  • 1. Data: 2019-05-13 09:27:59
    Temat: Sklejanie się styków w przekaźniku kontaktronowym
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam w układzie przekaźnik kontaktronowy, sterujący niewielkim silnikiem
    elektrycznym 230V. Silnik podczas pracy pobiera około 300 mA prądu
    (przynajmniej tyle wskazuje prosty multimetr). Silnik włączany
    kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie na czas od kilkunastu sekund do
    kilku minut. Równolegle do styków wpięty gasik z rezystora 62 omów i
    kondensatora 15nF/2000V.

    Przekaźnik to konkretnie ten typ:
    https://www.tme.eu/pl/details/li05-1a85/przekazniki-
    elektromagn-kontaktronowe/meder/

    Pozostaje więc spory zapas parametrów...

    Po około miesiącu takiej pracy zaczęły się problemy ze sklejaniem
    styków. Po pewnym czasie układ nie był już w stanie wyłączyć silnika.
    Chwilowo pomogło delikatne uderzenie w przekaźnik końcówką śrubokręta,
    po tym zadziałał prawidłowo parę razy, po czym problemy znów wróciły.

    Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
    egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane
    elementy w gasiku)?

    Ewentualnie mogę wymienić go na coś lepszego, najlepiej w z zbliżonej
    obudowie, pasującej do obecnej płytki?

  • 2. Data: 2019-05-13 09:53:08
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 13-05-2019 o 09:27, Atlantis pisze:
> [...]
    > elementy w gasiku)?
    >
    > Ewentualnie mogę wymienić go na coś lepszego, najlepiej w z zbliżonej

    Jaką ma żywotność przy 230VAC?
    W pdf-ie jest tylko
    Life Expectancies
    Switching 5 V - 10 mA DC only & <10 pF stray cap. 1000 500 10^6 Cycles

    Dla innych obciążeń odsyłają do
    For other load requirements please see our life test section on P. 112.
    ale nie mogę tego znaleźć na ich stronie.

    yabba

  • 3. Data: 2019-05-13 10:05:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.05.2019 09:53, yabba wrote:

    > Life Expectancies
    > Switching 5 V - 10 mA DC only & <10 pF stray cap. 1000 500 10^6 Cycles

    No tak, ale żeby spadło z 500 milionów do kilku-kilkunastu tysięcy cykli?

  • 4. Data: 2019-05-13 10:22:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 May 2019 09:27:59 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Po około miesiącu takiej pracy zaczęły się problemy ze sklejaniem
    > styków. Po pewnym czasie układ nie był już w stanie wyłączyć
    > silnika.

    Czy nie ma w obwodzie silnika (równolegle że stykami przekaźnika)
    większej pojemności?
    Użyj zamiast przekaźnika taki układ i będziesz miał spokój:

    https://www.tme.eu/pl/details/aqh3213/przekazniki-ss
    r-jednofazowe/panasonic/

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-05-13 10:41:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.05.2019 10:22, Marek wrote:

    > Czy nie ma w obwodzie silnika (równolegle że stykami przekaźnika)
    > większej pojemności?

    Hmm... Faktycznie, przy silniku znajduje się jakiś spory kondensator
    rozruchowy. To może być źródłem problemów?

    > Użyj zamiast przekaźnika taki układ i będziesz miał spokój:
    >
    > https://www.tme.eu/pl/details/aqh3213/przekazniki-ss
    r-jednofazowe/panasonic/

    Widzę jeden potencjalny problem - napięcie sterujące 6V. W układzie mam
    max 5V i właśnie tym napięciem był sterowany oryginalny przekaźnik.
    Znajdę coś na takie napięcie?

    Ewentualnie widzę jakieś przekaźniki sterowane prądem, ale ceny zaporowe. :(

    https://www.tme.eu/pl/details/aqz206g2/przekazniki-s
    sr-jednofazowe/panasonic/

  • 6. Data: 2019-05-13 10:49:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-05-13 o 09:27, Atlantis pisze:
> [...]
    > elementy w gasiku)?
    >
    > Ewentualnie mogę wymienić go na coś lepszego, najlepiej w z zbliżonej

    Sharp S202. Bardzo sympatyczna zabawka.

    P.P.

  • 7. Data: 2019-05-13 10:56:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
    > egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane

    Tak przypuszczam, choć nie znam się na gasikach. Według mnie
    najistotniejszym parametrem będzie maksymalna energia zgromadzona w
    indukcyjności silnika (czyli w szczycie prądu zmiennego (300mA *SQRT(2)).
    W momencie wyłączenia ta energia przeniesie się do kondensatora. Można
    oszacować maksymalne napięcie jakie się pojawi wg I?L=U?C (faktycznie
    będzie niższe (ale chyba tylko nieco) bo straty w R) i ustalić czy
    mieści się w parametrach styków (chyba nie powinno przekroczyć 1kV).
    Dokładniej to zrobiłbym symulację Spice przerwania tego prądu gdy
    obciążeniem jest gasik. Oprócz Umax dostałbym też dU/dt.
    Wydaje mi się, że kiedyś czytałem, że napięcie do 10V nie powoduje
    powstania iskry nawet przy minimalnej odległości styków (czyli na
    początku odchodzenia styków od siebie). Jeśli prąd maksymalny jest około
    420mA to w momencie otwarcia styków powstanie na nich od razu 420mA*62om
    = 26V - już więcej, a dalej to kwestia jak szybko narasta napięcie i jak
    szybko oddalają się styki.

    Poszukałbym jakichś danych na temat jak szybko odchodzą od siebie styki
    w kontaktronach i jakie w związku z tym maksymalne dU/dt można dopuścić,
    aby nie powstawał łuk elektryczny (jak powstaje to styki nie pożyją
    długo). Może producent kontaktrona ma jakieś noty aplikacyjne, a jak nie
    on to może inni mają (coś na ten temat widziałem kiedyś na stronie
    Relpolu, ale to chyba było o zwykłych przekaźnikach).

    Po sprawdzeniu wszystkiego w Spice, obejrzałbym to też na oscyloskopie.
    W przebiegu napięcia na stykach powinno chyba być widać, czy na stykach
    powstaje iskra (napięcie nie będzie wyglądało jak w Spice).

    I zrobiłbym to wszystko przed zastosowaniem tego kontaktronu w
    konkretnym układzie!
    P.G.

    P.S.
    Przypuszczam, że cewkę kontaktrona zablokowałeś diodą. W tym przypadku
    to błąd. Domyśl się dlaczego.

  • 8. Data: 2019-05-13 11:18:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 May 2019 10:41:15 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Widzę jeden potencjalny problem - napięcie sterujące 6V. W układzie
    > mam
    > max 5V i właśnie tym napięciem był sterowany oryginalny przekaźnik.

    Testowalem ten układ, zadziała nawet przy 3, to napięcie jedynie
    zapala LED optotriaka.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-05-13 11:28:10
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie na czas od kilkunastu sekund do
    > kilku minut. Równolegle do styków wpięty gasik z rezystora 62 omów i

    Ja bym się najpierw przyczepił do warunków załączania. Silnik niby
    pobiera 300mA w stanie ustalonym. Styk jest na 1A, z tego co widzę. A
    ile ten silnik szarpie podczas załączania?
    15n w gasiku to też jakoś mało. Gasikiem może być też warystor.
    EM

  • 10. Data: 2019-05-13 11:43:25
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-05-13 o 10:56, Piotr Gałka pisze:
    > P.S.
    > Przypuszczam, że cewkę kontaktrona zablokowałeś diodą. W tym przypadku
    > to błąd. Domyśl się dlaczego.

    Ja się nie domyślam.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa