  • 1. Data: 2020-02-16 13:16:51
    Temat: Spawanie końców linek
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Przy *amatorskim* grzebaniu przy rowerach często trzeba docinać na
    długość stalowe linki hamulcowe ( fi 2 mm ) i do przerzutek ( fi 1.2 mm
    ). Fabrycznie końce linek wyglądają na zaspawane i nie strzępią się.
    Próbuję ten proces robić poprzez stopienie drutów łukiem elektrycznym na
    elektrodzie węglowej i o ile w przypadku linek średnicy 1.2 mm wychodzi
    to całkiem skutecznie i przyzwoicie, to w przypadku średnicy 2.0 mm już
    tak ładnie nie jest. Wniosek prosty, trzeba więcej mocy. Jako źródło
    prądu stosuję transformator TS90, który daje jałowo ok. 20 V. Tych
    transformatorów mam kilka pod ręką, mogę połączyć w różny sposób. Jako
    elektrodę węglową stosuję zwykłą szczotkę od silnika szeregowego. Jakieś
    pomysły ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2020-02-16 14:26:57
    Temat: Re: Spawanie końców linek
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2020 21:16:51 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > transformatorów mam kilka pod ręką, mogę połączyć w różny sposób. Jako
    > elektrodę węglową stosuję zwykłą szczotkę od silnika szeregowego. Jakieś

    Ja bym próbował strzelać kondensatorem. Trzeba metodą prób i błędów dobrać pojemność,
    trzeba wybrać taki kondensator któremu nie szkodzi zwarcie, trzeba opanować skuteczną
    metodę doprowadzania prądu przed wyładowaniem, ale ogólnie to jest standardowa
    technika do takich rzeczy. Znaczy powinna być łatwa do opanowania, albo znalezienia
    gotowców czy literatury.

    A tak z ciekawości, to lutować tego się nie da cyną?

  • 3. Data: 2020-02-16 14:47:07
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-16 o 14:26, Konrad Anikiel pisze:

    > A tak z ciekawości, to lutować tego się nie da cyną?

    Da się, ale tylko linki cynkowane, najtańsze z możliwych. W temacie
    linek w rowerach dominuje nierdzewka.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2020-02-16 17:00:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-16 o 13:16, PeJot pisze:
> [...]
    > tak ładnie nie jest. Wniosek prosty, trzeba więcej mocy. Jako źródło
    > prądu stosuję transformator TS90, który daje jałowo ok. 20 V.

    Dokładniej: jałowo ok.28 V, pod obciążeniem ( 'spawanie' linki fi 1.2 mm
    ) około 15 V. Jak na łuk elektryczny wydaje mi się trochę mało. Ile
    prądu - nie wiem.

    > Tych
    > transformatorów mam kilka pod ręką, mogę połączyć w różny sposób.

    2 szeregowo na wyjściu ? A może 4, szeregowo-równolegle ? O ile mi
    wiadomo łuk elektryczny ma nieliniową charakterystykę i(u).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2020-02-17 10:47:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-16 o 14:47, PeJot pisze:
    > W dniu 2020-02-16 o 14:26, Konrad Anikiel pisze:
    >
    >  > A tak z ciekawości, to lutować tego się nie da cyną?
    >
    > Da się, ale tylko linki cynkowane, najtańsze z możliwych. W temacie
    > linek w rowerach dominuje nierdzewka.

    Jeszcze jest lutowanie twarde, ale to już lepiej albo spawanie gazem,
    albo zamoczyć końcówkę linki w żywicy dwuskładnikowej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2020-02-17 18:00:18
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-17 o 10:47, Adam pisze:

    > Jeszcze jest lutowanie twarde, ale to już lepiej albo spawanie gazem,
    > albo zamoczyć końcówkę linki w żywicy dwuskładnikowej.

    No OK, ale potrzebna jest szybka i prosta technologia garażowa.
    Właściwie ją opanowałem, ale muszę jeszcze dopracować parametry.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2020-02-17 18:21:10
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2020-02-16 o 13:16, PeJot pisze:

    > Jakieś
    > pomysły ?
    Wsadzić w kawałek rurki mosiężnej/miedzianej i przyp' młotem.
    Wersja delikatniejsza, to wsadzic w końcówkę do zaciskania do przewodów
    i zacisnąć stosownym narzędziem. Przynajmniej jeśli chodzi o to, by się
    nie strzępiło, bo jeśli ma mieć jeszcze do tego wytrzymałość jakąś, to
    już faktycznie spawanko, albo zakuwanie w bardziej profesjonalnych
    sprzętach.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2020-02-18 09:18:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-17 o 18:21, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > nie strzępiło, bo jeśli ma mieć jeszcze do tego wytrzymałość jakąś, to
    > już faktycznie spawanko, albo zakuwanie w bardziej profesjonalnych

    Są gotowe w sprzedaży końcówki.
    https://www.decathlon.pl/kocowki-linek-hamulcowych-i
    d_8404134.html

    WM

  • 9. Data: 2020-02-18 18:07:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 09:18, WM pisze:

    > Są gotowe w sprzedaży końcówki.
    > https://www.decathlon.pl/kocowki-linek-hamulcowych-i
    d_8404134.html

    Oczywiście że są. Ale są niefunkcjonalne, bez ich demontażu nie da się
    zdemontować pancerza i linki a potem linka strzępi się i nie chce dać
    się przepchać przez pancerz.

    No i aerodynamika już nie ta sama :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2020-02-18 18:44:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-18 o 18:07, PeJot pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście że są. Ale są niefunkcjonalne, bez ich demontażu nie da się
    > zdemontować pancerza i linki a potem linka strzępi się i nie chce dać

    To może podzielić linkę na trzy, lub cztery pasma.
    Zespawać dwa pasma, a z pozostałych zakończyć każde osobną spoiną.
    Następnie te pojedyncze zapleść wokół tych dwóch.

    WM