  • 1. Data: 2023-06-08 16:35:35
    Temat: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Co się dziej z prądem, gdy silnik indukcyjny, klatkowy, 3F, podczas
    pracy rozkręci się ponad obroty nominalne?
    Prąd wzrośnie i zadziałają zabezpieczenia nadprądowe?

    Robert

  • 2. Data: 2023-06-08 16:43:39
    Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 16:35, Robert Wańkowski wrote:
    > Co się dziej z prądem, gdy silnik indukcyjny, klatkowy, 3F, podczas
    > pracy rozkręci się ponad obroty nominalne?

    Jesli będzie kręcił się bez poślizgu, czyli na predkosci synchronicznej,
    to prąd silnika będzie najniższy.

    > Prąd wzrośnie i zadziałają zabezpieczenia nadprądowe?

    Inaczej: zacznie produkować energię.

    Tak naprawdę praca po obu stronach prędkości synchronicznej jest
    symetryczna.

    https://laczynasnapiecie.pl/uploads/article/schemat%
    2008.jpg

    Więc którko: nie, nie zadziałają zabezpieczenia, chyba że wyprodukujesz
    tak za dużo energii.

  • 3. Data: 2023-06-08 19:16:07
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    czwartek, 8 czerwca 2023 o 16:43:58 UTC+2 heby napisał(a):
    > On 08/06/2023 16:35, Robert Wańkowski wrote:

    > Inaczej: zacznie produkować energię.
    Ja tylko w kwestii formalnej...
    Nie da się wyprodukować energii ani też energii nie da się zniszczyć.
    Wszystko co można zrobić z energią to zmienić jej postać.
    W przypadku silnika elektrycznego może on zamienić energię elektryczną na energię
    mechaniczną i odwrotnie.
    Przy okazji część energii elektrycznej zamienia się na energię cieplną, akustyczną i
    energię wiatru o ile silnik ma swój wentylator. Silnik trójfazowy asynchroniczny
    krótkozwarty może pracować jako prądnica gdy obroty wirnika będą większe niż obroty
    wirującego pola magnetycznego stojana. Oczywiście większe tylko w pewnym zakresie.
    Jak tu już zostało wspomniane charakterystyka tego silnika jest symetryczna względem
    obrotów synchronicznych.

  • 4. Data: 2023-06-08 19:16:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 08.06.2023 o 16:43, heby pisze:

> [...]
    2008.jpg

    > Więc którko: nie, nie zadziałają zabezpieczenia, chyba że wyprodukujesz

    Ok, jasne, dzięki.
    Bo słyszałem opowieść, że wentylator nadmuchu paleniska może dostać
    dodatkowych obrotów z powodu cugu.
    Można sobie wyobrazić jakiś silnik, który będzie się tak zachowywał?

    Robert

  • 5. Data: 2023-06-08 19:31:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 19:16, kilokitu wrote:
    > Ja tylko w kwestii formalnej...
    > Nie da się wyprodukować energii

    Więc: zacznie konwertować energię mechaniczną na elektryczną. Teraz lepiej?

  • 6. Data: 2023-06-08 19:35:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 19:16, Robert Wańkowski wrote:
    > Bo słyszałem opowieść, że wentylator nadmuchu paleniska może dostać
    > dodatkowych obrotów z powodu cugu.

    Duży ten wentylator?

    Kiedyś słyszałem anegdotkę, że spory wentylator, bodaj w jakiejś hucie,
    notorycznie zamieniał się w generator rozwalajac układy sterowania
    produkcji NRD które nie radziły sobie z ujemną mocą. Anegdotka miała być
    o kiepskich układach sterowania produkcji bratniej a w zasadzie jakości
    oprogramowania w nich ;)

    > Można sobie wyobrazić jakiś silnik, który będzie się tak zachowywał?

    Zdaje się, że niektóre falowniki potrafią "hamować" silnik poprzez
    zmniejszenie f poniżej aktualnej prędkości obrotowej (uproszczenie) co
    powoduje kontrolowane odsysanie energii z układu mechaniczego.

  • 7. Data: 2023-06-08 20:37:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 08.06.2023 o 19:35, heby pisze:
    > Duży ten wentylator?

    To przeczytałem w komentarzu pod filmem kogoś kto ma małą odlewnie żeliwa.
    Ale ten wentylator miał zasilać jakies prowizoryczne palenisko w postaci
    pokaźnego dołu w ziemi.

    Robert

  • 8. Data: 2023-06-10 22:31:03
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > To przeczytałem w komentarzu pod filmem kogoś kto ma małą odlewnie żeliwa.
    > Ale ten wentylator miał zasilać jakies prowizoryczne palenisko w postaci
    > pokaźnego dołu w ziemi.

    W takiej sytuacji może dojść do spalania "rakietowego" i rzeczywiście
    ciąg może powodować napędzanie wentylatora i konieczne jest jego
    hamowanie elektryczne bądź mechaniczne.

    Podobny efekt występuje w piecach CO np na ekogroszek gdy jest
    dobry ciąg i trzeba stosować wentylatory z klapkami...
    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2023-06-10 23:03:38
    Od: M M <m...@g...com>

    sobota, 10 czerwca 2023 o 22:31:13 UTC+2 Rutkowski, Jacek napisał(a):
    > W takiej sytuacji może dojść do spalania "rakietowego" i rzeczywiście
    > ciąg może powodować napędzanie wentylatora i konieczne jest jego
    > hamowanie elektryczne bądź mechaniczne.
    Da się takie spalanie robić w kontrolowany sposób?
    Hamowanie elektryczne z oddawaniem energii do sieci - kogeneracja :)

  • 10. Data: 2023-06-10 23:15:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.06.2023 o 23:03, M M pisze:
    > Da się takie spalanie robić w kontrolowany sposób?
    > Hamowanie elektryczne z oddawaniem energii do sieci - kogeneracja :)

    Na kominie gwizdek i z hałasu/dźwięku prąd, jak w "Nowoczesnych
    Zabawkach" Wojciechowskiego.

    Robert