  • 1. Data: 2017-11-30 08:05:18
    Temat: Straty mocy na triakach
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Chcę zrobić układ załączający (z poziomu arduino) oświetlenie 230V ok.
    200-500W. I zastanawiam się jak to najlepiej zrobić. Do wyboru mam zwykły
    przekaźnik (wada to klikanie), przekaźnik półprzewodnikowy i w końcu
    optotriak/triak. Ale pytanie jest takie - które z tych rozwiązań da
    najmniejsze straty energii. Bo na przykład nie chciałbym, aby żarówka
    pobierała miała 200W a triak grzał się do czerwoności pobierając dodatkowe
    50W ;) Przymierzam się do wyboru wersji z triakiem, ale nie bardzo wiem czy
    wybranie np triaka 16A zamiast 4A pomoże w zmniejszeniu strat energii. I
    jakie w ogóle są te straty na triakach?
    Jakies sugestie?

    --
    Pzdr

  • 2. Data: 2017-11-30 10:31:18
    Temat: Re: Straty mocy na triakach
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-30 o 08:05, miumiu pisze:
    > Chc? zrobi? uk?ad za??czaj?cy (z poziomu arduino) o?wietlenie 230V ok.
    > 200-500W. I zastanawiam si? jak to najlepiej zrobi?. Do wyboru mam zwyk?y
    > przeka?nik (wada to klikanie), przeka?nik p?przewodnikowy i w ko?cu
    > optotriak/triak. Ale pytanie jest takie - kt?re z tych rozwi?za? da
    > najmniejsze straty energii. Bo na przyk?ad nie chcia?bym, aby ?ar?wka
    > pobiera?a mia?a 200W a triak grza? si? do czerwono?ci pobieraj?c dodatkowe
    > 50W ;) Przymierzam si? do wyboru wersji z triakiem, ale nie bardzo wiem czy
    > wybranie np triaka 16A zamiast 4A pomo?e w zmniejszeniu strat energii. I
> [...]

    Nigdy nie używałem triaków.
    Z karty katalogowej nie da się wyczytać takiej informacji?
    P.G.

  • 3. Data: 2017-11-30 11:15:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    >Chcę zrobić układ załączający (z poziomu arduino) oświetlenie 230V
    >ok. 200-500W.

    wsadz LED/swietlowki, bedziesz mial 40-100W :)

> [...]
    >bardzo wiem czy wybranie np triaka 16A zamiast 4A pomoże w
    >zmniejszeniu strat energii. I jakie w ogóle są te straty na triakach?

    Triaki maja dosc spore napiecie przewodzenia - rzedu 1.5-2V.
    Co przy 2A daje juz ok 4W, i trzeba radiator.
    Jest szansa, ze przy 2A pradu taki 16 bedzie mial nieco mniej niz 4A -
    bo te 1.5V to przy pradzie minimalnym, a przy maksymalnym wiecej.

    To samo dotyczy tez tyrystorow, i SSR na triakach i tyrystorach.

    Jesli to zarowki, to pamietaj o pradzie udarowym - przy wlaczeniu
    poplynie 20A a nie 2A.
    Ale mozesz plynnie wlaczac.

    W przekazniku z kolei cewka sie grzeje, ale teraz robia takie male, ze
    np 50mA*12V ... 0.6W
    No i styki tez sie grzeja, ale taki 10A bez problemu znajdziesz.
    i cichutko klikaja - jesli to nie jakas migajaca reklama, to prawie
    nie przeszkadza.

    J.

  • 4. Data: 2017-11-30 17:52:22
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-11-30 o 11:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "miumiu"  napisał w wiadomości grup
    >
    > wsadz LED/swietlowki,  bedziesz mial 40-100W :)

    Ale te 500W to LED.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2017-11-30 18:07:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Ale te 500W to LED.

    Duza hala, czy male studio fotograficzne ? :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-11-30 20:17:13
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-11-30 o 17:52, Irokez pisze:

    > Ale te 500W to LED.

    To raczej przetwornice 500W, jedna czy kilka mniejszych?

    --
    pzdr, j.r.

  • 7. Data: 2017-11-30 20:18:01
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    ciekawa odpowiedź, czy w dzisiejszych czasach nie da rady zrobić tego na
    MOS-ach?

  • 8. Data: 2017-11-30 21:31:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > jakie w ogóle są te straty na triakach?
    > Jakies sugestie?
    Ja bym bezdyskusyjnie zrobił na przekaźnikach. mam w kibelku nocne
    oświetlenie na ruch, klepiące przekaźnikiem - niema problemu. słychać
    że klika, ale to też przez fakt, ze przekaźnik leży na suficie
    podwieszanym. jak swoje przekaźniki zamkniesz w obudowach - cieżko to
    będzie usłyszeć. a z drugiej strony, teraz załączasz normalnym
    przełącznikiem naściennym? I co nie kilika? też klika, tylko mózg masz
    przyzwyczajony.
    ToMasz

    PS 500W światła? hala fabryczna? ja mam 2W/m? w domu - i jest super
    ultra jasno. Tak normalnie do życia wystarczyłoby 1W/m?

  • 9. Data: 2017-12-01 00:19:39
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 30.11.2017 o 08:05, miumiu pisze:
    > Chcę zrobić układ załączający (z poziomu arduino) oświetlenie 230V ok.
    > 200-500W. I zastanawiam się jak to najlepiej zrobić. Do wyboru mam zwykły
    > przekaźnik (wada to klikanie)

    Co takiego? Klikanie?

    --
    Kaczin

  • 10. Data: 2017-12-01 09:52:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-30 o 21:31, ToMasz pisze:

    > PS 500W światła? hala fabryczna? ja mam 2W/m? w domu - i jest super
    > ultra jasno. Tak normalnie do życia wystarczyłoby 1W/m?

    W jakiej postaci masz główne oświetlenie pokoi?
    Chodzi mi o to, czy:
    1. LEDówki w normalnym żyrandolu,
    2. coś innego centralnie zamiast żyrandola,
    3. jakoś inaczej, bardziej równomiernie rozmieszczone.

    Jeśli 1 to:
    - czy LEDówki (ze względu na żywotność) wymagają zmian w klasycznym
    żyrandolu, aby miały lepsze chłodzenie?
    - jakie polecasz?

    P.G.