  • 11. Data: 2018-01-11 10:04:31
    Temat: Re: Stary laptop i nowy dysk SSD SATA
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-10 o 23:36, Pszemol pisze:
> [...]
    A może spróbować stawiać od razu Win7? Zwłaszcza jak da się znaleźć i
    zainstalować SLIC BIOS z licencją Win 7. Jak dla mnie to duże
    uproszczenie, minus jak okaże się że brakuje sterownika np. do klawiszy
    funkcyjnych albo jakiegoś innego "pipsztyka". Znałem gościa który
    półtora roku męczył się ze ściemnionym do minimum ekranem, bo ktoś mu
    tak wgrał goły system i nie doinstalował sterowników (były na stronie do
    pobrania).

    Każdy przyzwoity soft poradzi sobie z dopasowaniem się do wielkości
    dysku, niezależnie od metody przywracania.

    > Mam wrażenie, że system restore udostępniany przez Sony nie jest "zrobiony"
    > z mojego komputera tylko jest to uniwersalna instalka, a wtedy powinien
    > zadowalac sie różnymi rozmiarami dysków, bo ten laptop Sony sprzedawał
    > oczywiście z różnymi dyskami. Ale mogę się mylić - te DVD były wypalone w
    > mojej maszynie - myślałem że są kopią tego co na partycji "instalacyjnej"
    > ale może masz rację, że zawierają "zrzut" zawartości dysku z dnia w którym
    > je wygenerowałem... nie pamiętam, było to wieki temu.
    Na początku producenci dawali płyty, potem zaczęli robić ukryte partycje
    do reinstalacji systemu. W takim przypadku użytkownik sam nagrywał na
    DVD dyski ratunkowe.
    Co do samego odzyskiwania systemu - tu są możliwe dwie szkoły:
    nienadzorowana instalacja lub wgranie obrazu dysku. Sony to raczej
    instalacja (tak zapamiętałem z własnych doświadczeń).

    > Problemem jest też to, że próba rozpoznania komponentów Sony na tej
    > wirtualce może się nie udać: może brak głupiej webcamery (do której teraz
    > nie ma drivera bo nie było go w dziewiczym Win7 od microsoftu) albo
    > touchpada spowodować katastrofę w instalatorze.
    Ja miałem problem z jakimś komponentem w laptopie Sony, na stronie ani
    ogólnie w necie sterowników nie było żadnych, udało się je znaleźć
    właśnie na dysku ratunkowym (chyba jako plik exe instalowany
    automatycznie przy reinstalacji). Z tego wynika że nawet jak restore już
    ruszy, to instalka uruchomi exe, zainstalują się sterowniki i tak sobie
    będą leżeć nieużywane, niczemu to nie zaszkodzi (chyba że exe z instalką
    sterowników ma jakieś tam sprawdzenie, ale instalator systemu powinien
    to przełknąć i kontynuować pracę).

    Piotrek

  • 12. Data: 2018-01-11 10:54:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-11, Mirek Ptak <n...@n...pl> wrote:

    > Bios go zapewne rozpozna, natomiast martwił bym się o sterowniki w systemie.
    > Szwagier zainstalował sobie dysk SSD A-Data i próba instalacji Win-7
    > (płyta główna pod AM3 jeśli to ma znaczenie) zakończyła się
    > niepowodzeniem - instalator domagał się sterownika, którego szwagier nie
    > miał. Skończyło się na instalacji świeżo kupionego Win-10, która
    > przebiegła bezproblemowo.

    No dobrze, ja jestem linuksiarz więc do końca nie wiem, ale przecież
    Windows musi widzieć ten dysk przez sterownik kontrolera SATA, a
    obsługa tego kontrolera już tam jest i musi być na dysku instalacyjnym.
    To jak to jest zrobione, Windows / sterownik akceptuje wyłącznie dyski,
    które zna? Na ogół dyski są zgodne protokołami w dół, czyli nawet jak
    kontroler nie obsługuje np. SATA3, to cały czas powinno pójść na SATA1/2.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-01-11 10:58:59
    Od: Chris <x...@x...com>

    W dniu 2018-01-10 o 20:45, Pszemol pisze:
    > Witam ekpertow - krótkie pytanko:
    >
    > Stary laptop SONY VAIO VGN-CR590.

    Miałem VAIO i po wymianie HDD na SSD po prostu postawiłem nowe W7,
    wszystkie sterowniki znalezione bez pośrednio w necia na stronach
    producenta.

    --
    Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć
    nie jestem pewien co do tej pierwszej - Albert Einstein

  • 14. Data: 2018-01-11 19:13:00
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Chris <x...@x...com> wrote:

    > Miałem VAIO i po wymianie HDD na SSD po prostu postawiłem nowe W7,
    > wszystkie sterowniki znalezione bez pośrednio w necia na stronach
    > producenta.

    Postawienie Windows 7 bez etapu Visty byłoby oczywiście optymalnym
    rezultatem. Komp ma 4G ram i Intel Core 2 Duo T8300 (2.40GHz). Powinien
    hulać jak ta lala pod Win 7.

    Problem w tym, że dotychczasowe próby nie udawały się... Właśnie problem ze
    sterownikami. Aktualnie jest tam Win7 ale nie dziala kamera i inne rzeczy.

    Być może błedem było instalowanie 64-bitowego Windows 7? Kto wie, może
    sterowniki do pewnych rzeczy są tylko w wersji 32-bit i nie mogą być przez
    to użyte w instalacji 64-bitowej?

  • 15. Data: 2018-01-11 19:24:20
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
    > Problem w tym, że dotychczasowe próby nie udawały się... Właśnie problem
    > ze sterownikami. Aktualnie jest tam Win7 ale nie dziala kamera i inne
    > rzeczy.

    Niestety czasem trzeba się długo naszukać, trafiając na różne podejrzane
    strony z jakimiś magicznymi ściągaczami sterowników lub eksperymentalnymi
    sterownikami skleconymi przez ludzi. Im starszy sprzęt tym gorzej. Ostatnio
    instalowałem Win10 na E6400 (Core 2 Duo) i trochę się naszukałem, ale w
    końcu wszystko się znalazło. W poszukiwaniach bardzo pomaga VID i PID
    urządzenia. Można je odczytać z menedżera urządzeń (Szczegóły ->
    Identyfikatory sprzętu).

    > Być może błedem było instalowanie 64-bitowego Windows 7? Kto wie, może
    > sterowniki do pewnych rzeczy są tylko w wersji 32-bit i nie mogą być przez
    > to użyte w instalacji 64-bitowej?

    Tak. Miałem kartę SoundBlaster PCI 128 ze wzmacniaczem. Nie ma dla niej
    sterowników dla Win7 x64. Są tylko dla wersji 32-bitowej. I podejrzewam, że
    to były po prostu sterowniki od XP.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 16. Data: 2018-01-11 20:23:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/10/2018 11:39 PM, Pszemol wrote:
    > Z tego co pamiętam, instalki z dziewiczych płyt microsoftu kończyły się
    > brakiem driverow do webcamery czy innych komponentow. A dziś pewnie tych
    > driverow nie znajde...

    Wszystkie drivery na stronie produktu, do pobrania.

    > System teraz juz pracuje z nieoryginalna aktywacja Windows. Ten kaptop byl
    > juz w brudnych rękach kilku technikow zanim dożył stanu obecjego. Brak
    > driverow w aktualnej instalacji jest jedna z przyczyn pomyslu na remont.

    Brak driverów w aktualnej instalacji? Żartujesz chyba. Nikt nie
    pofatygował sie żeby je znaleźć choćby po PCI ID? Może więc je
    zainstaluj z łaski swojej i nagle okaże sie ze to zacznie działać.

    > To się je odinstaluje potem :-) jak sam laptop bedzie działać ok.

    W moim Acerze nie da się. Sa instalowane z systemem w sposób
    uniemozliwiający ich usunięcie bez bardzo skomplikowanych zabiegów.
    Wiele z nich jest tak przerażająco gowniana że instalacja z płyty
    producenta jest kiepskim żartem marketoidów z Acera. W jednej z płyt do
    Sony nie było lepiej. Jak na razie na bloatware nie trafiłem tylko w FS
    i Dellu tylko że Dell od razu instalował root certyfikaty co powinno
    wysłać odpowiedzialnych na stos.

    > A co w tym złego, bo niewtajemniczony się poczułem? :-)

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/dell-instaluje-
    na-laptopach-certyfikat-umozliwiajacy-ataki-mitm/

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/laptopy-lenovo-
    podsluchuja-twoje-polaczenia-i-umozliwiaja-to-innym/

    Płyty producenta sprzetu należy traktować jako skażone.

    > Nie pomyślałem o tym w ogóle...
    > Oczekuje ze po restore o numer licencji juz nie bedzie pytal - nie mam tej
    > nalepki... a to mi zadałeś teraz klina.

    Jeśli masz numer w BIOSie - nie zapyta chyba że jest to OEM i wymaga
    wgrania certyfikatu. Jesli masz numer na naklejce to to samo - jesli to
    OEM producenta sprzetu to wymaga certyfikatu. Istnieja możliwości
    doinstalowania certyfikatów OEM po instalacji systemu.

    > A bez update Visty moge sprobowac zrobic jakis upgrade do Win7 lub Win8-10?

    A masz klucz/licencję?

    > Niby tak, ale ten dysk sie przyda do innych rzeczy jak laptop tatusia
    > wyzionie ducha.

    Bez sensu kupować na zapas, dysk to żadna inwestycja.

    > Przetestowac? Co masz na mysli?

    Wsadzasz w laptop a system bootujesz z pendrive/cd. SystemRescueCD albo
    Hirens albo co tam masz. Masz wtedy możliwośc zrobienia partycji, kopii
    systemu, sprawdzenia SMARTa, wydajności itp.

    > Czyli z Visty od Sonego nie wskoczę na Win7 ani Win8??

    Musisz mieć licencję na upgrade. Bez tego Vista jest nieupgradeowalna do
    czegokolwiek innego.

    A mądrzu ludzie nie kupują upgrade Vista->7 z prostej przyczyny: czas na
    zainstalowanie Visty aby zainstalwoać Win7 jest czasem straconym i
    uszkadza korę mózgową.

  • 17. Data: 2018-01-11 21:25:59
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    > Możesz tez uzyć co najmniej kilku programów ktore ładnie przeniosą Ci
    > status aktywacji systemu z działającego do nowego.
    na przykład?

  • 18. Data: 2018-01-11 21:28:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/11/2018 9:25 PM, Jawi wrote:
    > na przykład?

    "Activation Backup & Restore for OEM Windows Vista"

  • 19. Data: 2018-01-11 21:29:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/11/2018 9:28 PM, Sebastian Biały wrote:
    > "Activation Backup & Restore for OEM Windows Vista"

    https://directedge.us/content/abr-activation-backup-
    and-restore

  • 20. Data: 2018-01-11 22:31:41
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > "Activation Backup & Restore for OEM Windows Vista"

    No ale ten laptop nie pracuje z Vistą. Ma Windows 7 64-bit