  • 1. Data: 2018-01-10 20:45:11
    Temat: Stary laptop i nowy dysk SSD SATA
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Witam ekpertow - krótkie pytanko:

    Stary laptop SONY VAIO VGN-CR590.
    Oryginalnie dostarczany z systemem MS Vista i dyskiem twardym SATA 360G
    (oczywiście mechanicznym).

    Na dysku teraz jakaś kulawa instalacja Windows 7, muli strasznie, brak
    odpowiednich driverow, da sie kompa uruchomic tylko z konta Admina, konto
    usera nie bootuje.

    Chciałbym odświeżyć ojcu tego laptopa.
    Mam oryginalne dwa DVD od Sony z fabrycznym "system restore"...

    Pomyślałem, że kupię dysk Samsung SSD 250G i spróbuję zrobić system restore
    z tych oryginalnych dysków SONY...

    Myślicie że się to uda czy fakt że instalka zobaczy tam nowy, nieznany
    wtedy SSD o dziwnym rozmiarze spowoduje kichę?

    Czy mam jakoś ten nowy, nieśmigany jeszcze SSD przygotować jakoś przed
    włożeniem go do tego lapka?

    Zależy mi na odtworzeniu najpierw fabrycznego stanu z Vistą a upgradem
    systemu zajmę się już jak wszystko będzie działać jak trzeba...

  • 2. Data: 2018-01-10 21:02:03
    Temat: Re: Stary laptop i nowy dysk SSD SATA
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/10/2018 8:45 PM, Pszemol wrote:
    > Mam oryginalne dwa DVD od Sony z fabrycznym "system restore"...

    To jest OT, prawidłowo to pl.comp.os.ms-windows.winnt

    Olej. Weź czysta płyte z Vistą i recznie wprowadź tam certyfikaty od
    Sony, pewnie do znalezienia na internecie. Możesz tez uzyć co najmniej
    kilku programów ktore ładnie przeniosą Ci status aktywacji systemu z
    działającego do nowego. Płyty zawierają bloatware. Co prawda Sony dawało
    czyste płyty, podobnie jak FS ale widziałem też wersję pod Sony która
    instalowała ze 20 programów w wersji demo. Diabli wiedza co tam masz,
    może jak Dell wciskają root certyfikaty.

    Vista z wgranym certyfikatem producenta komputera powinna zaakceptować
    numer z naklejki. Przegranie statustu aktywacji nie wymaga numeru a bywa
    że jest on inny niz ten z naklejki.

    Mała uwaga: Vista po instalacji nie jest technicznie mozliwa do update z
    internetu, na nascie moich róznych prób w ostatnich kilku latach ani
    razu nie zakończyła update pomyslnie, wyswietla bledy na róznych
    etapach, niektóre nienaprawialne. Jedyne do działa to wsus offline
    update. Szykuj się więc na nascie godzin walki z tym g. bo nawet offline
    updater nie potrafi tego zrobić w sensownym czasie.

    > Pomyślałem, że kupię dysk Samsung SSD 250G i spróbuję zrobić system restore
    > z tych oryginalnych dysków SONY...

    Do Visty tyle nie trzeba. Rownie dobrze możesz kupic malutki msata 32GB
    z przelotką i też będzie gites.

    > Myślicie że się to uda czy fakt że instalka zobaczy tam nowy, nieznany
    > wtedy SSD o dziwnym rozmiarze spowoduje kichę?

    Nie wiesz, aczkolwiek dla komputera z czasow visty 250GB nie jest
    egzotycznym rozmiarem. Pytanie tylko po co.

    > Czy mam jakoś ten nowy, nieśmigany jeszcze SSD przygotować jakoś przed
    > włożeniem go do tego lapka?

    Możesz przetesować w laptopie.

    > Zależy mi na odtworzeniu najpierw fabrycznego stanu z Vistą a upgradem
    > systemu zajmę się już jak wszystko będzie działać jak trzeba...

    Upgrade w Viscie nie działa jak trzeba. Microsoft olał temat faktycznej
    naprawy i przygotował pierdyliard fixit które nie działają. Upgrade
    systemu jest kluczowy do przeprowadzenia w pierwszej kolejności, choćby
    dlatego że przegladarka dostarczana z Vistą wiesza się na dzień dobry na
    stronie domowej w ms która otwiera i nigdy nie wiesz czy update uda się
    w całości bo pomidor.

  • 3. Data: 2018-01-10 21:36:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
> [...]
    > Zależy mi na odtworzeniu najpierw fabrycznego stanu z Vistą a upgradem
    > systemu zajmę się już jak wszystko będzie działać jak trzeba...

    Martwiłbym się tylko o rozmiar dysku. Możliwe, że restore będzie próbował
    utworzyć partycję 360 GB. Fakt, że będzie to dysk SSD, nie powinien mieć
    znaczenia. W każdym razie dysku nie trzeba przygotowywać. Jeśli restore nie
    pójdzie, to możesz wykasować partycje starego dysku i na nim zrobić restore.
    Następnie zmniejszyć partycję/partycje i przekopiować je na SSD. Wymagałoby
    to jednak podłączania dwóch dysków do jednego komputera w celu skopiowania,
    więc pewnie potrzebny będzie komputer stacjonarny i przejściówki.

    A najlepiej to byłoby zrobić testowe restore na maszynie wirtualnej. Zrób
    sobie maszynę z dyskiem 250 GB i zabootuj ją z tego DVD restore. Sprawdzisz
    sobie jak to restore się zachowuje bez angażowania fizycznego sprzętu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2018-01-10 23:36:13
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> wrote:

    > Martwiłbym się tylko o rozmiar dysku. Możliwe, że restore będzie próbował
    > utworzyć partycję 360 GB. Fakt, że będzie to dysk SSD, nie powinien mieć
    > znaczenia.

    Mam wrażenie, że system restore udostępniany przez Sony nie jest "zrobiony"
    z mojego komputera tylko jest to uniwersalna instalka, a wtedy powinien
    zadowalac sie różnymi rozmiarami dysków, bo ten laptop Sony sprzedawał
    oczywiście z różnymi dyskami. Ale mogę się mylić - te DVD były wypalone w
    mojej maszynie - myślałem że są kopią tego co na partycji "instalacyjnej"
    ale może masz rację, że zawierają "zrzut" zawartości dysku z dnia w którym
    je wygenerowałem... nie pamiętam, było to wieki temu.

    > W każdym razie dysku nie trzeba przygotowywać. Jeśli restore nie
    > pójdzie, to możesz wykasować partycje starego dysku i na nim zrobić restore.

    Kupiłem dysk zapasowy aby na nim się bawić a to co teraz jest zachowałbym
    nieruszone... działa do dupy ale działa, więc lepszy jest od w razie czego
    niedziałającego wcale :-)

    > Następnie zmniejszyć partycję/partycje i przekopiować je na SSD. Wymagałoby
    > to jednak podłączania dwóch dysków do jednego komputera w celu skopiowania,
    > więc pewnie potrzebny będzie komputer stacjonarny i przejściówki.

    Tak, gdybym poszedł tą drogą to użyję peceta albo szuflady SATA-USB.

> [...]
    > sobie jak to restore się zachowuje bez angażowania fizycznego sprzętu.

    Myślisz, że pójdzie na wirtualce?? Boję się, że instalka się zboczy że to
    nie jest laptop Sony i żebym skoczył na drzewo... ale masz rację - warto
    spróbować na pececie z wirtualną zamiast bawić się z hardware...

    Problemem jest też to, że próba rozpoznania komponentów Sony na tej
    wirtualce może się nie udać: może brak głupiej webcamery (do której teraz
    nie ma drivera bo nie było go w dziewiczym Win7 od microsoftu) albo
    touchpada spowodować katastrofę w instalatorze.

  • 5. Data: 2018-01-10 23:39:45
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > To jest OT, prawidłowo to pl.comp.os.ms-windows.winnt

    Sorki :)

    > Olej. Weź czysta płyte z Vistą i recznie wprowadź tam certyfikaty od
    > Sony, pewnie do znalezienia na internecie.

    Z tego co pamiętam, instalki z dziewiczych płyt microsoftu kończyły się
    brakiem driverow do webcamery czy innych komponentow. A dziś pewnie tych
    driverow nie znajde...

    > Możesz tez uzyć co najmniej
    > kilku programów ktore ładnie przeniosą Ci status aktywacji systemu z
    > działającego do nowego.

    System teraz juz pracuje z nieoryginalna aktywacja Windows. Ten kaptop byl
    juz w brudnych rękach kilku technikow zanim dożył stanu obecjego. Brak
    driverow w aktualnej instalacji jest jedna z przyczyn pomyslu na remont.

    > Płyty zawierają bloatware. Co prawda Sony dawało
    > czyste płyty, podobnie jak FS ale widziałem też wersję pod Sony która
    > instalowała ze 20 programów w wersji demo.

    To się je odinstaluje potem :-) jak sam laptop bedzie działać ok.

    > Diabli wiedza co tam masz,
    > może jak Dell wciskają root certyfikaty.

    A co w tym złego, bo niewtajemniczony się poczułem? :-)

    > Vista z wgranym certyfikatem producenta komputera powinna zaakceptować
    > numer z naklejki. Przegranie statustu aktywacji nie wymaga numeru a bywa
    > że jest on inny niz ten z naklejki.

    Nie pomyślałem o tym w ogóle...
    Oczekuje ze po restore o numer licencji juz nie bedzie pytal - nie mam tej
    nalepki... a to mi zadałeś teraz klina.

> [...]
    > update. Szykuj się więc na nascie godzin walki z tym g. bo nawet offline
    > updater nie potrafi tego zrobić w sensownym czasie.

    A bez update Visty moge sprobowac zrobic jakis upgrade do Win7 lub Win8-10?

    > Do Visty tyle nie trzeba. Rownie dobrze możesz kupic malutki msata 32GB
    > z przelotką i też będzie gites.

    Niby tak, ale ten dysk sie przyda do innych rzeczy jak laptop tatusia
    wyzionie ducha.

    > Nie wiesz, aczkolwiek dla komputera z czasow visty 250GB nie jest
    > egzotycznym rozmiarem. Pytanie tylko po co.

    > Możesz przetesować w laptopie.

    Przetestowac? Co masz na mysli?

> [...]
    > dlatego że przegladarka dostarczana z Vistą wiesza się na dzień dobry na
    > stronie domowej w ms która otwiera i nigdy nie wiesz czy update uda się

    Czyli z Visty od Sonego nie wskoczę na Win7 ani Win8??

  • 6. Data: 2018-01-11 00:57:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
> [...]
    > partycji "instalacyjnej" ale może masz rację, że zawierają "zrzut"
    > zawartości dysku z dnia w którym je wygenerowałem... nie pamiętam, było

    Bardzo możliwe, że to uniwersalna instalka. Tym bardziej zmiana dysku nie
    powinna przeszkadzać.

    > Myślisz, że pójdzie na wirtualce?? Boję się, że instalka się zboczy że to
    > nie jest laptop Sony i żebym skoczył na drzewo... ale masz rację - warto
    > spróbować na pececie z wirtualną zamiast bawić się z hardware...

    Nie wiem. Ale jak pójdzie, to na fizycznym sprzęcie na pewno. Dlatego warto
    spróbować. VirtualBox jest za darmo :)

> [...]
    > nie ma drivera bo nie było go w dziewiczym Win7 od microsoftu) albo
    > touchpada spowodować katastrofę w instalatorze.

    Wątpię aby instalator szukał na siłę tych komponentów. A jeśli nawet, to nie
    będzie to miało większego znaczenia. Celem jest przede wszystkim
    przetestowanie wykrycia i wybrania wirtualnego dysku jako docelowego miejsca
    instalacji orazx kopiowania na niego plików. Nie musi wszystko idealnie
    działać.

    Natomiast może ewentualnie sprawdzać BIOS, bo może mieć zabezpieczenie przed
    instalacją na komputerach innych firm. W każdym razie nie ma co dywagować.
    Test na wirtualnej maszynie zajmie kilkanaście minut.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2018-01-11 02:03:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-10, Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    >
    > Na dysku teraz jakaś kulawa instalacja Windows 7, muli strasznie, brak
    > odpowiednich driverow, da sie kompa uruchomic tylko z konta Admina, konto

    A ile masz tam RAM'u, już maks 4GB czy mniej, bo jeśli możesz dołożyć to ja
    bym od tego zaczął.

    SSD powinien zostać rozpoznany. Piszę to z Della GX620 z 2006 r w którym
    podmieniłem dysk na SSD. To jest MZ kwestia standardu (tu SATA) a nie
    konkretnego typu.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-01-11 06:28:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marcin Debowski" <a...@I...zoho.com> wrote in message

> [...]
    >
    > SSD powinien zostać rozpoznany. Piszę to z Della GX620 z 2006 r w którym
    > podmieniłem dysk na SSD. To jest MZ kwestia standardu (tu SATA) a nie

    Sprawdzę RAM a co do SSD to nie pomyślałem że BIOS mogłby go
    nie rozpoznać tylko że installka SONY/Microsoft coś może zaszczekać.
    Dopiero jutro się zacznę tym bawić to się zobaczy...

  • 9. Data: 2018-01-11 07:30:56
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-01-10 o 23:39, Pszemol pisze:
    > Z tego co pamiętam, instalki z dziewiczych płyt microsoftu kończyły się
    > brakiem driverow do webcamery czy innych komponentow. A dziś pewnie tych
    > driverow nie znajde...

    Witaj w gronie instalatorów windowsa :-)
    Kiedyś robiłem to zawodowo ale nie da się z tego wyżyć bo każdy
    gimnazjalista dziś potrafi sobie z takim problemem poradzić.

    Ty nie dasz rady? ;-)

  • 10. Data: 2018-01-11 09:20:31
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    > SSD powinien zostać rozpoznany. Piszę to z Della GX620 z 2006 r w którym
    > podmieniłem dysk na SSD. To jest MZ kwestia standardu (tu SATA) a nie
    > konkretnego typu.

    Bios go zapewne rozpozna, natomiast martwił bym się o sterowniki w systemie.
    Szwagier zainstalował sobie dysk SSD A-Data i próba instalacji Win-7
    (płyta główna pod AM3 jeśli to ma znaczenie) zakończyła się
    niepowodzeniem - instalator domagał się sterownika, którego szwagier nie
    miał. Skończyło się na instalacji świeżo kupionego Win-10, która
    przebiegła bezproblemowo.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak