  • 1. Data: 2015-01-27 10:06:31
    Temat: Stabilność ESP8266
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ktoś z was miał może już jakieś większe doświadczenia z tym popularnym
    modułem? Ja dopiero zaczynam eksperymenty - pobawiłem się połączeniami
    pod terminalem, ale jeszcze nie złożyłem na nim żadnego większego
    projektu z MCU. Powoli projektuję jednak płytkę zegara nixie z
    synchronizacją czasu po NTP.
    Czy moduł można uznać za stabilny? To znaczy raz włączony będzie działał
    bez samodzielnego zawieszania się? Nie liczę tutaj oczywiście sytuacji,
    do których może dojść z winy użytkownika.

    Pytam, ponieważ rozpoczynając eksperymenty z ENC28J60 (a później także
    W5100) natknąłem się na kilka mitów dotyczących ich stabilności. Układy
    miały się rzekomo nie nadawać do zastosowań takich jak automatyka domowa
    czy telemetria, ze względu na tendencję do samodzielnego wieszania się i
    zrywania połączeń. Tymczasem praktyka pokazała coś zupełnie innego -
    zaprojektowane przeze mnie płytki z tymi układami działają już dobre pół
    roku i przez ten czas udawało im się nabijać uptime liczony w
    tygodniach, jeśli nie miesiącach.

    Czy istnieje jakaś różnica w stabilności pomiędzy poszczególnymi
    wersjami modułów? Bo na rynku dostępnych jest kilkanaście różnych odmian
    - zaczynając od najpopularniejszej "01" (antena PCB i goldpiny) kończąc
    na znacznie bardziej profesjonalnie wyglądających modułach z anteną
    ceramiczną i metalowym ekranem nad elektroniką.

    Może mity biorą się od początkujących użytkowników Arduino, którzy nie
    wiedzą, że taki moduł potrzebuje jednak odpowiednio wydajnego źródła
    zasilania i kondensatorów filtrujących w pobliżu pinu VCC?

  • 2. Data: 2015-01-27 10:31:47
    Temat: Re: Stabilność ESP8266
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jan 2015 10:06:31 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Ktoś z was miał może już jakieś większe doświadczenia z tym
    popularnym
    > modułem

    Poszukaj w archiwum, kilka miesięcy temu była dyskusja o jego
    stabilności, kilku użytkowników opowiedziało swoje doświadczenia.
    Ogólnie nie jest źle.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-01-28 08:27:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Wczoraj zauważyłem ciekawą kwestię w związku z działaniem tego
    modułu. Najpewniej w oprogramowaniu jest jakiś błąd, bo połączenia UDP
    nie chcą działać prawidłowo, gdy korzystam z DNS-a. W przypadku TCP
    wszystko jest w porządku - po podaniu nazwy hosta (np. google.pl)
    połączenie zostało zestawione i udało mi się wymienić dane. Potem
    spróbowałem połączyć się z serwerem NTP i zaczęły się dziać dziwne
    rzeczy. System niby przyjął nazwę hosta (nie zwrócił "DNS fail") i
    rozpoczął procedurę wysyłania danych ("AT+CIPSEND=4,48", zwrócony znak
    ">"). Niestety nie przebiegała ona tak, jak powinna - po otrzymaniu 48
    bajtów program nadal oczekiwał na kolejne dane. Dopiero wysłanie mu
    sporego nadmiaru danych (w tym chyba jakiejś komendy zakończonej "\r\n")
    spowodowało wyświetlenie błędu. Od tego momentu miałem już tylko "Busy
    inet..." i z modułu nie dało się korzystać.
    Próba połączenia się z serwerem NTP przez podanie numeru IP daje
    pozytywny skutek - moduł po otrzymaniu 48 bajtów zwraca "SEND OK".

    Czy ktoś z Was zetknął się z podobnym błędem? Może dostępna jest jakaś
    nowsza wersja firmware'u z odpowiednią poprawką?

    BTW ktoś wie coś na temat jakiejś biblioteki do obsługi tego modułu?
    Wszystko co widzę w sieci (głównie rozwiązania dla Arduino) wykorzystują
    spore delay'e do oczekiwania na odpowiedź modułu. Ja preferowałbym
    jednak rozwiązanie oparte o flagi i zdarzenia, mam ogólny zamysł jak to
    mogłoby wyglądać, ale nie chciałbym wyważać otwartych drzwi - zawsze
    łatwiej przeportować gotową bibliotekę, niż pisać własną od podstaw.

  • 4. Data: 2015-01-28 10:08:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Jan 2015 08:27:14 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Czy ktoś z Was zetknął się z podobnym błędem? Może dostępna jest
    jakaś
    > nowsza wersja firmware'u z odpowiednią poprawką?

    http://www.electrodragon.com/w/ESP8266#Latest_firmwa
    re

    http://blog.electrodragon.com/cloud-updating-your-wi
    07c-esp8266-now/

    > BTW ktoś wie coś na temat jakiejś biblioteki do obsługi tego modułu?
    > Wszystko co widzę w sieci (głównie rozwiązania dla Arduino)
    wykorzystują
    > spore delay'e do oczekiwania na odpowiedź modułu.

    Mógłbyś jaśniej to opisać, po co delaye skoro muszą i tak czekać na
    odpowiedź?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-01-28 10:33:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Jan 2015 10:08:15 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Mógłbyś jaśniej to opisać, po co delaye skoro muszą i tak czekać na
    > odpowiedź?

    A chyba już wiem, wysyłają polecenie AT, delay oczekując na
    odpowiedź, po czym sprawdzają bufor odbiorczy uarta... ależ to jest
    bardzo nieefektywne, zamiast delay procek mógłby robić w tym czasie
    coś innego.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-01-28 10:52:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-28 o 10:33, Marek pisze:

    > A chyba już wiem, wysyłają polecenie AT, delay oczekując na odpowiedź,
    > po czym sprawdzają bufor odbiorczy uarta... ależ to jest bardzo
    > nieefektywne, zamiast delay procek mógłby robić w tym czasie coś innego.

    No właśnie wiem. ;)
    Dlatego gdybym ja się za to zabierał, to wszystko robiłbym na flagach i
    zdarzeniach. Na przykład wysyłając dane ustawiamy odpowiednią flagę i
    podajemy funkcji w pętli głównej wskaźnik do bufora. Dopóki flaga jest
    ustawiona, nie możemy rozpocząć kolejnego wysyłania, a czyści się ją po
    odebraniu "SEND OK".
    Podobnie można postąpić z "ready" i innymi sygnałami kontrolnymi.
    Sprawdzane byłoby też pojawienie się ">\r\n".
    Oczywiście wszystkie odpowiedzi byłyby odbierane i parsowane "w tle",
    przez funkcję w pętli głównej.

    Nieco problematyczny jest tylko odbiór danych, które mogą się pojawić w
    Sęk w tym, że ciąg danych może składać się z większej ilości linii, więc
    odebranie "\r\n" nie musi oznaczać końca odbioru danych. Trzeba by dać
    instrukcję warunkową, która sprawdza czy linijka po ":" zawiera mniej
    znaków niż "len" - jeśli tak, trzeba by uruchomić specjalny tryb odbioru
    danych, w którym kolejne napływające znaki nie są parsowane jako
    komendy, ale doklejane do końca bufora, aż do pobrania zadanej ilości.

  • 7. Data: 2015-01-28 11:35:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-28 o 10:08, Marek pisze:

    > http://www.electrodragon.com/w/ESP8266#Latest_firmwa
    re
    > http://blog.electrodragon.com/cloud-updating-your-wi
    07c-esp8266-now/

    To jest najnowsza, oficjalna wersja firmware'u, czy jakieś alternatywne
    oprogramowanie, zmodyfikowane przez kogoś ze społeczności użytkowników?

  • 8. Data: 2015-01-28 12:14:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Jan 2015 10:52:52 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    tle",
    > przez funkcję w pętli głównej.
    > Nieco problematyczny jest tylko odbiór danych, które mogą się

    Obsługę modemu robi się maszyna stanów i bufirem fifo uarta, nie ma
    wtedy problemu z "unsolicited codes".

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-01-28 12:16:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Jan 2015 11:35:15 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > To jest najnowsza, oficjalna wersja firmware'u, czy jakieś
    alternatywne
    > oprogramowanie, zmodyfikowane przez kogoś ze społeczności
    użytkowników?

    Z tego co czytałem chyba nie istnieje "oficjalna" nowa wersja, nowe
    sa tylko wersje społecznościowe. Ale mogę się mylić.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-01-28 12:26:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-28 o 12:14, Marek pisze:

    > Obsługę modemu robi się maszyna stanów i bufirem fifo uarta, nie ma
    > wtedy problemu z "unsolicited codes".

    Hmm... Możesz napisać coś więcej? Sam nie bawiłem się tym jeszcze, ale z
    tego co widzę po znajomych, to sporo osób (przyzwyczajonych do obsługi
    modułów Ethernet na SPI) narzeka na rozwiązanie przyjęte w ESP8266. Z
    drugiej strony praktycznie taki sam mechanizm od lat stosuje się w
    modemach, więc muszą istnieć jakieś sprawdzone rozwiązania. ;)