  • 1. Data: 2016-05-09 20:48:24
    Temat: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Czy poza tym, że te upc-owskie telefony to VoIP, jest jakaś różnica
    jakościowa tych połączeń względem tradycyjnego POTS z dzisiejszego orange a
    dawnej TP? Analogowy telefon POTS, który dziś po przejściu przez ostatnią
    milę miedzianą i tak jest zamieniany na postać cyfrową - czyli tam już
    teoretycznie jest podobny do tych upc (?).
    Więc póki co widzę tylko różnicę, że jak prąd wyłączą to upc milknie,
    stacjonarny oragne śmiga dalej i zakładam, że w jakości audio rozmowy nie
    powinno być różnicy.
    Dla mnie zawsze tradycyjny POTS na dobrej parze miedzianej działa
    zdecydowanie lepiej co do jakości niż komórka, przy tej drugiej czasami
    lubi pojawić się czkawka na ułamek sekundy, co na analogowym telefonie po
    miedzi nie występuje.
    Ileś lat temu jak pamiętam w TP na jedną rozmowę był do dyspozycji strumień
    64kbps czyli na strumieniu 2Mbps było pchana 30 rozmów (?)
    Jakie są założenia w telefonii upc? Ile tam jest przeznaczone kbps na kanał
    rozmowy?
    Jest to dużo gorsze jakościowo niż tradycyjny analogowy telefon po miedzi?
    Są jakieś inne wady zalety i przewagi jednego nad drugim?
    Swego czasu na forum neostrady ludzie odradzali nowoczesne orange-owskie
    voip i że jak ktoś potrzebował telefonu aby zostać jednak przy tradycyjnym
    historycznym POTS.
    Czy zmiana z POTS z orange na VoIP z upc to wejście spod deszczu pod rynne?
    Czy raczej dobra zmiana?

  • 2. Data: 2016-05-09 20:57:08
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 09.05.2016 o 20:48, jedrek pisze:
> [...]
    > tradycyjnym historycznym POTS.
    > Czy zmiana z POTS z orange na VoIP z upc to wejście spod deszczu pod rynne?

    Mam VOIP z MultiMedii Polska, miałem kiedyś TP SA i Dialog - nie
    zauważam żadnej różnicy jakościowej. Co do szczegółów technicznych nie
    zastanawiałem się nad tym - po prostu działa, zero problemów od ponad 3 lat.

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2016-05-09 21:08:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jedrek napisał:

> [...]
    > strumień 64kbps czyli na strumieniu 2Mbps było pchana 30 rozmów (?)
    > Jakie są założenia w telefonii upc? Ile tam jest przeznaczone kbps

    64. To jest ten sam strumiń, tyle że transmitowany pakietowo, a nie
    połączeniowo. W praktyce bez różnicy (transmisja pakietowa wprowadza
    kilka milisekund opóźnienia).

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-05-10 09:16:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 May 2016 21:08:41 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > To jest ten sam strumiń, tyle że transmitowany pakietowo, a nie
    > połączeniowo.

    Mógłbyś być bardziej techniczne specyficzny? "Pakietowa" czyli?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-05-10 10:25:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Mógłbyś być bardziej techniczne specyficzny? "Pakietowa" czyli?

    Pakietowa, czyli taka, w której strumień danych dzielony jest na
    porcje (pakiety), a te jako *niepodzielne* transmitowane są liniami
    telekomunikacyjnymi od jednego punktu pośredniczącego do drugiego.
    Konsekwencją tej niepodzielności jest to, że w tych punktach, gdzie
    odbywa się komutacja na różne kierunki, pakiet musi być przechowywany.
    Zanim nie skończy się przyjmowanie pakietu przez router, nie można
    rozpocząć jego wysyłania dalej inną linią w innym kierunku. Oznacza
    to opóźnienie wnoszone przez każdy punkt po drodze od nadawcy do
    odbiorcy. W "zwyczajnej" telefonii cyfrowej nie ma "doktrynalnych"
    powodów by cokolwiek po drodze przechowywać. Próbka sygnału odczytana
    w mikrofonie nadawcy jest bez zbędnej zwłoki od razu odtwarzana
    w słuchawce odbiorcy.

    Nie wiem, czy tym razem udało mi się być "technicznie specyficznym",
    nawet nie wiem, co to określenie w ogóle ma oznaczać. Starałem się
    od samych podstaw wyjaśnić o co chodzi w tym całym TCP/IP czy innych
    sieciach pakietowych. Zachowując kompromis między zrozumiałością, a
    dokładnością opisu.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2016-05-10 13:36:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Marek napisał:

    >Pakietowa, czyli taka, w której strumień danych dzielony jest na
    >porcje (pakiety), a te jako *niepodzielne* transmitowane są liniami
    >telekomunikacyjnymi od jednego punktu pośredniczącego do drugiego.

    To chyba ulepszasz Internet :-)
    Pamietasz, ze na poziomie IP pakiet moze byc podzielony na mniejsze i
    zlozony gdzies u odbiorcy ?

> [...]
    >Zanim nie skończy się przyjmowanie pakietu przez router, nie można
    >rozpocząć jego wysyłania dalej inną linią w innym kierunku.

    Teoretycznie mozna - po odebraniu naglowka i adresu docelowego mozna
    przystapic do wysylania pakietu, mimo, ze on jeszcze caly nie
    nadszedl.
    Jeszcze tylko predkosci musza pasowac.

    Przede wszystkim zas - dopuszczamy spietrzenie transmisji i mozliwosc
    opoznienia o praktycznie dowolny czas na oczekiwanie w kolejkach.
    Klasyczna telefonia cyfrowa rezerwuje miejsce w kanale transmisyjnym.
    Jak sie pojemnosc wyczerpie, to "kierunek zajety, prosze sprobowac
    pozniej".

> [...]
    >powodów by cokolwiek po drodze przechowywać. Próbka sygnału odczytana
    >w mikrofonie nadawcy jest bez zbędnej zwłoki od razu odtwarzana

    Troche jednak jest - zauwaz, ze te dane sa skladane w pakiety w
    szybkich kanalach.
    I zachodzi potrzeba przechowania do nadejscia odpowiedniego momentu
    (szczeliny ?).
    Ale to mowimy o jednym bicie, a w calej transmisji moze sie skumulowac
    do kilku czy kilkunastu.

    Do tego dochodza kompresje, stratne.

    Tak czy inaczej - przy "dobrym internecie" jakosc polaczenia jest
    podobnie dobra a opoznienia praktycznie niezauwazalne.
    Ale w dowolnym momencie moze sie popsuc :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-05-10 13:52:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > 64. To jest ten sam strumiń, tyle że transmitowany pakietowo, a nie
    > połączeniowo. W praktyce bez różnicy (transmisja pakietowa wprowadza
    > kilka milisekund opóźnienia).

    Jarku, opóźnienia mają znaczenie przy transmisji faksowej (faksu
    "analogowego") - stąd też różne wynalazki typu T.38.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-05-10 14:14:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jarku, opóźnienia mają znaczenie przy transmisji faksowej (faksu
    >"analogowego") - stąd też różne wynalazki typu T.38.

    O ile pamietam, to nie az takie duze znaczenie - faksy sa dosc
    elastyczne.
    Oczywiscie jak im zaczna pakiety i dane przychodzic z roznym
    opoznieniem, to bedzie kiepsko.

    To przede wszystkim sens - mamy dane cyfrowe - piksele/bity obrazka,
    mamy kanal cyfrowy, opoznienia nam obojetne - a uparlismy sie
    transmitowac jakies piski analogowe, wrazliwe na opoznienia. No i z
    kanalu 64kb/s wykorzystywac gora 9600 ...

    J.

  • 9. Data: 2016-05-10 14:42:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To chyba ulepszasz Internet :-)
    > Pamietasz, ze na poziomie IP pakiet moze byc podzielony na mniejsze
    > i zlozony gdzies u odbiorcy ?

    Wiedziałem. Wiedziałem, że się ktoś przyczepi. Nawet jeśli zrobię
    zastrzeżenie, że chodzi o przystępne wytłumaczenie, co znaczy
    "pakietowa". Jasne, że moża wszysto przepakietować, rozpakietować,
    zapkietoważ nazad itd. Ale pakiety są transmitowane na swojej drodze
    jako niepodzielne.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-05-10 15:12:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >"pakietowa". Jasne, że moża wszysto przepakietować, rozpakietować,
    >zapkietoważ nazad itd. Ale pakiety są transmitowane na swojej drodze

    Sprawdzic, czy po drodze nie ma jakiegos multipleksowanego swiatlowodu
    :-)

    Raczej - docieraja do aplikacji koncowej niepodzielne.
    A w sumie - to nie o niepodzielnosc chodzi, tylko wlasnie o dzielenie
    strumienia na wieksze pakiety, ktore potem zyja kazdy wlasnym zyciem,
    i moga dojsc z roznymi opoznieniami.
    Lub nie dojsc.

    Co prawda telefoniczny strumien tez jest dzielony na bity czy slowa, i
    tez moga nie dojsc ... za to jak dochodza, to juz raczej ze stalym
    opoznieniem :-)

    J.