  • 1. Data: 2014-06-23 14:01:22
    Temat: Stała f w DCDC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Podajcie mi proszę jakieś argumenty przemawiające za stosowaniem DCDC o
    stałej f.

    Bez kłopotu potrafię znaleźć argumenty za zmienną f:
    - taniej,
    - mniej miejsca na płytce (mniej elementów),
    - nie trzeba liczyć pętli i najlepiej potem jeszcze eksperymentalnie ją
    optymalizować,
    - szybsza reakcja na zmiany obciążenia,
    - pracujący układ ciągle zmienia pobór prądu co rozmywa f - lepiej w
    badaniach EMC.

    Za stałym f nie umiem znaleźć żadnego argumentu.
    A jednocześnie wydaje mi się, że stała f jest trędi.
    P.G.

  • 2. Data: 2014-06-23 14:11:52
    Temat: Re: Stała f w DCDC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, June 23, 2014, 2:01:22 PM, you wrote:

> [...]
    > badaniach EMC.
    > Za stałym f nie umiem znaleźć żadnego argumentu.
    > A jednocześnie wydaje mi się, że stała f jest trędi.

    Jasne. Nikt nie był mądry i poza kilkoma układami PFM jakoś nie chciał
    stosować zmiennej f w układach hard-switching.

    Chcesz mieć zmienną częstotliwość - baw się rezonansowymi. Tylko w
    dobrze wyposażonym laboratorium. Wtedy dopiero poznasz rozkosze budowy
    transformatora o ściśle określonej indukcyjności rozproszenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-06-23 14:12:33
    Od: feldmarszałek tusk <N...@g...pl>

    > - nie trzeba liczyć pętli i najlepiej potem jeszcze eksperymentalnie ją
    > optymalizować,

    weź wyjaśnij nowicjuszom co autor miał na myśli, jakiej "pętli"?

  • 4. Data: 2014-06-23 15:03:16
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2014-06-23 14:01, Piotr Gałka pisze:
    > Podajcie mi proszę jakieś argumenty przemawiające za stosowaniem DCDC o
    > stałej f.

    Jakieś 35 lat temu projektowałem przetwornicę do dalmierza. I okazało
    się, że o stałej f daje mniejsze zakłócenia. Niestety niewiele więcej
    pamiętam.

  • 5. Data: 2014-06-23 16:19:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "feldmarszałek tusk" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:lo95ji$i6q$1@node1.news.atman.pl...

    > weź wyjaśnij nowicjuszom co autor miał na myśli, jakiej "pętli"?

    Zajrzyj do pdf-a:
    http://www.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp
    ?literatureNumber=slva432&fileType=pdf

    Podpis pod Figure 4. moje "pętli" to ich "Loop".

    W rozdziale Example opisują jak wyliczyć pierwsze przybliżenie i potem jak
    optymalizować dalej aby uzyskać jak najlepsze parametry (stabilność,
    szybkość odpowiedzi).
    P.G.

  • 6. Data: 2014-06-23 16:44:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:104226825.20140623141152@pik-net.pl.invalid...

    > Jasne. Nikt nie był mądry i poza kilkoma układami PFM jakoś nie chciał
    > stosować zmiennej f w układach hard-switching.

    To mi pomogłeś :).
    Jedynie przypuszczam, że się domyślam co to jest hard-switching.
    Jak wiesz co przemawia za stałą f to podaj kilka argumentów (może być bez
    uzasadnienia), to będę mógł zdecydować, czy są one dla mnie ważne, czy nie.

    > Chcesz mieć zmienną częstotliwość - baw się rezonansowymi. Tylko w
    > dobrze wyposażonym laboratorium. Wtedy dopiero poznasz rozkosze budowy
    > transformatora o ściśle określonej indukcyjności rozproszenia.

    Nie chcę mieć zmiennej f. Chcę mieć przetwornice małej mocy
    prosto/tanio/pewnie.

    To, że czegoś takiego:
    http://www.digikey.com/product-detail/en/LM5008MMX%2
    FNOPB/296-35288-1-ND/3738996
    jest obecnie na magazynie TI 245 tys. szt. świadczy według Ciebie, że nikt
    tego nie używa i dlatego tyle się nagromadziło?
    Dla porównania LM2674M-5.0 jest obecnie 131k na magazynie.
    http://www.digikey.com/product-detail/en/LM2674M-5.0
    %2FNOPB/LM2674M-5.0%2FNOPB-ND/363795
    P.G.

  • 7. Data: 2014-06-23 16:49:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jakieś 35 lat temu projektowałem przetwornicę do dalmierza. I okazało się,
    > że o stałej f daje mniejsze zakłócenia. Niestety niewiele więcej pamiętam.

    Może jak f pływa to słychać przelatującą przez pasmo przetwornicę na wielu
    falach w radioodbiorniku, a jak jest stabilne to tylko na jednej i nie
    słychać zakłóceń tylko wycisza radio na tej f.
    Ale taka mira zakłóceń (35 lat temu tak bym to widział) przestała
    obowiązywać u nas 1 maja 2004. Teraz przelatywanie po wielu pasmach jest
    mile widziane a wyciszenie jednego jest tępione ;).
    P.G.

  • 8. Data: 2014-06-23 17:31:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
> [...]
    >budowy
    >transformatora o ściśle określonej indukcyjności rozproszenia.

    Czekaj czekaj RoManie - jak robisz przetwornice to
    projektujesz/sprawdzasz transformator pod konkretna czestotliwosc ?
    Czy tylko tak ogolnie - 100kHz, to material rdzenia ten, ten lub
    tamten?

    Bo tak jak sobie mysle, to optymalnie pracujaca przetwornica ma dosc
    duzo regul i wychodzi z tego zmienna czestotliwosc pracy.
    A ewentualne efekty rezonansowe i tak sie moga objawic, ale to w
    pewnym czasie po wylaczeniu klucza, i stala czestotliwosc nam tu
    niewiele daje.

    J.

  • 9. Data: 2014-06-23 17:35:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, June 23, 2014, 4:44:19 PM, you wrote:

    > To mi pomogłeś :).
    > Jedynie przypuszczam, że się domyślam co to jest hard-switching.

    Przetwornice mogą pracować w trybie kluczowania, z indukcyjnością jako
    magazynem energii (to jest hard-switching) albo z obwodem
    rezonansowym, gdzie przewala się tej energii kilka razy więcej
    (głównie biernej) ale kształt napięcia jest bliski sinusoidzie. Dzięki
    czemu poziom zakłóceń emitowanych jest niski.

    > Jak wiesz co przemawia za stałą f to podaj kilka argumentów (może być bez
    > uzasadnienia), to będę mógł zdecydować, czy są one dla mnie ważne, czy nie.

    Nie mam argumentów - nawet nie chce mi się ich teraz szukać. PWM daje
    możliwość pracy w trybach DCM, co ogranicza prądy szczytowe. Owszem,
    wymaga kompensacji ale to nie jest aż tak duży problem.

> [...]

    > tego nie używa i dlatego tyle się nagromadziło?
    > Dla porównania LM2674M-5.0 jest obecnie 131k na magazynie.

    W życiu by mi do głowy nie przyszło rozpatrywać technicznych zalet i
    wad na podstawie stanu fabrycznego stocka...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2014-06-23 17:40:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 23, 2014, 5:31:55 PM, you wrote:

    > Czekaj czekaj RoManie - jak robisz przetwornice to
    > projektujesz/sprawdzasz transformator pod konkretna czestotliwosc ?

    Oczywiście, że ustalam częstotliwość. Projektowanie transformatorów to
    nie jest lekki kawałek chleba.

> [...]
    > Bo tak jak sobie mysle, to optymalnie pracujaca przetwornica ma dosc
    > duzo regul i wychodzi z tego zmienna czestotliwosc pracy.

    I zmienne indukcyjności i pojemności w obwodzie? Przecież o
    stabilności przetwornicy hard-switching decyduje tłumienie obwodu
    wyjściowego, które jest zależne od obciążenia. Im mniejsze obciążenie,
    tym wyższa dobroć obwodu i skłonność do niestabilności. Jak zaczniesz
    jeździć częstotliwością, to masz niebezpieczeństwo zbytniego
    zbliżenia się do rezonansów podharmonicznymi i pogorszenia
    stabilności.

    > A ewentualne efekty rezonansowe i tak sie moga objawic, ale to w
    > pewnym czasie po wylaczeniu klucza, i stala czestotliwosc nam tu
    > niewiele daje.

    Daje, bo wiemy dokładnie, jak daleko od rezonansu jesteśmy.

    --
    Best regards,
    RoMan