  • 1. Data: 2019-08-23 12:13:48
    Temat: Sprzętowy generator liczb losowych
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Bawię się właśnie arkuszem kalkulacyjnym (nie koniecznie excelem).
    Funkcja zwracająca liczby losowe z przedziału (0;1) mnie nie
    satysfakcjonuje, z uwagi na "małą losowość".
    Chcę zbudować generator liczb losowych wykorzystujący szum diody
    lum biały szum fal EM. Jak się do tego zabrać.
    Interfejs ma działać na LPT lub RS, ale lepiej LPT.
    Jak "zmusić" arkusz kalkulacyjny by "łykał" liczby losowe z generatora
    sprzętowego podłączonego do LPT. Domyślam się, że znajomość makr (których
    jeszcze nie znam) tu nie wystarcza.

  • 2. Data: 2019-08-23 12:26:15
    Temat: Re: Sprzętowy generator liczb losowych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup
    >Bawię się właśnie arkuszem kalkulacyjnym (nie koniecznie excelem).
    >Funkcja zwracająca liczby losowe z przedziału (0;1) mnie nie
    >satysfakcjonuje, z uwagi na "małą losowość".

    Jestes pewien ? Ta losowosc jest pewnie wystarczajaca na amatorskie
    zastosowania.

> [...]
    >generatora
    >sprzętowego podłączonego do LPT. Domyślam się, że znajomość makr

    Do LPT na pewno nie - teraz system izoluje od sprzetu. Trzeba driver
    napisac.

    A LPT juz prawie nie wystepuje

    https://onerng.info/
    https://www.idquantique.com/random-number-generation
    /products/quantis-random-number-generator/
    http://www.jtxp.org/tech/xr232usb_en.htm

    itd

    J.

  • 3. Data: 2019-08-23 12:46:29
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Fri, 23 Aug 2019 12:26:15 +0200, J.F. napisał(a):

    > Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup
    >
    > Jestes pewien ?
    No.

    > Ta losowosc jest pewnie wystarczajaca na amatorskie
    > zastosowania.

    A kto pisze, że amatorskie?

    > Do LPT na pewno nie - teraz system izoluje od sprzetu. Trzeba driver
    > napisac.

    Myślałem też o jakiejś karcie DAQ pod Linuxa (na USB), drivery już są.

    > A LPT juz prawie nie wystepuje

    W moim laptopie występuje ;)

  • 4. Data: 2019-08-23 12:49:00
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-23 o 12:26, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > https://onerng.info/
    > https://www.idquantique.com/random-number-generation
    /products/quantis-random-number-generator/

    i powstanie nowy problem skąd wziąć LPT w nowym PC

    Wymyślono prostsze generatory "sprzętowe"
    Ruchy myszą po ekranie np przy generowaniu certyfikatów, odstępy czasu
    pomiędzy naciśnięciami klawiszy na klawiaturze.
    Oczywiście trzeba to oprogramować, ale odbieranie informacji z LPT też.

  • 5. Data: 2019-08-23 12:50:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    adam13lat wrote:

    > Bawię się właśnie arkuszem kalkulacyjnym (nie koniecznie excelem).
    > Funkcja zwracająca liczby losowe z przedziału (0;1) mnie nie
    > satysfakcjonuje, z uwagi na "małą losowość".

    Współczesne procesory mają wbudowany sprzętowy generator liczb losowych.
    Instrukcja rdrand. Wystarczy napisać krótki program i będziesz miał, co
    chcesz, za darmo dostając usuwanie biasu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2019-08-23 12:53:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Roman Rogóż wrote:

    > Wymyślono prostsze generatory "sprzętowe"
    > Ruchy myszą po ekranie np przy generowaniu certyfikatów, odstępy czasu
    > pomiędzy naciśnięciami klawiszy na klawiaturze.

    Nie rozwiązujmy od dekady rozwiązanych problemów i przeznaczmy czas na
    pchanie postępu:

    https://cdn.atraining.ru/docs/Intel_TRNG_Report_2012
    0312.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2019-08-23 12:55:17
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Fri, 23 Aug 2019 12:50:37 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Współczesne procesory mają wbudowany sprzętowy generator liczb losowych.
    > Instrukcja rdrand. Wystarczy napisać krótki program i będziesz miał, co
    > chcesz, za darmo dostając usuwanie biasu.

    Czy on aby jest "sprzętowy"?
    Dla mnie sprzętowy to taki na "zewnętrznym urządzeniu".

  • 8. Data: 2019-08-23 12:57:59
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 23/08/2019 11:13, adam13lat wrote:
> [...]
    > Jak "zmusić" arkusz kalkulacyjny by "łykał" liczby losowe z generatora
    > sprzętowego podłączonego do LPT. Domyślam się, że znajomość makr (których

    Możesz uzyć USB donlga z RTL2832 (Tuner TV) uzywanego jako odbiornik SDR

    https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-as-a-hardware-random
    -number-generator-with-rtl_entropy/

    https://github.com/pwarren/rtl-entropy

  • 9. Data: 2019-08-23 13:05:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    adam13lat wrote:

    > Czy on aby jest "sprzętowy"?

    Jest absolutnie sprzętowy, w podlinkowanym PDFie masz szczegóły.
    Potem jest "wybielany" AESem (tj. tym kawałkiem sprzętu, który
    oblicza również AES). I stale sprzętowo nadzorowany, czy entropia
    jest dostateczna. Jak nadzorca ma wątpliwości, to bit w rejestrze
    flag mówi "nie mam danych, wróć za chwilę". Twoja dioda będzie tak potrafić?

    > Dla mnie sprzętowy to taki na "zewnętrznym urządzeniu".

    To masz jeszcze jeden w module TPM na płycie głównej. Dostatecznie
    zewnętrzne?

    Pozdrawam, Piotr

  • 10. Data: 2019-08-23 13:13:13
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Fri, 23 Aug 2019 13:05:50 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > jest dostateczna. Jak nadzorca ma wątpliwości, to bit w rejestrze
    > flag mówi "nie mam danych, wróć za chwilę".

    Wiesz co "fajnego" miały procesory Transmeta?
    Jakieś 10 lat temu.

    > Twoja dioda będzie tak potrafić?
    To się postaram o "Siostry Xero" tj. bliźniaczki.

    > To masz jeszcze jeden w module TPM na płycie głównej. Dostatecznie
    > zewnętrzne?

    Jak na płycie to nie "zewnętrzny".