  • 1. Data: 2021-01-09 16:09:05
    Temat: Światłowód między budynkami
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Temat jest kontynuacją moich wcześniejszych rozważań dotyczących
    połączenia dwóch budynków linkiem radiowym, ale ponieważ już trochę
    odpłynął od oryginalnych założeń, pozwalam sobie założyć nowy temat.

    Tytułem przypomnienia: ostatnio wykonałem połączenie sieciowe do budynku
    odległego o około 300 metrów za pomocą dwóch modułów Ubiquiti. Sygnał
    dość słaby, połączenie wolne (kilkanaście Mbps) ale stabilne. Będę
    jeszcze próbował poprawić poziom sygnału przestawiając anteny.

    W międzyczasie doszedłem do wniosku, że mógłbym też doprowadzić sieć do
    znacznie bliższego budynku - garażu/warsztatu znajdującego się jakieś 30
    metrów od mojego domu. Początkowo planowałem wykorzystać do tego tę samą
    infrastrukturę radiową, ale teraz się zastanawiam na opcją ze
    światłowodem, ponieważ odległość jest niewielka. Przewieszania czy
    zakopywania skrętki wolałbym uniknąć - za dużo nasłuchałem się opowieści
    o sprzęcie sieciowym palącym się podczas burzy z powodu zbyt długich
    kabli na zewnątrz.

    Połączenie będzie służyło do podłączenia jednej-dwóch kamer IP oraz
    okazjonalnego podpięcia komputera w tamtym pomieszczeniu, może też
    zainstaluję jakieś własne czujniki. Teoretycznie 100 Mbps byłoby więc
    wystarczającą szybkości, ale mając taką możliwość wolałbym puścić
    Gigabit Ethernet.

    Mam jednak kilka pytań związanych z techniczną stroną projektu:
    1) Za jakim typem światłowody powinienem się rozglądać? Czy za rozsądne
    pieniądze mógłbym kupić coś z większą ilością włókien do przyszłego
    wykorzystania (o tym nieco niżej)?
    2) Wskazane jest raczej zakopanie światłowodu, czy wystarczy
    przewieszka? Skłaniałbym się ku pierwszemu rozwiązaniu z uwagi na
    zastosowanie tego do kamer - zmniejszenie ryzyka przecięcia kabla.
    3) Jeśli chodzi o zakopanie światłowodu, to mogę to zrobić bezpośrednio,
    czy konieczna będzie jakaś rurka/peszel? Czy fakt, że po tym miejscu
    będą jeździły samochody i (od czasu do czasu) sprzęt rolniczy nie
    stwarza ryzyka uszkodzenia światłowodu?
    4) Jeśli zakopać, to na jakiej głębokości?
    5) Czy taki światłowód ma jakiś "okres przydatności do użytku", po jakim
    ulegnie degradacji i trzeba będzie go wymienić?

    Wcześniej wspominałem o dodatkowych włóknach na zapas. Zastanawiam się,
    czy w przyszłości nie mógłbym puścić światłowodu z bliższego budynku do
    tego dalszego (do którego ostatnio puściłem sieć radiowo). Byłoby to już
    poważniejsze przedsięwzięcie, bo w grę wchodziłoby jakieś 350 metrów
    światłowodu. W związku z tym nasuwa mi się kolejne pytanie - czy
    niewykorzystane włókna mógłbym w jakiś prosty sposób połączyć z nową
    linią? Istnieją jakieś pasywne złączki/patch panele, czy w grę wchodzi
    jedynie spawanie?

  • 2. Data: 2021-01-09 16:48:36
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 09.01.2021 16:09, Atlantis wrote:

    > światłowodem, ponieważ odległość jest niewielka.

    Światłowód jest najlepszy jak jest tylko możliwość.

    > Przewieszania czy
    > zakopywania skrętki wolałbym uniknąć - za dużo nasłuchałem się opowieści
    > o sprzęcie sieciowym palącym się podczas burzy z powodu zbyt długich
    > kabli na zewnątrz.

    Nic się nie dzieje, jeśli się to zrobi z głową. W razie czego spali się
    switch za klikadziesiąt PLN.

    > 1) Za jakim typem światłowody powinienem się rozglądać? Czy za rozsądne
    > pieniądze mógłbym kupić coś z większą ilością włókien do przyszłego
    > wykorzystania (o tym nieco niżej)?

    To zależy czy do wkopania czy powieszenia, ale ilość włókien ma małe
    wpływ na cenę. 2,4 włókna spokojnie wystarczą. Jednomodowy 9/125.

    > 2) Wskazane jest raczej zakopanie światłowodu, czy wystarczy
    > przewieszka? Skłaniałbym się ku pierwszemu rozwiązaniu z uwagi na
    > zastosowanie tego do kamer - zmniejszenie ryzyka przecięcia kabla.

    Nie ma znaczenia, można powiesić - cieniutki jak sznurek do prania.

> [...]
    > stwarza ryzyka uszkodzenia światłowodu?
    > 4) Jeśli zakopać, to na jakiej głębokości?

    Wkop rurę wodną ~2-3cm - przy takiej odległości to nie koszt. Nie musi
    być głęboko byleś to nie zasypywał bezpośrednio gruzem (byle ją nie
    zgniotło).

    > 5) Czy taki światłowód ma jakiś "okres przydatności do użytku", po jakim
    > ulegnie degradacji i trzeba będzie go wymienić?

    Degraduje się jak wszystko, ale w przewidywalnej przyszłości nie
    będziesz go musiał wymieniać.

    > Istnieją jakieś pasywne złączki/patch panele, czy w grę wchodzi
    > jedynie spawanie?

    Możesz zamówić kabel ze złączkami albo wezwać spawacza. Spawanie jest
    tanie. Są złączki bez spawania, ale nie ma co dziadować - zepsujesz
    kilka zanim zadziała a i tak pewności nie ma.

  • 3. Data: 2021-01-09 18:53:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.01.2021 16:48, Mirek wrote:

    > Nic się nie dzieje, jeśli się to zrobi z głową. W razie czego spali się
    > switch za klikadziesiąt PLN.

    Albo switch zarządzalny za kilkaset. :)
    Bo generalnie w planach mam też ogarnięcie domowej sieci przy okazji
    najbliższego remontu. ;) Mimo wszystko jednak wolałbym uniknąć
    rozwieszania albo zakopywania skrętki. Zwłaszcza, że światłowód i
    konwertery przy takiej odległości chyba nie wyjdą za drogo...

    > To zależy czy do wkopania czy powieszenia, ale ilość włókien ma małe
    > wpływ na cenę. 2,4 włókna spokojnie wystarczą. Jednomodowy 9/125.

    Wolałbym jednak zakopać ten kabel. Mniejsze ryzyko, że ktoś go przetnie
    celem unieszkodliwienia kamer albo zwyczajnie zwali się na niego gałąź
    podczas wichury. :)
    Jak rozumiem mówimy o 2 albo czterech parach, bo Ethernet wymaga chyba
    kabla duplex?

    > Wkop rurę wodną ~2-3cm - przy takiej odległości to nie koszt. Nie musi
    > być głęboko byleś to nie zasypywał bezpośrednio gruzem (byle ją nie
    > zgniotło).

    Rura PCV czy metalowa? Nie będzie problemy na zagięciach, Typowe
    "kolanko" zapewni odpowiedni promień skrętu? Jaki jest "poprawny sposób"
    prowadzenia takiego światłowodu po elewacji budynku? Bo przecież przez
    co najmniej kilka metrów też będzie to konieczne...

    No i w kontekście dalszych planów przychodzi mi do głowy jeszcze jedno
    pytanie: czy jest możliwe bezpośrednie zakopanie takiego kabla w
    gruncie? Rura wodna na dystansie 30 metrów nie będzie problemem, trochę
    gorzej przy 350, gdybym kiedyś chciał podciągać takie połączenie do
    drugiego budynku.

    > Degraduje się jak wszystko, ale w przewidywalnej przyszłości nie
    > będziesz go musiał wymieniać.

    Można liczyć na to, że taki światłowód obsłuży też przyszłe techniki
    transmisji danych, gdyby w przyszłości na rynku konsumenckim za
    niewielkie pieniądze miało się pojawić coś szybszego niż 1 Gbps/10 Gbps?

  • 4. Data: 2021-01-09 19:05:42
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.01.2021 o 18:53, Atlantis pisze:

> [...]
    > podczas wichury. :)
    > Jak rozumiem mówimy o 2 albo czterech parach, bo Ethernet wymaga chyba

    Najprościej to rurą "niebieską" do wody. Co do tego kabla
    (UTP/żelowany/ekran) to ryzyko, że w ziemi coś mu się stanie podczas
    wyładowań jest kilka milionów razy mniejsze niż wygrana 6 w Lotto w
    Twojej okolicy 3x z rzędu :)
    Światłowód do 2 kamer to przerost formy nad treścią :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 5. Data: 2021-01-09 19:54:42
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 09.01.2021 18:53, Atlantis wrote:

    > Albo switch zarządzalny za kilkaset. :)

    Napisałem "z głową". Albo dajesz zabezpieczenia, i podłączasz do Cisco
    albo w ułamku ceny zabezpieczeń dajesz tani switch jako separator.

    > Jak rozumiem mówimy o 2 albo czterech parach, bo Ethernet wymaga chyba
    > kabla duplex?

    Nie wymaga. Jest WDM.

    > Rura PCV czy metalowa?

    HDPE

    > Nie będzie problemy na zagięciach, Typowe
    > "kolanko" zapewni odpowiedni promień skrętu?

    Rurę prowadzisz łagodnymi łukami żeby dało się przeciągnąć.
    Jak musi być ostre zagięcie, to daje się puszkę/studzienkę.
    Promień gięcia typowego kabla to 6-10cm. Samo włókno może być gięte r30mm.

    > Jaki jest "poprawny sposób"
    > prowadzenia takiego światłowodu po elewacji budynku? Bo przecież przez
    > co najmniej kilka metrów też będzie to konieczne...

    Najlepiej też w rurce, peszlu.

    > No i w kontekście dalszych planów przychodzi mi do głowy jeszcze jedno
    > pytanie: czy jest możliwe bezpośrednie zakopanie takiego kabla w
    > gruncie?

    Jest możliwe, ale ryzykowne. Policz ile będzie kosztowało kopanie /
    powtórne kopanie, a ile rura i te kilka studzienek.

    > Można liczyć na to, że taki światłowód obsłuży też przyszłe techniki
    > transmisji danych, gdyby w przyszłości na rynku konsumenckim za
    > niewielkie pieniądze miało się pojawić coś szybszego niż 1 Gbps/10 Gbps?

    Jak będziesz miał rurę to sobie go wymienisz na przewodnik kwantowy, czy
    co tam wtedy będzie.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2021-01-09 22:51:13
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Są kable do bezpośredniego zakopywania do ziemi.

    Dobrze jest 20 cm powyżej kabla zakopać taśmę ostrzegawczą.

    MJ

  • 7. Data: 2021-01-10 19:12:42
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.01.2021 19:05, LordBluzg(R) wrote:
    > Najprościej to rurą "niebieską" do wody.

    Jeszcze tańsza albo lepsza (w tej samej cenie) będzie czarna rura
    HDPE/RHDPE. Coś takiego
    http://eurotel.krakow.pl/rury-oslonowe/rury-hdpe-rhd
    pe-do-kabli-swiatlowodowych.html

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2021-01-10 21:05:25
    Od: K <e...@s...com>

    On 09/01/2021 15:48, Mirek wrote:

    > Światłowód jest najlepszy jak jest tylko możliwość.

    > Nic się nie dzieje, jeśli się to zrobi z głową. W razie czego spali się
    > switch za klikadziesiąt PLN.

    No nie. Widzialem przewieszki pomiedzy blokami z prawidlowo
    zainstalowanymi odgromnikami i po bliskim uderzeniu pioruna na takim
    kablu nie dalu sie wynegocjowac wiecej niz 10Mbit.

  • 9. Data: 2021-01-10 21:10:00
    Od: K <e...@s...com>

    On 09/01/2021 15:09, Atlantis wrote:
> [...]
    > niewykorzystane włókna mógłbym w jakiś prosty sposób połączyć z nową
    > linią? Istnieją jakieś pasywne złączki/patch panele, czy w grę wchodzi

    1. Jednomodowy, 12J zewnetrzny jest tanszy za metr niz miedziany
    odpowiednik.

    2/3/4. Wolalbym zakopac w jakiejs peszli, jak bedzie po tym jezdzil
    ciezki sprzet to tak minimum z 1m bym dal.

    5. Jesli nigdzie nie zlapie wilgoci to mozna powiedziec ze jest wieczny.

  • 10. Data: 2021-01-10 22:20:40
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 09.01.2021 o 16:09, Atlantis pisze:
> [...]
    > 1) Za jakim typem światłowody powinienem się rozglądać? Czy za rozsądne
    > pieniądze mógłbym kupić coś z większą ilością włókien do przyszłego

    Za 2 zł za metr są światłowody 12 włóknowe ziemne jednomodowe.

    https://www.dipol.com.pl/oferta-instalacje-swiatlowo
    dowe-kable-doziemne,6867.htm

    > 2) Wskazane jest raczej zakopanie światłowodu, czy wystarczy
    > przewieszka? Skłaniałbym się ku pierwszemu rozwiązaniu z uwagi na
    > zastosowanie tego do kamer - zmniejszenie ryzyka przecięcia kabla.

    Jak się uda to zakopać. Ładniej to wygląda.

> [...]
    > będą jeździły samochody i (od czasu do czasu) sprzęt rolniczy nie
    > stwarza ryzyka uszkodzenia światłowodu? > 4) Jeśli zakopać, to na jakiej

    Światłowody ziemne można układać bezpośrednio w gruncie, ale ...
    Kable powinno się zakopywać na głębokość 80 cm. Jest to związane z
    przemarzaniem gruntu i rozkładem nacisku od ciężkich pojazdów. Na tej
    głębokości ruchu gruntu są już bezpieczne dla kabla. Kabel powinien być
    otoczony piaskiem, żeby nie ulegał uszkodzeniu. Na pewno nie gruzem, ani
    ziemia z kamieniami, które mogą przeciąć izolację. 20 cm nad kablem
    powinno zakopać się pas folii ostrzegawczej - do kupienia w hurtowniach
    elektrycznych. Jak za kilka lat ktoś będzie tam kopał i trafi na folię,
    to będzie wiedział, że poniżej jest kabel.
    Jeśli nie chce ci się bawić z piaskiem, a w ziemi jest dużo kamieni, to
    kabel trzeba włożyć w rurę: kanalizacyjną, wodną, rurę arota itp.

    > 5) Czy taki światłowód ma jakiś "okres przydatności do użytku", po jakim
    > ulegnie degradacji i trzeba będzie go wymienić?

    Nieuszkodzony ziemny kabel światłowodowy jest praktycznie wieczny.
    Brudzą się złącza.

    Są spawy mechaniczne:

    https://www.dipol.com.pl/spaw_mechaniczny_ultimode_f
    ast-ms1_l925b_5szt__L5550.htm