  • 1. Data: 2018-07-09 20:38:13
    Temat: Silnik krokowy i A4988 - co robię nie tak?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakoś do tej pory nie bawiłem się z automatyką, więc poza okazjonalnymi
    eksperymentami z serwami modelarskimi nie miałem do czynienia z
    zagadnieniem sterowania silnikami krokowymi. Teraz jednak muszę złożyć
    układ, który będzie robił jedną parę prostych rzeczy - generalnie chodzi
    o pracę z dwiema (niewielkimi) zadanymi prędkościami oraz zmianę
    kierunku. W kombinacjach zależnych od sygnałów sterujących.
    Dla uproszczenia postanowiłem wykorzystać popularnego stepsticka A4988.

    Część logiczna działa. Na pin "step" wysyłane są impulsy o odpowiedniej
    częstotliwości.

    Natomiast za nic nie mogę zmusić silnika do pracy. Wykorzystuję
    pochodzący z demontażu model OKI ML17A2B. Linia VMOT jest zasilana
    napięciem 12V z zasilacza impulsowego o (deklarowanej) wydajności 2A
    (wygląda solidnie).

    Połączenia oparte na dziesiątkach instrukcji dla miłośników Arduino, jak
    chociażby:
    http://fritzing.org/projects/a4988-single-stepper-te
    st/

    Z tą różnicą, że u mnie pin ENABLE i piny MS1..MS3 są na stałe połączone
    z masą.

    Pomimo moich wysiłków silnik się nie kręci. Nawet się nie "zrywa".
    Próbowałem eksperymentować z zamienianiem kolejności wyprowadzeń cewek
    (ale oczywiście bez mieszania jednej cewki z drugą) jednak nic to nie dało.

    Bezpiecznik 750 mA na wejściu zasilania w czasie tych eksperymentów
    także nie nie spalił (założyłem, że więcej nie trzeba, skoro silnik na
    razie pracuje bez obciążenia, a impulsy taktujące są rzadkie).

    Ktoś może mi podpowiedzieć gdzie leży błąd? Jak to debugować?

  • 2. Data: 2018-07-09 21:39:34
    Temat: Re: Silnik krokowy i A4988 - co robię nie tak?
    Od: Milf Hunter Dąs <f...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 20:38:15 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]

    > razie pracuje bez obciążenia, a impulsy taktujące są rzadkie).
    >
    > Ktoś może mi podpowiedzieć gdzie leży błąd? Jak to debugować?

    Jeszcze reset do Vdd, pokręć PRkiem, może jest skręcony na Iout=0.

    Zewrzyj ze sobą dwa GND na płytce jeżeli nie są jeszcze połączone,
    łączenie jednej GND z drugą przez długi przewód na płytce arduino to nieporozumienie.

  • 3. Data: 2018-07-09 22:05:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >połączone
    >z masą.

    >Ktoś może mi podpowiedzieć gdzie leży błąd? Jak to debugować?

    No jak to jak ?
    generowac po jednym kroku i patrzec co sie dzieje na wyjsciach ukladu.

    A jesli wyjscia sa dobre a silnik nie przeskakuje, to trzeba go
    sprobowac obrocic podlaczajac zasilacz kolejno do cewek.

    J.

  • 4. Data: 2018-07-10 06:42:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.07.2018 22:05, J.F. wrote:

    > A jesli wyjscia sa dobre a silnik nie przeskakuje, to trzeba go
    > sprobowac obrocic podlaczajac zasilacz kolejno do cewek.

    Okazało się, że winę ponosił bezpiecznik. Po zmostkowaniu go wszystko
    zaczęło działać. Chociaż średni pobór prądu waha się w granicach 200 mA
    (lub 400 mA, w zależności od zastosowanego silnika) to najwyraźniej w
    peekach poboru prądu działa jak rezystor, uniemożliwiając prawidłową
    pracę stepsticka i krokowca, przy czym się nie pali.

    Spróbuję dać większy, zwłoczny.

  • 5. Data: 2018-07-10 11:40:25
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > peekach poboru prądu działa jak rezystor, uniemożliwiając prawidłową
    > pracę stepsticka i krokowca, przy czym się nie pali.

    W temacie (zobacz tabelki na ostatniej stronie):
    https://elportal.pl/pdf/k01/62_099.pdf

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]