  • 1. Data: 2018-03-20 22:25:53
    Temat: Szybkośc przelaczenia threadu przy rurce
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest sobie proces A.

    W środku procesu A działają threads: T1 i T2.

    Załóżmy że maszyna nie jest niczym zajęta i ma 2 fizyczne rdzenie.

    T1 pisze do rury.

    T2 czyta z rury.

    W tej chwili T2 jest zablokowany na read na rurze.

    T1 wkłada bajt do rury.

    Jak szybko T2 zostanie wznowiony? Sa to dwa pytania: jak szybko
    informacja w rurze wyleci na zewnatrz i jak szybko wątek T2 ruszy.

    Pytanie jest z gatunku ogolnych ponieważ chce wiedziec jak szybko moge
    się spodziewać wznowienia we współczesnych systemach operacyjnych. Tu i
    tam pobąkują że np. Windows jets w stanie przełaczyć kilkaset razy na
    sekunde kontekst wątku. Tylko że to dotyczy chyba ich ciaglej pracy. A u
    mnie t1 wsadził do rurki i, jesli moje urojenia są prawdziwe, T2
    powinien zostać wznowiony natychmiast (np. na drugim core). Chciałbym
    wiedziec jak oszacować to "natychmiast".

    Moge napisac przykład. Ale może ktoś wie od ręki jak dziala OS (Win/Lin)
    w takiej sytuacji.

    Opcja ekspercka: a co jeśli T1 jest w procesie A a T2 w procesie B?
    Procesor ma 2 cory, w systemie cisza. Czy strace czas na jakiś switch
    contextu? Urojenie jest takie że OS mógłby trzymac w gotowości Proces B
    ja wolnym core i nie powinno być spowolnień vs dwa wątki w jednym procesie.

  • 2. Data: 2018-03-21 05:08:49
    Temat: Re: Szybkośc przelaczenia threadu przy rurce
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, March 20, 2018 at 10:26:15 PM UTC+1, Sebastian Biały wrote:
    > [...]
    > Moge napisac przykład. Ale może ktoś wie od ręki jak dziala OS (Win/Lin)
    > w takiej sytuacji.

    Głowy nie dam, ale obawiam się, że nie otrzymasz tak precyzyjnej
    odpowiedzi, która uchroniłaby Ciebie przed pisaniem testów. Nawet
    jakbyś dostał tak precyzyjną odpowiedź, to nie wiem czy jesteś pewny
    co do nakładu obliczeń swojego oprogramowania. Podsumowując: jeśli to
    co robisz jest ważne i jeśli działaś 'na krawędzi' - czyli wykonujesz
    relatywnie mało operacji względem operacji na rurkach/wątkach, to i
    tak i tak czeka Ciebie kilka prób i pomiarów czasu.

    > [...]

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2018-03-21 13:26:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Jak szybko T2 zostanie wznowiony?

    Nie ma na to żadnej gwarancji. Ani Windows ani Linux nie są OS-ami czasu
    rzeczywistego, a nawet jakbyś miał tylko te dwa procesy w systemie i
    żadnego innego (nawet init), to i tak kernel robi różne rzeczy i
    potrzebuje do tego procesora.

    > Moge napisac przykład.

    Spróbuj, pokesperymentuj też z sched_setaffinity.

    http://man7.org/linux/man-pages/man2/sched_setaffini
    ty.2.html

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 4. Data: 2018-03-26 09:24:25
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Tue, 20 Mar 2018 22:25:53 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Jak szybko T2 zostanie wznowiony? Sa to dwa pytania: jak szybko
    > informacja w rurze wyleci na zewnatrz i jak szybko wątek T2 ruszy.

    Odpowiedź: Wątek T2 ruszy wtedy, gdy OS znajdzie czas, żeby go przełączyć.
    Nie wcześniej, i nie później.

    Ten czas możesz co najwyżej zgrubnie oszacować, bazując na statystyce
    (czyt. "w 80% przypadków, będzie to krócej, niż X"), ale nigdy nie będziesz
    go pewien.

    --
    Yakhub

  • 5. Data: 2018-03-26 11:52:06
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Jak szybko T2 zostanie wznowiony? Sa to dwa pytania: jak szybko
    > informacja w rurze wyleci na zewnatrz i jak szybko wątek T2 ruszy.

    To jest jedno pytanie, bo pierwsze nie ma sensu w oderwaniu od drugiego.

> [...]
    > się spodziewać wznowienia we współczesnych systemach operacyjnych. Tu i
    > tam pobąkują że np. Windows jets w stanie przełaczyć kilkaset razy na

    Etam. Dwa procesy komunikujące się na tym samym pececie przez lokalne TCP są w stanie
    przesłać 10000 komunikatów na sekundę właśnie w ten sposób (nie ma powodu, żeby
    lokalne TCP było szybsze, niż rura). Po drodze dzieje się mnóstwo innych rzeczy, niż
    samo pisanie i czytanie, więc da się to odchudzić i jeszcze przyśpieszyć.
    Bardzo łatwo jest to zmierzyć, napisz pętlę i weź do ręki zegarek.

> [...]
    > powinien zostać wznowiony natychmiast (np. na drugim core). Chciałbym
    > wiedziec jak oszacować to "natychmiast".

    Nie ma czegoś takiego jak "natychmiast", jeśli coś jest gdzieś indziej.
    Natomiast możesz rozważyć dwa przypadki:

    1. T1 pisze, T2 czyta i tak w kółko
    2. T1 pisze, T2 czyta, T2 pisze, T1 czyta, i tak w kółko

    Różnica jest taka, że jeśli T1 tylko pisze, to może napisać dwa komunikaty zanim T2
    odczyta pierwszy. To nie jest problemem jeśli T2 rozróżnia granice między
    komunikatami, ale może spowodować, że T2 obudzi się tylko raz i za jednym odczytem
    pobierze wszystkie dostępne dane (czyli dwa komunikaty). To zakłóci pomiar, bo ilość
    komunikatów nie będzie równa ilości wybudzeń.
    Drugi scenariusz (ping-pong) zapewnia, że komunikaty są pisane i czytane pojedynczo.
    Pierwszy scenariusz może być szybszy w sensie throughput, co zwykle jest korzystne.

    > Opcja ekspercka: a co jeśli T1 jest w procesie A a T2 w procesie B?

    Też trzeba zmierzyć.

  • 6. Data: 2018-03-31 13:16:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/26/2018 11:52 AM, Maciej Sobczak wrote:
    > Etam. Dwa procesy komunikujące się na tym samym pececie przez lokalne TCP są w
    stanie przesłać 10000 komunikatów na sekundę

    Kiepsko. Jesteś pewien że masz TCP_NODELAY?

    > Bardzo łatwo jest to zmierzyć, napisz pętlę i weź do ręki zegarek.

    Jestem wrogiem statystcznych benchmarków z gatunku for( i = 0 ; i <
    10000000 ... bo są nic nie warte w praktyce.

    Ja tak naprawde pytam o internalne dzialanie systemu operacyjnego.

    Np. swego czasu w windowsie był lub jest taki algorytm który jesli watek
    zawiesi się na wait to inny watek wykorzystuje jego pozostałą cześć
    slotu czasowego. Zakładając że byłby od wybrany sprytnie, czyli akurat
    ten który dane ma odebrać było by to szybsze niż czekanie na nastepną
    rundę. A może można pomóc wskazując jaki inny watek miałby się obudzić
    kiedy ja zrobie wait. A może trzeba robić spinlocki zamiast czekać
    biernie na wyjście z read. A może porzucić rury na rzecz jawnego shared
    memory bo nie mają sensu. itd itp. Jestem pewny że ktoś już to wczesniej
    obadał i wie jak zrobić to sensownie szybko.

  • 7. Data: 2018-03-31 13:18:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/26/2018 9:24 AM, Yakhub wrote:
    > Odpowiedź: Wątek T2 ruszy wtedy, gdy OS znajdzie czas, żeby go przełączyć.
    > Nie wcześniej, i nie później.

    Pytam o średni czas obserwowany w aplikacjach.

    > Ten czas możesz co najwyżej zgrubnie oszacować, bazując na statystyce
    > (czyt. "w 80% przypadków, będzie to krócej, niż X"), ale nigdy nie będziesz
    > go pewien.

    Nie musze być pewien, przesylam miliony małych komunikatów w czasie
    życia aplikacji, chcę mieć wyłącznie pogląd statystyczny o jakich
    czasach mówimy we współczesnych systemach operacyjnych i co mozna zrobić
    aby te czasy redukować.

  • 8. Data: 2018-03-31 13:19:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/21/2018 1:26 PM, Adam Wysocki wrote:
    > Nie ma na to żadnej gwarancji.

    Nie pytam o gwarancje, nie pisze apliakcji RT.

    > Spróbuj, pokesperymentuj też z sched_setaffinity.
    > http://man7.org/linux/man-pages/man2/sched_setaffini
    ty.2.html

    Misiałbym wczesniej chyba miec pojęcie o tym jak działa algorytmika
    schedulera wątków i procesów. To troche spory temat na samodzielne
    przegryzanie się.