  • 1. Data: 2014-06-18 22:09:08
    Temat: Stara metoda nacinania gwintu
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Dawniej do nacinania gwintu uzywano noza ksztaltowego typu pila.
    Mozna go stosowac na prymitywnych tokarkach, ale wymaga zrecznosci i wprawy:
    http://chestofbooks.com/crafts/popular-mechanics/Ama
    teur-Work-4/Screw-Chasing-In-Wood.html#.U6HltEC0Pwo
    http://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking
    /A-Manual-Of-The-Hand-Lathe/Chapter-IV-Chasers-Etc.h
    tml#.U6HnH0C0Pwo
    http://www.lathes.co.uk/latheparts/page6.html

    WM

  • 2. Data: 2014-06-21 23:33:03
    Temat: Re: Stara metoda nacinania gwintu
    Od: y...@g...com

    Fajna sprawa, tak troche poza tematem, to chyba podobne noże stosuje się teraz
    czasami do nacinania kól pasowych wielorowkowych?

  • 3. Data: 2014-06-22 01:20:53
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 18 czerwca 2014 22:09:08 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> [...]
    >
    > http://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking
    /A-Manual-Of-The-Hand-Lathe/Chapter-IV-Chasers-Etc.h

    W`dalszym ciągu używa się tego typu narzędzi. Oczywiście przeszły stosowną
    modyfikację. Nacięcie gwintu w jednym przejściu narzędzia, o ile jet taka możliwość,
    to duża oszczędność w produkcji wielkoseryjnej.

  • 4. Data: 2014-06-22 09:26:36
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 22 czerwca 2014 01:20:53 UTC+2 użytkownik k...@g...com
    napisał:

    > W`dalszym ciągu używa się tego typu narzędzi. Oczywiście przeszły stosowną
    > modyfikację. Nacięcie gwintu w jednym przejściu narzędzia, o ile jet taka
    > możliwość, to duża oszczędność w produkcji wielkoseryjnej.

    Dawniej tokarz napedzal tokarke nogami.
    Robil to analogicznie jak w rowerze wodnym, albo jak w kolowrotku przadki.

    Noz tokarski trzymal w reku, czasem oburacz z podparciem na ramieniu tak jak to widac
    na fig8
    http://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking
    /A-Manual-Of-The-Hand-Lathe/Chapter-II-Tools.html#.U
    6ZSdkC0Pwo

    Do toczenia gwintu metoda 'z reki' , musial zgrac ruch nogi z ruchem reki, co
    wymagalo iscie cyrkowej koordynacji.

    Ciekawostki:
    Czy ktos dzisiaj potrafi wytoczyc takie cudenko?
    http://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking
    /A-Manual-Of-The-Hand-Lathe/Chapter-VIII-Centers.htm
    l#.U6ZMy0C0Pwo

    Tokarka zmyslnego wloscianina ;)
    http://youtu.be/XEibt31OlCA?t=3m30s

    Podobno nozna tokarka byla modnym hobby wsrod arystokracji.

    WM

  • 5. Data: 2014-06-22 14:28:40
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 22 czerwca 2014 09:26:36 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >

    > Tokarka zmyslnego wloscianina ;)
    >
    > http://youtu.be/XEibt31OlCA?t=3m30s
    >

    > Podobno nozna tokarka byla modnym hobby wsrod arystokracji.

    Nie interesują mnie tokarki na pedały. Mam taką z wtyczką do typowego gniazdka. Jako
    ciekawostka informacja fajna bo pokazuje jak były i są modyfikowane narzędzia.

  • 6. Data: 2014-06-22 19:00:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 22 czerwca 2014 14:28:40 UTC+2 użytkownik k...@g...com
    napisał:

    > Jako ciekawostka informacja fajna bo pokazuje jak były i są modyfikowane narzędzia.

    Mnie temat ewolucji narzedzi interesuje od dawna.

    W encyklopedii z 1882 roku zamieszczono notke o tokarce z Karpat (lathe of the
    carpathians).
    Nie wymieniono nazwy kraju, wiec moze tu wchodzic w gre i Polska (wtedy Galicja).
    Tu jest rysunek tej prymitywnej, ale bardzo pomyslowej tokarki:
    http://w331.wrzuta.pl/obraz/powieksz/3wNqen8MBAq

    Tu ktos sfilmowal podobna konstrukcje.
    http://youtu.be/NgIr8zgrt6k?t=1m01s

    Jak ktos sie nudzi na dzialce to moze sobie taka zrobic ;)
    Tylko szkoda drzewek, ale na szczescie sa tez inne bardziej ekologiczne modele :)
    http://youtu.be/ifvBX-wHlMU?t=3m40s

    WM

  • 7. Data: 2014-06-24 10:25:35
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-18 22:09, WM pisze:
> [...]
    > http://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking
    /A-Manual-Of-The-Hand-Lathe/Chapter-IV-Chasers-Etc.h
    Metoda może i stara, ale nadal stosowana z pewną modyfikacją - zamiast
    "grzebienia" prowadzonego ręcznie - jest frez z ząbkami, prowadzony
    przez CNC. Zgrywając poruszanie się frezu (obracającego się, i robiącego
    rowek-gwint w jednym miejscu) z poruszaniem się obiektu-otworu (lub
    poruszaniem wrzecionem z frezem po obwodzie tego otworu) uzyskujesz
    ładny gwint o skoku wynikającym z "grzebienia" na frezie, a średnicy
    jakiej chcesz.
    http://www.utrzymanieruchu.pl/uploads/RTEmagicC_seco
    _03.jpg.jpg

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2014-06-24 11:21:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu wtorek, 24 czerwca 2014 10:25:35 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]
    >
    > poruszaniem wrzecionem z frezem po obwodzie tego otworu) uzyskujesz
    >
    > ładny gwint o skoku wynikającym z "grzebienia" na frezie, a średnicy

    Ten frez ma naciecie srubowe, czy w ksztalcie zamknietych pierscieni?
    Czy os freza i os przedmiotu gwintowanego sa rownolegle,
    czy moze tworza w rzucie kat wzniosu gwintu?

    Niedawno byl tu watek na temat radelkowania (moletowania).
    Zastanawiam sie czy metoda radelkowania, podobna geometria narzedzia do tego,
    ktore pokazales, uda sie wykonac gwint?

    WM

  • 9. Data: 2014-06-24 12:04:49
    Od: k...@g...com

> [...]
    >
    > poruszaniem wrzecionem z frezem po obwodzie tego otworu) uzyskujesz
    >
    > ładny gwint o skoku wynikającym z "grzebienia" na frezie, a średnicy

    173

    Wystarczy że na frezarce można frezować gwinty, nie musi być CNC.

  • 10. Data: 2014-06-24 12:06:35
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 24 czerwca 2014 11:21:46 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >

    > Niedawno byl tu watek na temat radelkowania (moletowania).
    >
    > Zastanawiam sie czy metoda radelkowania, podobna geometria narzedzia do tego,

    Są narzędzia do walcowania gwintów zewnętrznych na tokarce.