  • 1. Data: 2014-10-16 10:33:04
    Temat: Sprawność ładowania akumulatorów Li-Ion
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Rozładowany aku kwasowy należy naładować ładunkiem około 1.2
    pojemności nominalnej. Dla aku Ni-Cd i Ni-MH to ok. 1.4 dla prądów
    nominalnych.

    Jak to się przedstawia dla akumulatorów Li-Ion czy Li-Po?

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 2. Data: 2014-10-16 13:30:43
    Temat: Re: Sprawność ładowania akumulatorów Li-Ion
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 października 2014 10:33:04 UTC+2 użytkownik Zbynek Ltd. napisał:
> [...]
    >
    > nominalnych.
    >

    > Jak to się przedstawia dla akumulatorów Li-Ion czy Li-Po?

    Nie ma to żadnego znaczenia bo używa się do ładowania dedykowanych ładowarek. Trzeba
    tyle wpompować energii aż ładowarka powie "dość". Poza tym nie pojemność nominalna a
    rzeczywista się liczy.

  • 3. Data: 2014-10-16 13:43:08
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 16-10-2014 10:33, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > nominalnej. Dla aku Ni-Cd i Ni-MH to ok. 1.4 dla prądów nominalnych.
    >
    > Jak to się przedstawia dla akumulatorów Li-Ion czy Li-Po?

    Tylko dla bilansu energetycznego napiszę, sprawność ładowania
    ww. ogniw zawiera się pomiędzy 97 a 99%. Jeżeli ogniwo grzeje się
    w czasie ładowania to jest źle.
    Ostrzegam: ALGORYTM ładowania jest inny.
    K.

  • 4. Data: 2014-10-16 14:54:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zachariasz Dorożyński pisze:
    [..]
    > Nie ma to żadnego znaczenia bo używa się do ładowania dedykowanych ładowarek.
    Trzeba tyle wpompować energii aż ładowarka powie "dość". Poza tym nie pojemność
    nominalna a rzeczywista się liczy.

    Czy ma znaczenie zależy od projektu, jeśli to ma być magazyn do solarów
    to ma znaczenie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2014-10-16 16:59:35
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    John Smith napisał(a) :

    > Tylko dla bilansu energetycznego napiszę, sprawność ładowania
    > ww. ogniw zawiera się pomiędzy 97 a 99%. Jeżeli ogniwo grzeje się
    > w czasie ładowania to jest źle.
    > Ostrzegam: ALGORYTM ładowania jest inny.

    Dziękuję. Całkiem niezła sprawność. Nawet przy 97%.

    Procenty mi potrzebne tylko do szacunku. Nie robię ładowarki.
    Właściwie to interesowało to mnie przy ładowaniu z aku R6. Z 4 sztuk
    podłączonych bezpośrednio do gniazda ładowania. Np. komórki.
    Przetwornica kosztuje. Energię :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 6. Data: 2014-10-16 18:08:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup

    >Jak to się przedstawia dla akumulatorów Li-Ion czy Li-Po?

    Ladujemy do wystapienia stosownego warunku, swiadczacego o naladowaniu
    (osiagniecie napiecia 4.2V i samoczynny spadek pradu ponizej pewnej
    wartosci).

    Ile to wychodzi w praktyce - nie wiem. Cos nie ma programow
    odczytujacych dane z baterii po SM-Bus w notebooku.
    Hm, podlaczyc zewnetrzeny procesorek/interfejs ?

    Ale sam jestem ciekaw ... bo elektroliza wydaje sie byc w miare
    nieublagana - przerobienie materialu elektrod wymaga okreslonego
    ladunku, nie mniej, nie wiecej.
    No chyba ze jest jakis przeplyw pradu bez elektrolizy ... ale on by
    szybko baterie samorozladowal.

    W kwasowym przeladowanie rozlozy troche wody, w NiCd/MH nastepuje
    ponoc dyfuzja tlenu miedzy elektrodami, ale li-ion to chyba puchna :-)

    J.

  • 7. Data: 2014-10-16 18:18:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    John Smith napisał(a) :

    >Dziękuję. Całkiem niezła sprawność. Nawet przy 97%.

    Uwaga - napiecia sa rozne. Ladujesz przy wyzszym, rozladowujesz przy
    nizszym.
    Wiec ladunkowo no 97%, a energetycznie powiedzmy 87 :-(

    >Procenty mi potrzebne tylko do szacunku. Nie robię ładowarki.
    >Właściwie to interesowało to mnie przy ładowaniu z aku R6.

    Ha, mam ladowarke z pokazywaniem ladunku, ale to jednak wymaga paru
    dni notowania ... a swoja droga google na pewno znajdzie jakies
    publikacje.

    Tylko wolalbym jakies surowe naukowe wyniki niz takie podsumowanie
    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_
    lithium_ion_batteries

    J.

  • 8. Data: 2014-10-16 18:26:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    John Smith napisał(a) :
> [...]
    > w czasie ładowania to jest źle.
    > Ostrzegam: ALGORYTM ładowania jest inny.

    >Dziękuję. Całkiem niezła sprawność. Nawet przy 97%.

    P.S. Tu nawet pisza o 100%
    elithion.com/pdf/ElithionBatteryPower10.pdf

    Co mi sie zgadza z teoria ... ale czy to prawdziwa teoria ? :-)

    J.

  • 9. Data: 2014-10-16 18:29:00
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 października 2014 14:54:39 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:
> [...]
    nominalna a rzeczywista się liczy.

    > Czy ma znaczenie zależy od projektu, jeśli to ma być magazyn do solarów

    A czym to znaczenie miało objawiać jeśli to ładowarka do solarów a nie ładowarka do e
    papierosa?

  • 10. Data: 2014-10-16 18:33:25
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 16-10-2014 18:26, J.F. wrote:

    > P.S. Tu nawet pisza o 100%
    > elithion.com/pdf/ElithionBatteryPower10.pdf
    >
    > Co mi sie zgadza z teoria ... ale czy to prawdziwa teoria ? :-)
    >
    > J.

    Na poziomie chemii, faktycznie może być bardzo blisko 100%, ale
    w rzeczywistym ogniwie, na drodze prądu są jeszcze doprowadzenia
    i tranzystor w zabezpieczeniu ogniwa. Stąd 97 - 99% sprawności całkowitej.
    K.