  • 1. Data: 2019-05-03 21:24:35
    Temat: Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Z czystej ciekawości chciałbym podpytać Was o to, jak w temacie. W
    okolicy mam kilkuset metrowy odcinek drogi o sporym nachyleniu. Jadę pod
    górę - biegi się redukują. Wydaje mi się to do ogarnięcia gdyż muszę
    mocniej przycisnąć gaz, więc daję jakieś informacje logice auta. No ale
    gdy w drugą stronę jest gorzej. Wiele razy hamuję silnikiem, czasem na
    bardzo długim odcinku lecz nie obserwuję aby z tego powodu następowała
    redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zjeździe - za każdym
    razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedzą", że mamy do czynienia z w/w
    sytuacjami?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-05-03 21:32:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-05-03 o 21:24, Marek S pisze:
> [...]
    > redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zjeździe - za każdym
    > razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedzą", że mamy do czynienia z w/w

    Sądzę że kontroler skrzyni wie to stąd, że jeśli hamowanie silnikiem na
    danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal
    przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

    Dzięki temu będzie tak robić nie tylko na zjazdach, a też np. przy
    holowaniu przyczepy.

    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:

  • 3. Data: 2019-05-03 21:32:17
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 3 maja 2019 14:24:37 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zjeździe - za każdym
    > razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedzą", że mamy do czynienia z w/w

    Nie wiedza. Albo wiedza ale nie z polozenia tylko z informacji z silnika.
    W skrocie: Zeby utrzymac pewne obroty na danym biegu trzeba lac tyle a tyle paliwa
    jadac po rownym.
    Jak sie jedzie pod gore to trzeba lac wiecej paliwa. Stad skrzynia wie ze trzeba
    zredukowac bo obciazenie jest zbyt duze.

    Od biedy mozna to zasymulowac ciagnac przyczepe...

  • 4. Data: 2019-05-04 09:31:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 21:24:35 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    > górę - biegi się redukują. Wydaje mi się to do ogarnięcia gdyż muszę
    > mocniej przycisnąć gaz, więc daję jakieś informacje logice auta.

    Dokladnie - gaz wcisniety, obroty za niskie -> zredukowac bieg.

> [...]
    > redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zjeździe - za każdym
    > razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedzą", że mamy do czynienia z w/w

    Stuttgart blisko Alp, to i wiedza :-)

    Moze sobie zalozyli predkosc zjazdu bez gazu, moze analizuja czesosc
    wcisniecia hamulca, a moze ... ograniczenia predkosci tam nie ma ?
    Teraz auta maja kamery i rozpoznaja znaki :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-05-04 09:33:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 21:32:08 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Sądzę że kontroler skrzyni wie to stąd, że jeśli hamowanie silnikiem na
    > danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal
    > przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

    Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
    ... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem ...

    J.

  • 6. Data: 2019-05-04 10:46:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2019 o 21:24 Marek S <p...@s...com> pisze:

> [...]
    > redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zjeździe - za każdym
    > razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedzą", że mamy do czynienia z w/w

    Wie to pewnie z systemu HDC lub innego trzyliterowego o podobnym działaniu
    (asystent zjazdu).

    TG

  • 7. Data: 2019-05-04 11:31:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-04 o 09:33, J.F. pisze:

    > Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
    > ... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem ...

    Bez obciążenia i bez włączonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna
    odłączyć napęd i auto będzie się toczyć jak na luzie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2019-05-04 11:33:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Wie to pewnie z systemu HDC lub innego trzyliterowego o podobnym
    > działaniu (asystent zjazdu).

    Akurat oprogramowanie do obsługi tych zjazdów działa
    dość umownie. Ja miałem wrażenie, że w górach za bardzo
    pozwala mi się rozpędzać na zjeździe (nie redukowało)
    a że nie .opanowałem wtedy jeszcze ręcznego manewrowania biegami (VW DSG),
    to czułem się dość niepewnie. Podobne odczucia na górskim zjeździe miał
    użytkownik Mercedesa.

  • 9. Data: 2019-05-04 12:33:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.05.2019 o 11:31, Adam pisze:

    > Bez obciążenia i bez włączonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna
    > odłączyć napęd i auto będzie się toczyć jak na luzie.

    Chyba nie powinna. Powinna się na wysokim biegu trzymać na lockup czy
    jak tam, się nazywas zapięcie na sztywno.

    A jak chcesz z górki hamować skutecznie to chyba w większości przypadków
    trzeba będzie zapiąć niższy "ręcznie" w większości przypadków. Choć
    głowy nie dam.

    Shrek

  • 10. Data: 2019-05-04 12:58:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-05-04 o 11:31, Adam pisze:

    > Bez obciążenia i bez włączonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna
    > odłączyć napęd i auto będzie się toczyć jak na luzie.

    Nie. Zawsze jest najwyższy możliwy przy danej prędkości bieg załaczony.