  • 1. Data: 2016-08-08 14:58:15
    Temat: Szablon do pasty lutowniczej na typowe elementy
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    Cześć wszystkim,

    czy widział ktoś gdzieś może szablony do nakładania pasty
    lutowniczej - na typowe elementy SMD?
    Oczywiście normą jest wykonywanie szablonu na zamówienie
    dla całej płytki od razu, ale mam przed sobą perspektywę
    ręcznego lutowania krótkiej serii ze scalakiem w obudowie
    LQFP176 - szablon tylko na tę obudowę bardzo by mi życie
    ułatwił i zapewne nie kosztowałby tyle, co zamówiony
    specjalnie.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 2. Data: 2016-08-08 17:25:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wytraw albo zlec wytrawienie tam gdzie plytki robia. Prawda ze proste?

  • 3. Data: 2016-08-08 17:43:39
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    jak się w po lutuje lqfp?

    P.S.
    podobno są pasty z cyną, czy po przejchaniu lutownicą nogi sie zlepiają?

  • 4. Data: 2016-08-08 19:25:53
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 08.08.2016 o 14:58, MKi pisze:
    > szablon tylko na tę obudowę bardzo by mi życie
    > ułatwił i zapewne nie kosztowałby tyle, co zamówiony
    > specjalnie.

    Koszt szablonu jest zależny od jego wielkości. Mały będzie tani. Sam
    szablon jednak nie wystarczy. Potrzebny jest jeszcze jakiś mechanizm
    jego podnoszenia.

    Paweł

  • 5. Data: 2016-08-08 21:25:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-08-08 14:58, MKi wrote:
> [...]
    > LQFP176 - szablon tylko na tę obudowę bardzo by mi życie
    > ułatwił i zapewne nie kosztowałby tyle, co zamówiony

    Hmmm LQFP lutuję bez szablonu. Dobry topnik, kropla cyny, nieco wprawy i
    jazda po nogach. Poniżej minuty na scalak, zazwyczaj bez zwarć, jesli
    zwarcie się pojawia to taśma miedziana załatwia sprawę. Wygląd lutów pod
    mikroskopem znakomity, jak z fabryki.

    Czy ten szablon coś ułatwia poza utrudnianiem :D ?

  • 6. Data: 2016-08-08 22:36:46
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Pawel pisze:

    > Koszt szablonu jest zależny od jego wielkości. Mały będzie tani. Sam
    > szablon jednak nie wystarczy. Potrzebny jest jeszcze jakiś mechanizm
    > jego podnoszenia.

    U mnie ten mechanizm nazywa się pęseta.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2016-08-08 23:19:01
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 08.08.2016 o 22:36, AlexY pisze:

    > U mnie ten mechanizm nazywa się pęseta.

    Naprawdę potrafisz nanieść pastę przy pomocy luźno leżącego szablonu a
    następnie go podnieść pęsetą bez jej rozmazania ? Udaje się to za każdym
    razem ?

    Paweł

  • 8. Data: 2016-08-09 01:52:09
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Naprawdę potrafisz nanieść pastę przy pomocy luźno leżącego szablonu a
    > następnie go podnieść pęsetą bez jej rozmazania ? Udaje się to za każdym
    > razem ?

    bierzesz deseczkę. Np. kawałek laminatu meblowego.
    Kładziesz na nim PCB na którą chcesz położyć pastę.
    Dla wyrównania dookoła tej PCB przyklejasz na cienką taśmę dwustronną
    kilka kawałków laminatu o tej samej grubości, żeby szablon leżało równo.

    Szablon przykręcasz na krawędzi tej "deski" za pomocą 2 ścisków
    modelarskich, dystansując go też kawałkiem laminatu, coby leżał ładnie
    na powierzchni PCB.

    Po naniesieniu pasty wystarczy odchylić do góry szablon (jak kartkę w
    książce) , wyjąć pcb, położyć drugie itp.

    Setki płytek tak zrobiłem...

  • 9. Data: 2016-08-09 09:52:01
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > jazda po nogach. Poniżej minuty na scalak, zazwyczaj bez zwarć, jesli
    > zwarcie się pojawia to taśma miedziana załatwia sprawę. Wygląd lutów pod

    No właśnie ta technika mi nigdy nie wychodziła. Pewnie za mało wprawy :(

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 10. Data: 2016-08-09 18:32:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-08-09 09:52, MKi wrote:
    > No właśnie ta technika mi nigdy nie wychodziła. Pewnie za mało wprawy :(

    No właśnie nie, wyszło mi to od pierwszego razu i na kilkadziesiąt
    scalaków tylko jeden czy dwa musiałem ściagać hotair i zakładac ponownie
    po oczyszczeniu bo się pozwierał pod nogami. Pasta jest chyba kluczowa,
    przy czym ja używam "jakiejś" z allegro i działa. Dodatkowo jesli
    zjedzie z padu to się pozwiera dokumentnie wiec pozycjonowanie jest
    bardzo ważne. Sama czynność lutowania to trywializm. Do LQFP robiłem w
    domu płytki termotransferem (aczkolwiek to juz nie jest łatwe) i da się
    tak lutować bez soldermaski.