  • 1. Data: 2016-09-28 20:42:03
    Temat: Spaliłem płyte spalonym procesorem?
    Od: "m7marek" <m...@i...pl>

    No to sobie nabroiłem.

    Kupiłem w okazyjnej cenie na allegro używany procek AMD FX-4100, wcześniej
    sprawdzając że moja płyta Asrock 960GM/U3S3FX go uciągnie.
    Niestety po wymianie komputer już się nie uruchomił, nawet nie zapiszczy. Co
    gorsza zakładając dotychczasowy procesor Athlon II X2 250 też nie działa.
    Odpiąłem wszystko, grafikę, dyski, zostawiłem tylko procek i jedną pamieć i
    nic, cisza, ciemny ekran, tylko wentylatory się kręcą, nic nie cyka,
    kondesatory wyglądają w porządku, zasilacz daje dobre napięcia, na innym
    zresztą zasilaczu tez nie działa.

    Nasuwa mi się wniosek, że musiałem kupić uszkodzony procesor, który spalił
    mi też płytę główną, czy to możliwe?
    Tylko czy nie spalił coś wiecej: pamięci, stary procesor, ale grafikę mam
    nadzieję że nie.
    I czy teraz gdybym jakbym chciał spradzić te pamieci w innym kompie, nie
    uszkodzę komuś komputera?
    A ten mój stary procesor który na pewno był sprawny, też mogę spradzić czy
    to już ryzykowne?

    Czy ktoś mi pomoże?
    --
    keram7m

  • 2. Data: 2016-09-28 21:08:41
    Temat: Re: Spaliłem płyte spalonym procesorem?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Sep 2016 20:42:03 +0200, m7marek napisał(a):

    > Czy ktoś mi pomoże?

    Współczuję ale tu raczej dobrej rady nie widzę. Przypadek to
    niesłychanie rzadki, mnie się nie zdarzyło uwalić płyty prockiem a
    trochę się w tym nagrzebałem. Szanse raczej małe że peryferia się
    uszkodziły więc wetknięcie ich gdzie indziej celem sprawdzenia nie
    niesie specjalnego ryzyka ale raczej bym użył do tego celu marnej/taniej
    płyty :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-09-28 22:19:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-09-28 o 20:42, m7marek pisze:
> [...]
    > pamieć i nic, cisza, ciemny ekran, tylko wentylatory się kręcą, nic nie
    > cyka, kondesatory wyglądają w porządku, zasilacz daje dobre napięcia, na

    reset CMOS robiłeś? Bo mi się podobnie zdarzało i czyszczenie przez
    reset/wyciągnięcie baterii pomagało.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2016-09-28 23:38:51
    Od: "m7marek" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > reset CMOS robiłeś?

    robiłem i zworką, i baterię na godzinę wyciągałem i nic nie pomaga
    teraz muszę zacząć się rozglądać (mam nadzieję, że tylko) za nową płytą i
    procesorem, i chyba teraz to już bedzie intel...

  • 5. Data: 2016-09-29 09:35:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-28 o 23:38, m7marek pisze:

> [...]
    > teraz muszę zacząć się rozglądać (mam nadzieję, że tylko) za nową płytą
    > i procesorem, i chyba teraz to już bedzie intel...

    Płyty Intela są dobrze zaprojektowane, stabilne jak skała, ale za to
    praktycznie nic w nich nie pokombinujesz (np. zmiana napięć, zmiana
    taktowania).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-09-29 10:05:40
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-09-29 o 09:35, Adam pisze:
    > Płyty Intela są dobrze zaprojektowane, stabilne jak skała, ale za to
    > praktycznie nic w nich nie pokombinujesz (np. zmiana napięć, zmiana
    > taktowania).
    Pytanie, czy koledze chodziło o płytę Intela, czy płytę pod procesor
    Intela :-)

    Maciek

  • 7. Data: 2016-09-29 11:03:46
    Od: "m7marek" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie, czy koledze chodziło o płytę Intela, czy płytę pod procesor
    > Intela :-)

    Oczywiście, że chodziło o płytę pod procesor Intela, bo jak do tej pory
    nigdy na stacjonarce nie miałem kontaktu z Intelem, prewde powiedziawszy nie
    bardzo orientuję się w różnicach procesorów Intela i chipsetów pod nie,
    trzeba będzie wziąć się za lekturę. Czyli jednak płyty pod intela
    umożliwiają pewne dostrajanie?

    Ale najpierw muszę jeszcze sprawdzić co zostało sprawne po tej akcji...

  • 8. Data: 2016-09-29 12:23:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2016 11:03:46 +0200, m7marek napisał(a):

    > Czyli jednak płyty pod intela
    > umożliwiają pewne dostrajanie?

    Uważaj z płytami od Intela. Mają często różne zakręcone funkcje czy
    egzotyczne dostosowania które ci są niepotrzebne a do których niesposób
    znaleźć sterowników.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2016-09-29 12:25:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-29 o 11:03, m7marek pisze:

> [...]
    > nie bardzo orientuję się w różnicach procesorów Intela i chipsetów pod
    > nie, trzeba będzie wziąć się za lekturę. Czyli jednak płyty pod intela

    Są płyty dla graczy, płyty dual-bios, płyty, w których w trakcie pracy
    możesz zmieniać częstotliwość i napięcie.
    Szukaj m.in. wśród Asusów, Gigabyte, MSI.
    Nie mam dużego doświadczenia w tym temacie, bo składam sprzęty
    praktycznie tylko dla firm, pod bazy danych, pod muzykę, pod grafikę.

    > Ale najpierw muszę jeszcze sprawdzić co zostało sprawne po tej akcji...

    Może głupie pytanie: nie masz możliwości dochodzenia zwrotu poniesionych
    kosztów? Mam na myśli i procesor, i Twoją uszkodzoną płytę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2016-09-29 12:36:29
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 28 września 2016 użytkownik m7marek napisał:

> [...]
    > gorsza zakładając dotychczasowy procesor Athlon II X2 250 też nie działa.

    Może to choć trochę poprawi zły nastrój. Z identycznym problemem zetknął się kilka
    lat temu dyskutant linuxpro, który posiadając identyczną płytę zamienił dobrego
    fenoma 720 na kupionego okazyjnie ef-iksa 4100. Nie pomogła nawet wymiana płyty w
    serwisie na identyczną. Również na kilku forach rosyjsko-języczn. sygnalizowano
    podobne kłopoty, aczkolwiek nie były tak jasno zdefiniowane, jak ten powyższy.
    Patrząc na datę wydania najstarszego BIOS'a, to produkcję płyty rozpoczęto, gdy nie
    było jeszcze na świecie procesorów serii FX. Chyba nie wszystkie egzemplarze płyty
    sobie z nimi radzą. Podejrzewam, że coś stało się z płytą, a obydwa procesory i cała
    reszta jest bez zarzutu.

    http://www.hardwareluxx.de/community/f12/probleme-mi
    t-asrock-mainboard-965700.html
    http://www.cyberforum.ru/hardware/thread1224146.html