  • 1. Data: 2017-01-12 12:26:44
    Temat: Spalanie a masa samochodu
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Kiedyś podwiozłem kierowcę ciężarówki.
    Pogadaliśmy trochę o spalaniu.
    Generalnie z 25 tonami na pokładzie stawka zaczyna się od 30l/100km

    W weekend wracałem autobusem dalekodystansowym.
    I z ciekawości zapytałem o spalanie .
    też o 30+ litrach zaczął mówić.

    To nawet jak jest 50 pasażerów po 200 kg
    (bo krzeseł i bagażu nie ma w TIR-ach)
    to wychodzi 10 ton.

    o co tu chodzi?

  • 2. Data: 2017-01-12 14:24:49
    Temat: Re: Spalanie a masa samochodu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Jan 2017 03:26:44 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

    > o co tu chodzi?

    O opór czołowy?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-01-12 15:07:50
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    o co tu chodzi?

    autobus grzeje 110 imo, a te jamniki 90, choc widywalem i szybsze
    a przypadkowo wczoraj czytalem o gazowaniu takiego jamnika i wartosci jakie
    tam podawali to bylo bardziej 35 niz te 30...
    przy gazowaniu oszczedza sie pare litrow on, co podobno daje rocznie spore
    przychody...

  • 4. Data: 2017-01-12 15:26:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pusc ciezarowke w korki to spali 100 i wiecej. Ciezarowki sa do tego zeby jak jedzie
    z A do B jak najmniej sie zatrzymywaly. Sama jazda to tylko pokonanie oporow ruchu.
    Rozpedzanie kosztuje duzo paliwa.

  • 5. Data: 2017-01-12 17:14:51
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 stycznia 2017 15:26:41 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Pusc ciezarowke w korki to spali 100 i wiecej. Ciezarowki sa do tego zeby jak
    jedzie z A do B jak najmniej sie zatrzymywaly. Sama jazda to tylko pokonanie oporow
    ruchu. Rozpedzanie kosztuje duzo paliwa.

    Ale ja nie mówię tutaj o autobusie miejskim.
    Tylko o takim gdzie
    najpierw ma pięć przystanków gdzie zbiera ludzi
    potem 100 km
    i znowu pięć przystanków.
    A ciężarówka jeśli nie jedzie autostradą to też musi się co jakiś czas zatrzymać ze
    względu na panujące warunki ruchu

  • 6. Data: 2017-01-12 18:30:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.01.2017 o 17:14, Bolko pisze:
> [...]
    > i znowu pięć przystanków.
    > A ciężarówka jeśli nie jedzie autostradą to też musi się co jakiś czas zatrzymać ze

    Już ci napisali. Jak już się rozpędzisz, to znakomita większość oporów
    to opory powietrza zależace od powierzchni czołowej i współczynnika Cx,
    oraz od prędkości (różnie się szacuje ale co najmniej od sześcianu).
    Powierzchnia czołowa taka sama, cx podobny, prędkośc wieksza - niewiele,
    ale opór rośnie z sześcianem. Co zaoszczędzisz na mniejszej energii na
    rozpędzenie stracisz na tym, ze jedziesz o 10 km/h szybciej.

    Shrek

  • 7. Data: 2017-01-12 20:43:05
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    IMHO większość oporów to jazda pod wzniesienia.

    -----

  • 8. Data: 2017-01-12 21:21:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.01.2017 o 20:43, ąćęłńóśźż pisze:
    > IMHO większość oporów to jazda pod wzniesienia.

    Z tym, że finalnie to tyle samo podjeżdzasz co zjeżdzasz, więc się kasuje.

    Shrek

  • 9. Data: 2017-01-13 00:45:37
    Temat: Re: Spalanie tracisz
    Od: "kolerek" <f...@o...pl>

    > Z tym, że finalnie to tyle samo podjeżdzasz co zjeżdzasz, więc się kasuje.
    >
    > Shrek

    Nie, nic się nie kasuje.
    Przy zjeżdżaniu tracisz energię podczas hamowania.

  • 10. Data: 2017-01-13 08:01:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.01.2017 o 00:45, kolerek pisze:

    > Nie, nic się nie kasuje.
    > Przy zjeżdżaniu tracisz energię podczas hamowania.

    To po jakiś niezłych górach. Generalnie u nas gór nie ma na większości
    powierzchni i jak pytał kierowców to mu zapewne odpowiadali o spalanie w
    "normalnych" warunkach.

    Ja w osobówce mam podobne spalanie normalnie i w górach.

    Shrek