  • 1. Data: 2012-03-21 08:03:18
    Temat: Silnik krokowy i mikrostep
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Układ sterujący A3972 posiada PWM 6 bit czyli można zrealizować do 64
    mikrokroków.
    1. Czy jest jakiś sposób, program, aby wyznaczyć położenie osi dla
    konkretnego mikrokroku nie znając szczegółowych parametrów silnika?
    2. Czy silnik może zatrzymać się i tkwić w dodolnym położeniu mikrokroku?
    Czy też raczej unikać tego i służy to raczej temu aby przy małych
    prędkościach obrotowych silnik miał łagodny stabilny nie szarpany obrót osi
    a każdy start i zatrzymanie muszą być w pełbnych krokach?

    Marek

  • 2. Data: 2012-03-21 09:10:29
    Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > prędkościach obrotowych silnik miał łagodny stabilny nie szarpany obrót
    > osi a każdy start i zatrzymanie muszą być w pełbnych krokach?

    Nigdy nie używałem silników krokowych, ale mikrokrok według mnie polega na
    wytworzeniu pozornego bieguna gdzieś między biegunami elektromagnesów no i
    magnes stały ustawi się zgodnie z tym pozornym biegunem więc można tam
    zatrzymać.
    P.G.

  • 3. Data: 2012-03-21 09:44:40
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4f699b05$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > wytworzeniu pozornego bieguna gdzieś między biegunami elektromagnesów no i
    > magnes stały ustawi się zgodnie z tym pozornym biegunem więc można tam

    Wiem że tak jest, ale na ile jest to stabilne i pewne położenie. W sumie
    nie zależy mi na tych mikrokrokach jako dodatkowym podziale. Prędzej jako
    stabilizacja ruchu obrotowego przy małych prędkościach obrotowych.
    Jutro będę miał kilka A3972 to zacznę się wgryzać.

    Marek

  • 4. Data: 2012-03-21 17:59:56
    Od: " " <n...@W...gazeta.pl>

    >Układ sterujący A3972 posiada PWM 6 bit czyli można zrealizować do 64
    >mikrokroków.

    Jesli jest tak jak mysle czyli trzeba samodzielnie wklepywac wartosc
    mikrokroku i to dla 2 cewek, to ten sterownik jest do innych specjalnych celow.
    A do zwyklego krecenia silnikiem mozna wybrac spokojnie inny sterownik
    kierunek/krok i nie bawic sie z tym ukladem.

    >1. Czy jest jakiś sposób, program, aby wyznaczyć położenie osi dla
    >konkretnego mikrokroku nie znając szczegółowych parametrów silnika?

    Sprzetowa inicjalizacja, sprzezenie zwrotne w postaci paska umocowanego na wal
    silnika przeslaniajacego fototranzystor + fotodioda i krecenie walem do
    "punktu 0" + reset licznika w uC , nie czytalem pdfa ale niektore drivery
    silnikow maja
    wyjscie sygnalizujace - HOME. Jak silnik zrobi caly obrot to na wyjsciu jest
    impuls. To sie tyczy tylko driverow a nie silnikow rzecz jasna :)

    >2. Czy silnik może zatrzymać się i tkwić w dodolnym położeniu mikrokroku?

    Tak jesli jest zasilanie, po wylaczeniu zasilania i ponownym zalaczeniu wal
    silnika ustawia sie na "pelnym kroku", to cos jak postawienie kostki na samym
    rogu, jak trzymasz jest ok. jak puscisz to ustawi sie na jednym boku :)

    >Czy też raczej unikać tego i służy to raczej temu aby przy małych
    >prędkościach obrotowych silnik miał łagodny stabilny nie szarpany obrót osi
    >a każdy start i zatrzymanie muszą być w pełbnych krokach?

    Po wlaczeniu zasilania start jest z "pelnego kroku", pozycji HOME, zatrzymanie
    w czasie pracy moze byc w mikrokroku.

    Jak podzielisz jeden krok na 8 czy 16 to praktycznie wyeliminujesz drobne
    skakanie walu przy predkosci 1 obrot/sek. A bez podzialu czyli fullstep dla
    silnika 1.8st. skakania nie zauwazysz juz przy 2-3 obrotach/sek.

    Dlaczego wybrales taki sterownik? sa fajne 750mA, 2,5A allegro krok/kierunek
    tylko smd.

  • 5. Data: 2012-03-21 21:05:03
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    4CX250 pisze:
> [...]
    > 1. Czy jest jakiś sposób, program, aby wyznaczyć położenie osi dla
    > konkretnego mikrokroku nie znając szczegółowych parametrów silnika?

    Możesz przyjąć ogólny model. Z drobnym mikrokrokiem jest ten problem, że
    zazwyczaj niesie za mało energii, aby silnik poruszyć jednym taktem
    (impulsem). Nie ma też żadnej gwarancji trzymania konkretnej pozycji i
    nie chodzi mi o konkretne położenie wału, tylko o to, że silnik będzie
    trochę elastyczny i przy podaniu momentu z zewnątrz - będzie się _uginał_.
    Pozostaje też problem jakości silnika. Producenci podają maksymalne
    odchyłki pozycji przy sterowaniu pełnokrokowym. Warto sprawdzić, by nie
    okazało się, że nie ma sensu walka z drobnym podziałem.

> [...]
    > małych prędkościach obrotowych silnik miał łagodny stabilny nie szarpany
    > obrót osi a każdy start i zatrzymanie muszą być w pełbnych krokach?

    Wszystko zależy jaki silnik, jakie wysilenie, jaka bezwładność na osi i
    jak sterowany.
    Generalnie zawsze znajdzie się jakiś rezonans - warto więc tak kręcić,
    aby go nie osiągać. Sterowanie mikrokrokowe łagodzi drgania - polecam,
    ale można tak dobrać parametry, że i przy półkrokowym będzie gładko.
    Jeżeli silnik jest mało obciążony, a sterowany mocno (powiedmy że ma
    nadwyżkę momentu), to będzie drgał, można wtedy zmniejszyć prąd -
    powinien złagodnieć, ale jak się przesadzi - będzie gubił kroki.
    Widziałem silniki z tłumikiem drgań - taki talerz stalowy osadzony na
    wale po przez tuleję gumową - taki silnik pracuje bardzo gładko - ale
    też w preferowanym zakresie prędkości/obciążeń.

    Miłego.
    __
    Irek.N.

  • 6. Data: 2012-03-22 13:26:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik <n...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dla
    > silnika 1.8st. skakania nie zauwazysz juz przy 2-3 obrotach/sek.

    Dzięki za podpowiedzi. Do osi silnika 1.8st zamocowane jest dość długie
    ramię. Chodzi mi właśnie o wyeliminowanie tych skoków wału przy bardzo
    małych prędkościach gdyz ramię wpada w rezonans. Planuję zrobić 4 lub 8
    mikrokroków aby to wyeliminować.

    > Dlaczego wybrales taki sterownik? sa fajne 750mA, 2,5A allegro
    > krok/kierunek
    > tylko smd.

    1. Bo akurat dostałem kilka sztuk za friko.
    2. Mają ogranicznik prądu, oraz zmienny decay w zależności od obrotów.
    3. Mają możliwość sterowania w mikrokrokach.

    Marek

  • 7. Data: 2012-03-22 16:00:35
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.03.2012 13:26, schrieb 4CX250:
> [...]
    > ramię. Chodzi mi właśnie o wyeliminowanie tych skoków wału przy bardzo
    > małych prędkościach gdyz ramię wpada w rezonans. Planuję zrobić 4 lub 8
    Irek.N. już ci parę rzeczy na temat napisał. Dodam jeszcze, że silniki
    krokowe i duży moment obciążenia dają w rezultacie kurwicę narządów
    rozrodczych. W każdym razie musisz dobrze hamować, na ogół moment
    napędowy jest 10x większy od hamującego. W efekcie kroki idą się kochać.
    Mikrokroki, przy większym obciążeniu są niespecjalnie powtarzalne, ale
    do rozruchu i hamowania są niezłe. Pozostawianie silnika na mikrokroku
    (też na półkroku) jest dość niekorzystne, drań się grzeje. Nie wiem, czy
    twój controller ma current shaping, ale skorzystałbym z takiej usługi.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-03-22 23:17:11
    Od: "Roman" <r...@o...eu>

    > 1. Czy jest jakiś sposób, program, aby wyznaczyć położenie osi dla
    > konkretnego mikrokroku nie znając szczegółowych parametrów silnika?

    Możesz to zrobić sam w Excelu .
    Jeśli PWM steruje prądem w biegunach silnika to można przyjąć, że mikrokroki
    odpowiadają takim skokowym obrotem wektora prądów faz A i B na wykresie w
    układzie prostokątnym Ia, Ib w zakresie 0-90stopni (odpowiada to jednemu
    normalnemu krokowi silniczka). Wektor prądu wypadkowego kręci się wokół
    punktu zerowego skokiem co 90/N stopni, wtedy składowe są:

    Ia=I*N*sin(n/64*pi/2)
    Ib=I*N*cos(n/64*pi/2)

    Zrób w Excelu tabelę na n=64 wiersze i 3 kolumny z tymi funkcjami (trzeba
    wyniki odpowiednio zaokrąglać!). Otrzymasz coś takiego:

    n PWM(sin) PWM(cos)

    Tym sposobem można wyliczyć mikrokroki też dla innych n.

    Powodzenia
    Roman

  • 9. Data: 2012-03-23 08:38:36
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9t0t55FtacU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > niekorzystne, drań się grzeje. Nie wiem, czy twój controller ma current
    > shaping, ale skorzystałbym z takiej usługi.

    Wczoraj wieczorem miałem pierwszą randkę z tym sterownikiem. Kilka
    spostrzeżeń.
    Na najmniejszych obrotach oś silnika trudno jest zatrzymać ręką (silnik
    11,2V 0,44A), inny dwa razy większy silnik rosyjskiej produkcji jak
    podłączyłem to musiałbym użyć chyba kombinerek aby drania zatrzymać.
    Przy wolnych obrotach, silniki przy zredukowanej ilości mikrokroków mają
    zdecydowanie mniejszy moment.
    Tryb slow decay poprawia moment przy zredukowanej ilości mikrokroków ale
    trochę bardziej szarpie.
    Przy dużych prędkościach obrotowych moment dość znacznie siada, że da się
    palcami zatrzymać oś, ale to jest normalne i tego się spodziewałem. Obroty
    maksymalne jakie udało mi się uzyskać to około 8obr/s.
    Wpisałem do uC tabelę z mikrokrokami, którą znalazłem jako przykładowe
    wartości dla tego sterownika, ale efekt jest taki, że na bardzo wolnych
    obrotach podczas obracania oś pulsuje, tzn przejścia mikrokroków na początku
    oś przyśpiesza, potem zwalnia potem znów przyśpiesza przy następnym pełnym
    kroku. Co ciekawe, mam też moduł sterujący z kamery obrotowej w którym
    uruchomiłem część sterującą silnika krokowego też na tym układzie i przy
    wolnych obrotach też jest ten efekt falowania. Więc albo producent kamery
    korzystał z tej samej tabeli albo inaczej się nie da. Mnie się wydaje że
    wartości PWM w tej tabeli należy tak dobrać aby ośc silnika obracała się
    liniowo i wartości zależą od typu silnika.
    Coś mi się wydaje że zrobię tak, że silnik będzie się zatrzymywał tylko w
    pełnych krokach a mikrokroki będą tylko przejściem pomiędzy krokami. To
    zapewni pewny start i hamowanie oraz brak grzania silnika.

    Marek

  • 10. Data: 2012-03-23 08:41:37
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Roman" <r...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Zrób w Excelu tabelę na n=64 wiersze i 3 kolumny z tymi funkcjami (trzeba
    > wyniki odpowiednio zaokrąglać!). Otrzymasz coś takiego:

    Bardzo pomocne.
    Dzięki.

    Marek