  • 1. Data: 2015-08-20 21:42:24
    Temat: Stal, która wytrzyma wysoką temperaturę
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Nie mam doświadczenia ze stalami odpornymi na wysokie temperatury a
    przyszło mi zrobić tygiel, który musi wytrzymać 900 st. C w ciągu około
    godziny bez zmiany kształtu oraz prosty przyrząd w kształcie szufelki do
    pobierania rozżarzonego materiału z rusztu kotła węglowego - tutaj
    temperatura może przekraczać 1300 stopni. Ta szufelka będzie narażona na
    tak wysoką temperaturę jedynie przez kilkadziesiąt sekund, ale nie może
    się w tym czasie zdeformować.
    Ktoś z Grupowiczów doradzi, jaki materiał dobrać na takie cuda?
    Ceramika odpada - musi być metal.
    Jacek

  • 2. Data: 2015-08-20 21:54:18
    Od: 4...@g...com

    W markecie jakąś godzinę temu widziałem szufelki do węgla po 3,50 za sztukę. Na bank
    kilkadziesiąt a może i kilkaset przeniesień żaru wytrzyma. Kup 10 sztuk. A jak się
    zużyje dziewiąta to kup następne 10 sztuk. Piece od środka to raczej z ceramiki się
    robi. Przynajmniej takie do tej pory widziałem. Jedyny metalowy element to kawałek
    blachy na spodzie zeby po ceramice nie szurać tym co sie wsuwa albo wkłada. ta blacha
    to raczej materiał eksploatacyjny.

  • 3. Data: 2015-08-20 22:05:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Trochę lepiej to opisz. Jakie to duże ma być, jaki ładunek ma wytrzymać, z czym
    kontakt ma mieć, co to znaczy nie zreformować się (zero rozszerzalności cieplnej?),
    ile ma wytrzymać takich cykli, jaki masz budżet.

  • 4. Data: 2015-08-20 22:23:53
    Temat: Re: Stal, która wytrzyma wysoką temperaturę
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-08-20 o 22:05, Konrad Anikiel pisze:
> [...]

    co to znaczy nie zreformować się (zero rozszerzalności cieplnej?), ile
    ma wytrzymać takich cykli, jaki masz budżet.
    Szufelka ma być na około 0,5 kg materiału. Materiał, to rozżarzone
    paliwo kotła rusztowego na miał węglowy. Sama szufelka ma być na długim
    (prawie 2 metry) drążku, żeby pobrać ze środka rusztu, a nie tylko z
    brzegu. Ma wytrzymać powiedzmy 100 cykli. Co do deformacji to oczekuję,
    że drążek się nie zegnie przy wyjmowaniu z kotła i że szufelka zachowa
    kształt tak +/- 5% wymiarów na zimno.
    Jacek

  • 5. Data: 2015-08-20 22:55:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 22:23:54 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > brzegu. Ma wytrzymać powiedzmy 100 cykli. Co do deformacji to oczekuję,
    > że drążek się nie zegnie przy wyjmowaniu z kotła i że szufelka zachowa

    Weź nie osłabiaj. Myślałem że to jakaś precyzyjna biżuteria, czy jakie cholerstwo. A
    tu żużel. Ile chcesz na to kasy wydać?

  • 6. Data: 2015-08-20 23:14:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-08-20 o 22:55, Konrad Anikiel pisze:

    > Myślałem że to jakaś precyzyjna biżuteria, czy jakie cholerstwo. A tu żużel. Ile
    chcesz na to kasy wydać?
    Budżet mam skromny, myślę,że szufelka za 250 zł to jeszcze przejdzie ale
    za 500 już będzie za drogo.
    Jacek

  • 7. Data: 2015-08-20 23:47:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 23:14:48 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

    > Budżet mam skromny, myślę,że szufelka za 250 zł to jeszcze przejdzie ale
    > za 500 już będzie za drogo.

    Jakbyś chciał hi-tech, to blacha w odpowiednim gatunku (najprostsza 310, a jeszcze
    lepiej 230, może i 120) w nimialnej ilości handlowej rozwala Twój budżet zanim
    jeszcze zaczniesz myśleć o wycięciu, pozaginaniu, pospawaniu, pasywacji itd. Tutaj
    pisał kiedyś jeden koleżka który pracował w firmie robiącej tłumiki, z dość dobrej
    nierdzewki ferrytycznej, bodajże 439. Może by w ramach złomu chcieli się pozbyć
    jakichś ścinków. Podzwoń po jakichś outokumpach, popytaj kto od nich bierze cienką
    blachę w gatunkach żaroodpornych (robią teraz dużo dość tanich ferrytycznych stopów,
    plus długa lista droższych austenitycznych, plus dość dużo stopów niklu, ale to już
    szybciej Haynes, albo VDI), może dotrzesz co oni potem robią z resztkami. A jak nie,
    to pozostaje market i bele szmelc, który honorowo wędruje na śmietnik po spełnieniu
    swojej odpowiedzialnej misji. Napisz w jakiej części Polski mieszkasz, może doradzę
    konkretną firmę.

  • 8. Data: 2015-08-21 09:41:00
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-08-20 o 23:47, Konrad Anikiel pisze:

    > Napisz w jakiej części Polski mieszkasz, może doradzę konkretną firmę.
    Najbardziej mi pasuje wschodnia część Górnego Śląska. Na razie znalazłem
    firmę z Bytomia, która podejmie się wykonania tego cudu techniki.
    Jacek

  • 9. Data: 2015-08-21 09:51:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 sierpnia 2015 09:41:01 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

    > Najbardziej mi pasuje wschodnia część Górnego Śląska. Na razie znalazłem
    > firmę z Bytomia, która podejmie się wykonania tego cudu techniki.

    Tamtych okolic nie znam. Jaki materiał zaproponowali? Przypomniała mi się stal 321,
    tania i dość powszechnie występująca, ale jej żaroodporność jest mocno naciągana. Na
    szufelkę i tak da radę.

  • 10. Data: 2015-08-25 11:34:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 20 Aug 2015 21:42:24 +0200, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
> [...]
    może
    > się w tym czasie zdeformować.
    > Ktoś z Grupowiczów doradzi, jaki materiał dobrać na takie cuda?

    W handlu nazywa się to stal "żaroodporna i żarowytrzymała",
    wytrzymuje do 1400°C. Buduje się z niej retorty do pieców. Wieczorem
    mogę Ci podać jej symbol. Można ja kupić w arkuszach, najmniejsze są
    1x2m grub 1m koszt ok 300zl/szt.

    --
    Marek