  • 1. Data: 2018-09-20 21:05:27
    Temat: Symulator regulatora PID
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Robię regulację temperatury do obiektu, który ma bardzo dużą
    bezwładność. Nagrzewanie odbywa się według programu: najpierw w pół
    godziny do 200 stopni i później liniowo w 3 godziny od 200 do 700
    stopni. Ze względu na długi czas grzania (i jeszcze dłuższy czas
    studzenia) każda korekta nastaw zajmuje dużo czasu. Zrobiłem kilka razy
    autoadaptację i mam już w miarę niezły zestaw parametrów PID, ale
    jeszcze trochę trzeba "dopieścić".
    Czy możecie mi polecić jakiś fajny symulator PID, który pozwoli
    zasymulować zmiany w czasie liczonym nie w godzinach ale szybko?
    Chodzi mi o to, żeby zobaczyć najlepiej na wykresie, jak będzie się
    zmieniać w czasie wartość mierzona po zmianie nastaw PID.
    Na razie testowałem "PID loop simulator" w Excelu.
    Jacek

  • 2. Data: 2018-09-21 00:41:20
    Temat: Re: Symulator regulatora PID
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 września 2018 04:05:30 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > zmieniać w czasie wartość mierzona po zmianie nastaw PID.
    > Na razie testowałem "PID loop simulator" w Excelu.

    Scilab

  • 3. Data: 2018-09-21 09:09:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Sep 2018 21:05:27 +0200, Jacek napisał(a):
> [...]
    > Chodzi mi o to, żeby zobaczyć najlepiej na wykresie, jak będzie się
    > zmieniać w czasie wartość mierzona po zmianie nastaw PID.

    A ch-ki objektu masz znane ? Czy to bedzie symulacja w ciemno ...

    J.

  • 4. Data: 2018-09-21 09:51:45
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.09.2018 o 09:09, J.F. pisze:
    > A ch-ki objektu masz znane ? Czy to bedzie symulacja w ciemno ...
    Trochę w ciemno. Obiekt jest mniej więcej taki:
    piec elektryczny, który nagrzewa się do 800 stopni w 10 minut. Wewnątrz
    pieca wkładany jest metalowy pojemnik grubościenny, którego zawartość
    mamy ogrzewać w tempie 10 st. min do 250 stopni i dalej w tempie 3 st.
    na minutę do końca. Transfer ciepła z pieca do pojemnika jest słaby, bo
    pojemnik jest wstawiony do pieca tak, że góra wystaje, a grzane jest
    głównie dno (musi tak być).
    Na dobranych PID tak, żeby w zakresie 250-800 stopni narost był liniowy
    i bez oscylacji nagrzewanie trwa za długo. Jak zmienię nastawy, aby
    nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam oscylacje.
    Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a
    drugi resztę?
    Jacek

  • 5. Data: 2018-09-21 10:39:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-21 o 09:51, Jacek pisze:
> [...]
    > głównie dno (musi tak być).
    > Na dobranych PID tak, żeby w zakresie 250-800 stopni narost był liniowy

    Gdzie jest pomiar temperatury branej do regulacji?

> [...]
    > nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam oscylacje.
    > Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a

    Jeżeli masz dwa regulatory, to użyj ich w układzie regulacji kaskadowej.

    WM

  • 6. Data: 2018-09-21 11:06:23
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.09.2018 o 10:39, WM pisze:

    > Gdzie jest pomiar temperatury branej do regulacji?
    Na dnie metalowego pojemnika.

    > Jeżeli masz dwa regulatory, to użyj ich w układzie regulacji kaskadowej.
    Dzięki za podpowiedź. Muszę się podszkolić, bo nie jestem automatykiem,
    a trafiło mi się z tym "babrać".
    Jacek

  • 7. Data: 2018-09-21 13:14:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Trochę w ciemno. Obiekt jest mniej więcej taki:
    >piec elektryczny, który nagrzewa się do 800 stopni w 10 minut.
    >Wewnątrz

    Czyli mozna by rzec, ze szybki, w swiete tego co dalej napisales.

> [...]
    >st. na minutę do końca. Transfer ciepła z pieca do pojemnika jest
    >słaby, bo pojemnik jest wstawiony do pieca tak, że góra wystaje, a

    ale metalowy ... powinien miec dobra przewodnosc.

> [...]
    >liniowy i bez oscylacji nagrzewanie trwa za długo. Jak zmienię
    >nastawy, aby nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam

    Oscylacje sie biora ze zbyt duzego wzmocnienia w petli, a na oko -
    mozesz to dobrac ustawieniami "punktow zerowych" a nie wzmocnienia.

    Z tego co piszesz - to prawdopodobnie piec musi byc cieplejszy od
    pojemnika o ile tam stopni, co powinno zapewnic stale tempo narostu w
    pojemniku ... i chyba, ze tam jakies cieplozerne wnetrze i np cos sie
    topi ..

    >Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a
    >drugi resztę?

    IMO - potrafi byc tak, ze uklady sa nieliniowe, i np takie wzmocnienie
    w petli bedzie inne przy 200C a inne przy 800C.

    A wtedy grozi tak, ze albo bedzie w jednym koncu za wolno, a w drugim
    dobrze,
    albo przy innych nastawach - w jednym koncu dobrze, a w drugim sie
    wzbudzi ...
    A tu jeszcze dojdzie, ze piec sie grzeje szybko, ale chlodzi powoli.

    Tak czy inaczej - bez zdjecia ch-tyk pieca i pojemnika, to tego nie
    zasymulejsz.

    J.

  • 8. Data: 2018-09-23 14:33:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Sep 2018 09:51:45 +0200, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
> [...]
    > zawartość
    > mamy ogrzewać w tempie 10 st. min do 250 stopni i dalej w tempie 3

    Co to za proces technologiczny wymagający takiego rozgrzewania?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2018-09-23 15:24:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 23.09.2018 o 14:33, Marek pisze:
    > Co to za proces technologiczny wymagający takiego rozgrzewania?
    To badanie laboratoryjne, bardzo specyficzne. Powiedziałbym niszowe.
    Warunki określa norma i nie można to nic zmieniać.
    Jacek