  • 1. Data: 2016-09-22 23:44:27
    Temat: Smar do przegubów
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Czy zna ktoś jakieś lepsze smary do przegubów, niż takie, które można kupić
    w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym?

    Zewnętrzne przeguby które normalnie chodzą idealnie przez długie przebiegi,
    po założeniu do rajdówki, po przejechaniu sportowo 100km się zacierają.
    Do tego stopnia, że po wymontowaniu nie ma szans na zgięcie go rękami -
    potrzebne jest imadło i zginanie go za półoś.
    Wewnętrzne przeguby też mają jakieś podejrzanie powycierane elementy
    współpracujące.

    Jeżdżąc normalnie (tym samym autem) się to nie dzieje.
    Generalnie jest to przypadłość tego modelu i tak póki co to jedyna znana
    opcja to nowe półosie co 2-3 rajdy, albo nowe-używane co każdy, ale cena
    takiego rozwiązania jest trudna do zaakceptowania.
    Każdy przegub kosztuje około 1000zł, a jedyna półoś z przegubami jakieś
    2400zł. Używane w przyzwoitym stanie to też 300-500zł sztuka.

    Winne myślę że są obciążenia - dyferencjał z blokadą powoduje przekazanie
    na przegub 2x większego momentu niż normalnie (do tego nie zawsze w stronę
    napędzającą), a przyczepne opony sportowe podnoszą ograniczenie momentu
    wynikające z przyczypności opon.
    No chyba że przyczyna jest jeszcze jakaś inna (np. bliskość gorących tarcz
    hamulcowych, chociaż osłony hamulców mam).

    Po mocnym rozruszaniu na wszystkie strony, przegub z wolna dochodzi do
    siebie, czyli zakładam że duży nacisk wyciska smar z pomiędzy kulek i
    bieżni przegubu i przegub się zaciera.
    No i szukam rozwiązania.

    Może być smar który trzeba często wymieniać, byle wytrzymał mi jeden rajd
    (600km po drogach + 200km po odcinkach).

    Przeguby muszą pozostać seryjne.
    Opcje z tym żeby nie cisnąć na jedynce, zwłaszcza w zakrętach aktualnie
    stosuję i udało mi się nawet przejechać ostatnio cały rajd bez urwania
    niczego w osiach, no ale to nie jest najlepsze wyjście :)

  • 2. Data: 2016-09-23 08:44:03
    Temat: Re: Smar do przegubów
    Od: nadir <n...@h...org>

    Obstawiam, że zwykły smar robi się za rzadki od temperatury i
    rozchlapuje się przez siły odśrodkowe, przez to jest brak smarowania.
    Czy zaraz po rajdzie/odcinku sprawdzałeś chociaż organoleptycznie
    temperaturę przegubu i/lub piasty?
    Może smar miedziowy/miedziany załatwi sprawą, są takie co pona 1000
    stopni wytrzymują.

  • 3. Data: 2016-09-23 09:06:12
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    W dniu 2016-09-23 o 08:44, nadir pisze:
    > Obstawiam, że zwykły smar robi się za rzadki od temperatury i
    > rozchlapuje się przez siły odśrodkowe, przez to jest brak smarowania.

    czyli trzeba go napchać więcej żeby nie mogło się rozchlapać.

    Dobrze myślę?

  • 4. Data: 2016-09-23 10:14:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Tomasz Pyra pisze tak:

> [...]

    > dochodzi do siebie, czyli zakładam że duży nacisk wyciska smar z
    > pomiędzy kulek i bieżni przegubu i przegub się zaciera.

    Google zeznaje ze smary zwykłe są do 140st a niezwykłe do 260st

    Ciekawi mnie jak wyglada wtedy smar. Czy jest przysmażony. Koszyk się
    zaciera? Kulki rosną? Nie powinny kulki czasem wytrzeć dołów i zrobić
    większy luz?

    Jeśli masz tam niezwykły smar to pozostają czary.
    Zuo weszło do przegubów ;) Konkurencja dosypuje piasku w nocy.

    https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=82
    http://tinyurl.com/jhcfp2h
    http://motorsport.2brally.pl/pl/smar-syntetyczny-cv-
    2.html

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 5. Data: 2016-09-23 10:53:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    >Czy zna ktoś jakieś lepsze smary do przegubów, niż takie, które można
    >kupić
    >w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym?

    A rajdowe srodowisko nie zna ?
    Smarow o ile pamietam jest cala masa.

> [...]

    >jakieś
    >2400zł. Używane w przyzwoitym stanie to też 300-500zł sztuka.

    No to jeszcze jednen pomysl - wymieniac smar co rajd, albo nawet co
    odcinek..

> [...]
    >przekazanie
    >na przegub 2x większego momentu niż normalnie (do tego nie zawsze w

    Eee, nie. Przekazany moment bedzie podobny. Za to moga byc ciekawe
    momenty roznicowe, wieksze nawet niz te od silnika.

    Jesli to naprawde obciazenia - to warto sprobowac gestszego smaru.

    A moze wystarczy dorzucic smaru do nowych przegubow ?

    >No chyba że przyczyna jest jeszcze jakaś inna (np. bliskość gorących
    >tarcz
    >hamulcowych, chociaż osłony hamulców mam).

    Ceramiczne tarcze powinny zmniejszyc nagrzewanie przegubu.

    I prawde mowiac w temperaturze bym szukal powodu.

> [...]
    >urwania
    >niczego w osiach, no ale to nie jest najlepsze wyjście :)

    Zmienic auto, to sie nie nadaje do rajdow - najwyrazniej :-)
    Predkosci masz tak male, ze jedynka sie nadaje ?

    J.

  • 6. Data: 2016-09-23 12:56:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-09-23 o 09:06, Agent0700 pisze:

    > czyli trzeba go napchać więcej żeby nie mogło się rozchlapać.
    >
    > Dobrze myślę?

    Nie jest tak łatwo napchać w przegub więcej smaru.
    Mnie natomiast chodziło o to, że pod wpływem temperatury oryginalny smar
    dostał konsystencji wody i nie smaruje tak jak trzeba.

  • 7. Data: 2016-09-23 14:18:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-23 o 12:56, nadir pisze:

    > Nie jest tak łatwo napchać w przegub więcej smaru.
    > Mnie natomiast chodziło o to, że pod wpływem temperatury oryginalny smar
    > dostał konsystencji wody i nie smaruje tak jak trzeba.

    Może jakieś na bazie litu?

    Takie smary pracują m.in. w piłach łańcuchowych, w bardzo trudnych
    warunkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-09-23 14:52:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Może jakieś na bazie litu?
    >Takie smary pracują m.in. w piłach łańcuchowych, w bardzo trudnych
    >warunkach.

    Zwykly Towot ŁT-4 jest wlasnie "na bazie litu".

    A tu "zwykly smar" nie wyrabia.

    J.

  • 9. Data: 2016-09-23 15:32:48
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > stosuję i udało mi się nawet przejechać ostatnio cały rajd bez urwania
    > niczego w osiach, no ale to nie jest najlepsze wyjście :)

    Zobacz jaki smar jest w sklepie motoryzacyjnym i dobierz nowy na większe
    obciążenia, np.:

    http://www.skf.com/pl/products/lubrication-solutions
    /lubricants/high-load-high-temperature-high-viscosit
    y-grease/index.html

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2016-09-23 15:35:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-23 o 14:52, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup
    >
    > Zwykly Towot ŁT-4 jest wlasnie "na bazie litu".
    >
    > A tu "zwykly smar" nie wyrabia.

    Tego nie wiedziałem.

    Może z tym litem coś mi się pomyliło?
    Chodzi mi o smary w kolorze białym, używane od starego sprzętu audio
    (np. magnetowidy), przez modelarstwo (modele latające), helikoptery,
    podkaszarki, piły łańcuchowe, przemysł.

    Smary podobnie wyglądają, jednak różnią się składem i zastosowaniem. Nie
    tworzą emulsji z wodą.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam