogim kondensatorem zazwyczaj za

    Ten, który widziałem miał dwa kondensatory i odśrodkowy wył.

    Robert

  • 4. Data: 2016-07-22 21:27:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ten, który widziałem miał dwa kondensatory i odśrodkowy wył.
    O taki sam jak ten.
    http://olx.pl/oferta/silnik-motor-1-5-kw-1f-230-v-pr
    od-polskiej-wiefamel-poznan-CID628-IDcUVIr.html

    Teraz przyjrzałem się schematowi. Odpowiedzią jest większy moment
    rozruchowy?

    Robert

  • 5. Data: 2016-07-22 21:42:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    od-polskiej-wiefamel-poznan-CID628-IDcUVIr.html

    > Teraz przyjrzałem się schematowi. Odpowiedzią jest większy moment

    Tak, większa pojemność kondensatora rozruchowego to większy moment
    rozruchowy. Do pewnego stopnia. Bo dla pracy ustalonej, eliptyczne pole
    wirujące jest o tyle niekorzystne, że ma ono składnik hamujący. Ten
    składnik hamujący powoduje dodatkowe nagrzewanie się klatki i obniżanie
    sprawności. Dlatego właśnie silniki 1f większej mocy posiadają
    rozłącznik części fazy rozruchowej, utrzymując tylko taką fazę
    rozruchową, jaka stabilizuje bieg już rozpędzonego silnika.

    Z tego samego powodu w sieciach trójfazowych staramy się balansować
    obciążenia jednofazowe tak, żeby wszystkie fazy były równo obciążone.
    Jeśli nie będą równo obciążone, czyli napięcia fazowe będą różne, to
    wówczas pole wirujące nie będzie kołowe i ta faza, która ma najniższe
    napięcie, będzie przyhamowywać wirnik, praktycznie to grzejąc klatkę.