  • 1. Data: 2017-10-16 21:00:34
    Temat: Spalanie - wielkość opon
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Skoro tak ładnie rozkrecilismy sie w temacie mierzenia spalania to mam
    kolejny ciekawy (???) temat :)

    Jak wpływa wielkosc opon na spalanie?
    Z jednej strony wszedzie pisza ze czym wezsze tym mniejsze spalanie, z
    drugiej strony czym wezsze tym przewaznie nizsze wiec i srednica mniejsza
    a co za tym idzie wieksze obrody dla danej predkosci...

    Macie jakies doswiadczenia w tym temacie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Unix jest gorszy od W98 z tego prostego powodu, że W98 mam

  • 2. Data: 2017-10-16 21:17:48
    Temat: Re: Spalanie - wielkość opon
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 16 Oct 2017 19:00:34 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

> [...]
    > a co za tym idzie wieksze obrody dla danej predkosci...
    >
    > Macie jakies doswiadczenia w tym temacie?

    Na pewno węższe = mniejszy opór powietrza.
    Węższe i z niższym profilem = wyższe ciśnienie powietrza = mniejsze opory
    Te auta do bicia rekordów zasięgu mają duże felgi, z wąskimi,
    niskoprofilowymi oponami.

    Z tym że większy promień, to różnie może być.
    Od kiedy skrzynie biegów mają 5 biegów, to przełożenie piątki podobno
    powinno być optymalnie dobrane pod kątem zużycia paliwa.
    Kolega sobie kiedyś wsadził dłuższe przełożenie ostatniego biegu, bo liczył
    na mniejsze zużycie paliwa na autostradzie, okazało się że jest tylko
    trochę ciszej, ale zużycie paliwa nie spadło (za to Vmax nie był już w
    stanie osiągnąć).

    W sensownych granicach które ma się do wyboru dobierając opony do
    samochodu, raczej różnice będą minimalne.

  • 3. Data: 2017-10-16 21:22:32
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-10-16 o 21:00, Budzik pisze:

> [...]
    > a co za tym idzie wieksze obrody dla danej predkosci...
    >
    > Macie jakies doswiadczenia w tym temacie?

    Szersze opony, większe tarcie, większe spalanie.
    Ogólnie rady są takie: oszczędni zakładają najwęższe dopuszczone przez
    producenta pojazdu opony a rajdowcy i zapierdalacze najszersze.
    Nie dotyczy jazdy po śniegu. :-)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2017-10-16 21:52:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > a co za tym idzie wieksze obrody dla danej predkosci...
    > Macie jakies doswiadczenia w tym temacie?

    Ale co - chcesz opony zmieniac, felgi, czy samochody ?

    Bo ... jak zmienisz srednice/obwod, to i licznik bedzie inaczej
    liczyl, i spalanie moze byc przeklamane :-)

    Z drugiej strony - zobacz na etykiete energetyczna opony - jeden
    rozmiar, a wynik zalezy od typu.

    J.

  • 5. Data: 2017-10-16 22:05:40
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tomasz Pyra w

    > (za to Vmax nie był już w stanie osiągnąć).

    czy to znaczy,że nie mógł osiągnąć obrotów, przy których silnik dostaje
    czkawki, bo mu ecu paliwa żałuje?

    Bo podawane przez producentów jakes tam prędkości maksymalne to można miedzy
    bajki włożyć...

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2017-10-16 22:14:47
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 16 Oct 2017 22:05:40 +0200, TomN napisał(a):

    > Tomasz Pyra w

    > czy to znaczy,że nie mógł osiągnąć obrotów, przy których silnik dostaje
    > czkawki, bo mu ecu paliwa żałuje?

    Przy optymalnie zestopniowanej skrzyni biegów pod kątem Vmax, przy Vmax
    silnik generuje maksymalną moc.
    Przy dłuższej skrzyni silnik rozpędzając się do Vmax zrównoważy się z
    oporami nieco szybciej.

    > Bo podawane przez producentów jakes tam prędkości maksymalne to można miedzy
    > bajki włożyć...

    On licznikowo kiedyś rozpędzał się więcej, zmienił przełożenie biegu na
    dłuższe i już nie dał rady.
    Ale było ciszej przy 140 :)

  • 7. Data: 2017-10-17 09:01:46
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

> [...]
    > Ogólnie rady są takie: oszczędni zakładają najwęższe dopuszczone przez
    > producenta pojazdu opony a rajdowcy i zapierdalacze najszersze.

    No wlasnie ciekawsza jest szerokosc opona na zime :) Tu akurat chyba wezsze
    maja lepsza przyczepnosc...

    Pzdr

  • 8. Data: 2017-10-17 09:38:27
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 16 Oct 2017 22:14:47 +0200, w <7ujrd60hh0jr.y7wcgeubq386$.dlg@40tude.net>,
    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał(-a):

    > On licznikowo kiedyś rozpędzał się więcej, zmienił przełożenie biegu na
    > dłuższe i już nie dał rady.
    > Ale było ciszej przy 140 :)

    Mierzył GPS-em? Bo wiesz, że przy innej skrzyni prędkość na prędkościomierzu
    prędkość nie jest prawidłowa?

  • 9. Data: 2017-10-17 10:22:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    t...
    >Z tym że większy promień, to różnie może być.
    >Od kiedy skrzynie biegów mają 5 biegów, to przełożenie piątki podobno
    >powinno być optymalnie dobrane pod kątem zużycia paliwa.

    A to niekoniecznie. I skrzynie bywaja tez np 6 biegowe ... bo 7 i 8 to
    chyba tylko automaty - w osobowych autach.

    J.

  • 10. Data: 2017-10-17 11:23:10

    Tue, 17 Oct 2017 10:22:02 +0200, w <59e5bdad$0$652$65785112@news.neostrada.pl>,
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    t...

    > A to niekoniecznie. I skrzynie bywaja tez np 6 biegowe ... bo 7 i 8 to
    > chyba tylko automaty - w osobowych autach.

    Niekoniecznie, ale w słabych autach Vmax to chyba zawsze na 4. biegu.