  • 1. Data: 2018-02-18 13:52:16
    Temat: Sprężyna płaska, stabilność
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Z serii potrzeb dziwnych: potrzebuję powiększyć przemieszczenie,
    którego źródłem jest śruba M3 (działająca na dystansie ok. milimetra)
    do 5+ milimetrów. Zaniedbywalne obciążenie po stronie "długiej".
    Najsensowniejszym rozwiązaniem wydaje się sprężysta dźwignia
    jednostronna. Potrzebuję aż dwie sztuki, więc trzeba improwizować.
    Pomyślałem, by wyciąć paski z żyletki, wydaje się mieć odpowiednie
    parametry. Tylko nie wiem, jak się to zachowa przy *bardzo* długotrwałym
    nacisku wywieranym przez śrubę, rzędu lat. Ktoś może wie, z czego to
    dokładnie jest zrobione i czy ta stal ma tendencję do odkształceń
    niesprężystych w takich warunkach?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-02-18 14:04:52
    Temat: Re: Sprężyna płaska, stabilność
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Najsensowniejszym rozwiązaniem wydaje się sprężysta dźwignia
    > jednostronna.
    A mi z opisu najwygodniejsza wydaje się sprężyna stożkowa.

    http://allegro.pl/mz-etz-150-stozkowa-sprezyna-kosza
    -sprzegla-i7119896112.html

    Robert

  • 3. Data: 2018-02-18 14:39:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 lutego 2018 21:52:18 UTC+9 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    > nacisku wywieranym przez śrubę, rzędu lat. Ktoś może wie, z czego to
    > dokładnie jest zrobione i czy ta stal ma tendencję do odkształceń

    Zbierz myśli, opisz jakoś sensownie to ustrojstwo, przeczytaj ze dwa razy, zastanów
    się co z tego zrozumieją ludzie którzy nie czytają w Twoich myślach.
    Co to są "takie warunki"? jakieś temperatury, promieniowanie, wibracje, cykliczne
    zmiany obciążenia, korozja, duchy?

  • 4. Data: 2018-02-18 15:24:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    > Co to są "takie warunki"? jakieś temperatury, promieniowanie, wibracje, cykliczne

    Jest sobie śruba M3 wkręcona w grubą nakrętkę, albo nie. Jak
    jest wkręcona, to jej cylinder wystaje na 1.5mm. Chodzi o pewne
    wykrycie, czy jest wkręcona. Najprościej zrobić to krańcówką
    wyposażoną w dźwigienkę (i dociskanie jej spodem śruby), ale
    krańcówka nie jest gazoszczelna i jej styki zaczną korodować,
    pokrywając się warstwą tlenków i siarczków, więc nie jest pewna.
    Dlatego chcę to zrobić magnetycznie, ale dystans ~1mm jest zbyt
    mały dla prostych technik. Dlatego chciałem to przemieszczenie
    "wzmocnić" dźwignią do rozsądnych wartości. Na końcu dźwigni będzie
    mały magnes. Nie chcę wchodzić w skomplikowane rozwiązania mechaniczne,
    więc dźwignia dociskana zwykłą sprężyna odpada. Sprężyna ma być częścią
    dźwigni. Po Waszemu to się chyba nazywa belka jednostronnie podparta.
    W odpowiedniej odległości od podparcia będzie ją uginać śruba,
    drugi koniec nie będzie obciążony. Idealnym materiałem byłaby
    cienka blacha z brązu sprężynowego, ale akurat nie posiadam.
    Rozważam więc stal nierdzewną z żyletki, 0,15mm grubości jest
    idealne.

    Warunki to temperatura do 80 stopni, powietrze atmosferyczne,
    brak bezpośredniego kontaktu z wodą, brak wibracji, niewielkie
    zapylenie i kurz. Chcę wiedzieć, czy jak śruba będzie uginać
    tę blaszkę przez dekadę, to czy po jej odkręceniu blaszka
    się wyprostuje, czy też w wyniku jakichś powolnych przemian
    pozostanie ugięta. Nie mam zielonego pojęcia, z czego się
    robi żyletki, oprócz "stal nierdzewna".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-02-18 15:37:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Dlatego chcę to zrobić magnetycznie
    Kontaktron? One mają sporą histerezę. Sprawdzałeś ile?

    Robert

  • 6. Data: 2018-02-18 15:48:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Kontaktron? One mają sporą histerezę. Sprawdzałeś ile?

    Hallotron bipolarny. Test na kawałku losowej blaszki
    pokazuje bardzo pewne zadziałanie przy dystansie rzędu 5mm.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-02-18 16:10:44
    Od: 4...@g...com

    Wytrzyma.

  • 8. Data: 2018-02-18 16:39:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 lutego 2018 23:24:55 UTC+9 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > się wyprostuje, czy też w wyniku jakichś powolnych przemian
    > pozostanie ugięta. Nie mam zielonego pojęcia, z czego się

    Mechanizmy zniszczenia "time dependent" to pełzanie (dla materiału żyletki to 425C),
    korozja, zmęczenie (ściślej to zależne nie od czasu tylko od liczby cykli),
    odkształcenie od promieniowania protonowego itd. Jak nie występują, to możesz co
    najwyżej się bać zniszczenia typu "time independent", z grubsza wyłącznie doraźnego
    przekroczenia granicy plastyczności, bo jakichś wyboczeń nie będziesz miał. Jednym
    słowem, jak wytrzyma kilka pierwszych kliknięć, to będzie działać do usranej śmierci.

  • 9. Data: 2018-02-18 16:47:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 19 lutego 2018 00:39:32 UTC+9 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    słowem, jak wytrzyma kilka pierwszych kliknięć, to będzie działać do usranej śmierci.

    A, no chyba że w końcu pęknie zmęczeniowo, bo nie wiadomo ile to ma przeżyć tych
    kliknięć. Jeśli spodziewasz się wielkiej liczby, to upewnij się że masz duży zapas
    wytrzymałości tej żyletki, znaczy powiedzmy że wykrywasz 1.5 mm, więc zrób to tak
    żeby nawet wkręcenie tej śrubki o 3 mm nie spowodowało trwałego odkształcenia
    żyletki.

  • 10. Data: 2018-02-18 16:55:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Konrad Anikiel wrote:

    > A, no chyba że w końcu pęknie zmęczeniowo, bo nie wiadomo ile to ma przeżyć tych
    kliknięć.

    Kilkadziesiąt. To ma odcinać zasilanie główne i włączać podświetlanie,
    jak ktoś będzie grzebał w obudowie pewnego jednostkowego wynalazku.
    Zakładam, że za często nie będzie.

    > Jeśli spodziewasz się wielkiej liczby, to upewnij się że masz duży zapas
    wytrzymałości tej żyletki

    Oczywiście. Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam, Piotr