  • 1. Data: 2018-04-18 13:43:57
    Temat: Symulator EPROM do amatorskich zastosowań
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wiem, że w czasach ogólnodostępnych i tanich mikrokontrolerów 32bitowych
    nie bardzo ma to praktyczny sens, ale z przyczyn
    sentymentalno-edukacyjnych zabrałem się ostatnio za eksperymentowanie z
    systemami mikroprocesorowymi w stylu retro. Zacząłem od złożenia
    kultowego CA80 (została mi tylko do wykonania płytka z klawiaturą i
    wyświetlaczem) a teraz eksperymentuję z polskim MCY7880.

    Zaopatrzyłem się w prosty programator EPROM TL866, ale generalnie
    przydałby się też jakiś symulator. W starych numerach "Radioelektronika"
    można znaleźć projekty takiego urządzenia, jednak próba samodzielnego
    złożenia pewnie dość szybko zaowocuje problemami z dostępem do części.
    Nie wspominając z niekompatybilnością ze współczesnymi komputerami.

    Może jednak da się w rozsądnej cenie kupić coś z interfejsem USB,
    działającego na Linuksie?

    Ewentualnie jakieś starsze konstrukcje da się jeszcze gdzieś kupić, w
    formie złożonej lub kitu? Już przeboleję konieczność wyciągania starego
    laptopa z Windowsem 98/XP...

  • 2. Data: 2018-04-18 16:32:34
    Temat: Re: Symulator EPROM do amatorskich zastosowań
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 18.04.2018 o 13:43, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Ewentualnie jakieś starsze konstrukcje da się jeszcze gdzieś kupić, w
    > formie złożonej lub kitu? Już przeboleję konieczność wyciągania starego

    A może by tak po prostu go zrobić samemu? Nawet na jakimś arduino,
    przecież to nie będzie rocket science - magistrala danych na jednym
    porcie, z drugiego kilka linii sterujących, po USB wrzucanie wsadu z kompa.

    Albo wersja dla szczególnie nudzących się: FPGA.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2018-04-18 17:50:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >przecież to nie będzie rocket science - magistrala danych na jednym
    >porcie, z drugiego kilka linii sterujących, po USB wrzucanie wsadu z

    Dokladnie.
    Aczkolwiek ... projekt trzeba przemyslec, bo jest pare niuansow :-)

    >Albo wersja dla szczególnie nudzących się: FPGA.

    troche logiki trzeba, wiec GAL mile widziany.
    Ale jak kolega chce z USB, to trzeba cos wiecej - uC z USB, albo FPGA,
    albo FTDI ... i pewnie CPLD ...

    J.

  • 4. Data: 2018-04-19 08:20:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > złożenia pewnie dość szybko zaowocuje problemami z dostępem do części.
    > Nie wspominając z niekompatybilnością ze współczesnymi komputerami.

    Zawsze możesz kupić gotowy. Akurat na allegro jest, nawet USB ma:
    https://allegro.pl/listing?string=symulator%20eprom&
    order=m

    Z drugiej strony zrobienie czegoś takiego:
    http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/pliki/e011036.PDF
    i podłączenie przejściówki USB-RS232 to też żadna mecyja.

  • 5. Data: 2018-04-19 08:27:58
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 19.04.2018 o 08:20, Zbych pisze:

    > Zawsze możesz kupić gotowy. Akurat na allegro jest, nawet USB ma:
    > https://allegro.pl/listing?string=symulator%20eprom&
    order=m

    Albo taki http://allegro.pl/avt-270-emulator-pamieci-eprom-i72
    22815263.html
    ale wymaga LPT.

  • 6. Data: 2018-04-19 13:27:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.04.2018 08:27, Zbych wrote:

    > Albo taki http://allegro.pl/avt-270-emulator-pamieci-eprom-i72
    22815263.html
    > ale wymaga LPT.

    Zdecydowałem się na niego. W desktopie ciągle mam port LPT, a w razie
    czego zawsze będę mógł skorzystać ze starszego laptopa. Poza tym ta
    konstrukcja ma to do siebie, że do pracy nie wymaga żadnego specjalnego
    oprogramowania. Wsady w formacie bin oryginalnie ładowało się na port
    drukarki DOS-owym poleceniem COPY. Jest więc spora szansa, że zadziała
    też z Linuksem, na współczesnym sprzęcie.

  • 7. Data: 2018-04-19 16:39:59
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 19.04.2018 o 13:27, Atlantis pisze:

> [...]
    > drukarki DOS-owym poleceniem COPY. Jest więc spora szansa, że zadziała
    > też z Linuksem, na współczesnym sprzęcie.

    Wada jest taka, że nie masz żadnej kontroli nad poprawnością przesyłu.
    Jednak procek na drugim końcu kabla, który potrafi sprawdzić sumy
    kontrolne to fajna rzecz.

  • 8. Data: 2018-04-20 08:33:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.04.2018 16:39, Zbych wrote:

    > Wada jest taka, że nie masz żadnej kontroli nad poprawnością przesyłu.
    > Jednak procek na drugim końcu kabla, który potrafi sprawdzić sumy
    > kontrolne to fajna rzecz.

    Realne prawdopodobieństwo wystąpienia jakichś problemów jest raczej
    niewielkie. Zwłaszcza przy sporadycznym użytkowaniu. Większość moich
    "normalnych" projektów mam zamiar nadal robić na współczesnych MCU.
    Z elektroniką retro chciałem tylko trochę poeksperymentować, przy okazji
    powiększając nieco wiedzę o systemach mikroprocesorowych i programowaniu
    w asemblerze. ;)

  • 9. Data: 2018-04-22 01:14:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą, wracając do tematu programowania EPROM-ów.
    Jak już wspominałem - jak na razie zaopatrzyłem się w popularny, chiński
    TL866CS. Może jednak za rozsądne pieniądze można dostać coś lepszego, co
    np. z miejsca działałoby pod Linuksem.
    Zastanawia mnie też fakt, że całkiem sporą popularnością cieszą się
    programatory na port równoległy, w rodzaju Willema 7.1. Ktoś może mi
    wytłumaczyć na czym opiera się ich popularność?

  • 10. Data: 2018-04-22 17:06:24
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-04-22 o 01:14, Atlantis pisze:
> [...]
    > Jak już wspominałem - jak na razie zaopatrzyłem się w popularny, chiński
    > TL866CS. Może jednak za rozsądne pieniądze można dostać coś lepszego, co

    A po co? Nie możesz uruchomić wirtualki z Windowsem XP?
    Tak na szybko, nie znalazłem, nawet takich za 10kPLN

    > Zastanawia mnie też fakt, że całkiem sporą popularnością cieszą się
    > programatory na port równoległy, w rodzaju Willema 7.1. Ktoś może mi
    > wytłumaczyć na czym opiera się ich popularność?

    Sam sobie poskładasz za kilkadziesiąt złotych. Aby zaprogramować raz-dwa
    razy w roku PIC'a to starcza (kiedyś mi też, teraz mam Wellona)

    --
    Irokez