  • 1. Data: 2016-05-21 23:44:42
    Temat: Start agregatu z lodówki bez PTC
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Wiem że skaczę z tematu na temat, ale tak to jest, jak robi się kilka
    rzeczy jednocześnie...

    Buduję sobie kompresor powietrza z agregatu od lodówki i zastanawiam się
    nad jego załączaniem.

    Agregat ma dwa uzwojenia - robocze (podłączone na stałe podczas pracy) i
    rozruchowe (podłączone przez pozystor). Wygląda to tak (schemat z sieci):
    http://www.chmurka.net/r/kompresor.jpg

    Interesuje mnie tylko to, co jest po prawej stronie M1. FT to
    zabezpieczenie przed przeciążeniem, załóżmy że jest cały czas zwarte.
    Najważniejsza jest część z PTC i C, sterująca uzwojeniem rozruchowym.

    Ogólnie działa to tak, że przy odpalaniu agregatu pozystor (PTC) jest
    zimny i ma małą rezystancję, więc przez uzwojenie rozruchowe płynie duży
    prąd. Prąd ten nagrzewa termistor, który zwiększa swoją rezystancję i w
    rezultacie prąd płynący przez to uzwojenie spada do takiej wartości, że
    możemy założyć, że nie płynie. Chyba.

    I tu pojawiają się moje pytania. Dwa.

    1. Po co tam jest ten kondensator? To wielki (fizycznie) kondensator o
    małej wartości, ma 5 uF i zajmuje dużo miejsca (pewnie musi wytracić
    trochę mocy)... Czytałem gdzieś, że on tworzy przesunięcie fazowe, ale o
    co dokładnie chodzi? Jaka jest jego rola, jaka jest konsekwencja jego
    braku?

    2. Takie rozwiązanie ma jedną wadę - jak agregat się wyłączy i za szybko
    będzie chciało się go włączyć, to nie da rady - pozystor będzie jeszcze
    ciepły, przez uzwojenie robocze będzie płynął duży prąd (bardzo duży, nie
    wiem jaki, ale lampka podłączona do tej samej listwy przygasa, gdzies
    czytałem że ok. 5A versus 1A podczas normalnej pracy), aż w końcu pewnie
    zabezpieczenie zadziała.

    3. Agregat czasem nie chce odpalić (pozystor jest wtedy zimny i szybko się
    nagrzewa), ale jak odłączę to całe rozruchowe ustrojstwo, podłączę 230V
    bezpośrednio do uzwojenia roboczego i na chwilę podłączę uzwojenie
    rozruchowe (bez tego kondensatora, ale co ważniejsze, bez PTC), to odpala.

    Co się wiąże z pkt 2 i 3 - chcę sobie zrobić ustrojstwo, które przy
    starcie agregatu będzie na chwilę (2-3 sekundy?) załączało uzwojenie
    rozruchowe, a potem je odłączało. Przekaźnikiem. Kondensator zostawię,
    nie wiem po co on jest, ale skoro jest, to pewnie ma być :)

    Ok, teraz:

    1. Czy takie rozwiązanie (załączenie na chwilę na 100% mocy, a potem
    całkowite rozłączenie) ma jakąś wadę w stosunku do rozwiązania z PTC? Wiem
    że są stosowane podobne rozwiązania, gdzie duży prąd, płynący przez
    uzwojenie robocze, powoduje zadziałanie przekaźnika i puszczenie prądu
    przez uzwojenie rozruchowe, ale tam jest jeszcze trochę inaczej, widziałem
    tam jeszcze jakiś kondensator roboczy itd. Ale może np. PTC jest
    łagodniejszy dla kompresora? Może podłączenie uzwojenia rozruchowego
    bezpośrednio do 230V może je przeciążyć?

    2. Czy ten kondensator nie pogryzie się z przekaźnikiem? Niby nie widzę,
    w jaki sposób miałby się pogryźć, a nawet pomoże mu, likwidując łuk przy
    rozłączaniu, ale może czegoś nie widzę...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-05-22 12:40:18
    Temat: Re: Start agregatu z lodówki bez PTC
    Od: v...@g...com

    użytkownik Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > rozruchowe, a potem je odłączało. Przekaźnikiem. Kondensator zostawię,
    > nie wiem po co on jest, ale skoro jest, to pewnie ma być :)

    Kiedyś nie było żadnych kondensatorów, był sam włącznik rozruchowy.
    Teraz są różne opcje, ptc+kondensator, włącznik + jeden/dwa
    kondensatory. Co do zwierania styków, 0,5s powinno wystarczyć.
    Kup butlę gazową na zbiornik na all i będzie Pan zadowolony.

  • 3. Data: 2016-05-22 14:53:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 May 2016 21:44:42 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > trochę mocy)... Czytałem gdzieś, że on tworzy przesunięcie fazowe, ale o
    > co dokładnie chodzi? Jaka jest jego rola, jaka jest konsekwencja jego

    Ogolnie - takie silniki (lepiej) dzialaja, jesli w srodku powstanie
    "wirujace pole magnetyczne", czyli wektor pola sie obraca.
    Mozna to zrobic trzema cewkami zasilanymi z trzech faz, mozna dwiema
    cewkami obroconymi wedle siebie - ale trzeba je zasilic pradami
    przesunietymi w fazie. I kondensator sluzy do przesuwania.
    Bardzo czeste rozwiazanie. I mocy nie marnuje, bo kondensator z natury
    ma wspolczynnik strat bardzo maly.

    W tym momencie to ja sie zastawiam po co tam ten PTC :-)
    Przy zwarciu kondensatora przesuniecie fazy nie powstaje.
    Dawniej wykorzystywano rozne rezystancje uzwojen i wynikle z tego
    przesuniecie - ale wtedy kondensatora nie bylo.

    Kompresor wymaga duzego momentu do startu ?
    I ten PTC go zapewni - bez przesuniecia fazy ?

> [...]
    > rozruchowe, a potem je odłączało. Przekaźnikiem. Kondensator zostawię,
    > nie wiem po co on jest, ale skoro jest, to pewnie ma być :)

    Bodajze dawniej byl stosowany wlasnie wylacznik rozruchowy
    (odsrodkowy).

    > Ale może np. PTC jest
    > łagodniejszy dla kompresora? Może podłączenie uzwojenia rozruchowego
    > bezpośrednio do 230V może je przeciążyć?

    Lagodnosc bez znaczenia, ale zimny opor tego PTC moze byc dosc
    istotny.

    Moze go zostaw - tylko podlaczaj przekaznikiem na pare sekund, potem
    odlacz, to ostygnie i bedzie gotow do nastepnego rozruchu.

    > 2. Czy ten kondensator nie pogryzie się z przekaźnikiem? Niby nie widzę,
    > w jaki sposób miałby się pogryźć, a nawet pomoże mu, likwidując łuk przy
    > rozłączaniu, ale może czegoś nie widzę...

    Jesli przekaznik zalaczysz, a kondensator bedzie naladowany, to mu
    troche styki podgrzeje ...

    J.

  • 4. Data: 2016-05-22 16:20:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co kombinujesz jak kon pod gore. Zostaw wszystko co fabryka zalozyla i bedzie
    bezproblemowo dzialac. Co Ci ten PTC przeszkadza?

  • 5. Data: 2016-05-22 17:04:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Po co kombinujesz jak kon pod gore. Zostaw wszystko co fabryka zalozyla i bedzie
    bezproblemowo dzialac. Co Ci ten PTC przeszkadza?

    No przecież piszę że nie działa - czasem nie odpala, nawet jak PTC jest
    zimny, ale odpala po podłączeniu uzwojenia rozruchowego na krótko.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2016-05-22 17:13:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To idz na zlom i za dziesiec zlotych kup dzialajacy.

  • 7. Data: 2016-05-22 20:13:49
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-05-22 o 14:53, J.F. pisze:

> [...]
    > przesuniecie - ale wtedy kondensatora nie bylo.
    >
    > Kompresor wymaga duzego momentu do startu ?
    > I ten PTC go zapewni - bez przesuniecia fazy ?

    A ja się zastanawiam, czy w wyścigu A++++++++++++++++ nie wzięto pod
    lupę sprawności silnika sprężarki.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2016-05-22 20:16:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-05-22 o 17:04, Adam Wysocki pisze:

    bezproblemowo dzialac. Co Ci ten PTC przeszkadza?

    > No przecież piszę że nie działa - czasem nie odpala, nawet jak PTC jest
    > zimny, ale odpala po podłączeniu uzwojenia rozruchowego na krótko.

    Rozbierałeś zabawkę? PTC nie jest połamany?

    P.P.

  • 9. Data: 2016-05-22 22:39:29
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 22.05.2016 o 20:13, PeJot pisze:

    > A ja się zastanawiam, czy w wyścigu A++++++++++++++++ nie wzięto pod
    > lupę sprawności silnika sprężarki.

    Hmm... i co ci wyszło? Oraz co to wnosi do tematu?

    --
    Kaczin

  • 10. Data: 2016-05-23 10:24:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >A ja się zastanawiam, czy w wyścigu A++++++++++++++++ nie wzięto pod
    >lupę sprawności silnika sprężarki.

    Mysle ze z jednej strony wzieto, z drugiej - to tez zalezy od izolacji
    i wielkosci lodowki, a latwiej styropian wziac pod lupe.
    A z trzeciej - co szkodzi zadeklarowac kolejny + :-)

    J.