  • 1. Data: 2018-11-04 13:36:07
    Temat: Szyfrowanie sprzętowe SSD
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    jest np. taki dysk
    https://www.kingston.com/pl/ssd/business/suv500

    i za Chiny nie mogę znaleźć jak działa takie rozwiązanie w przypadku
    dysku systemowego? Czy w ogole działa? Na ogół jak się nie chwalą to sie
    nie da :)
    Jak ja to widzę i jakie rozwiązanie dla mnie by było strzałem w 10:
    a) wkładam dysk jako pomocniczy instaluje jakiś tam firmowy soft i
    ustawiam szyfrowanie hasłem.
    b) uruchamiam go jako systemowy to z dysku uruchamia się wbudowany soft
    do odblokowania - prosi o hasło. Fajnie by było gdyby była możliwość
    limitu prób - jak ją przekroczymy dysk usuwa klucz i bye-bye. Dzięki
    temu możnaby ustawić nawet bardzo krótkie hasło.
    c) przy poprawnym wklepaniu następuje reboot komputera i wtedy już dysk
    odpala się przez BIOS normalnie i tak az do wyłączenia komputera.

    Jest coś takiego?
    Czy to działa tylko przez jakiś moduł BIOS, jak tak to jaki?

    --
    @foe_pl

  • 2. Data: 2018-11-05 14:35:48
    Temat: Re: Szyfrowanie sprzętowe SSD
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 04 Nov 2018 13:36:07 +0100, the_foe wrote:
    > i za Chiny nie mogę znaleźć jak działa takie rozwiązanie w przypadku
    > dysku systemowego?

    Działa bardzo dobrze.

    > Czy w ogole działa?

    Oczywiście.

    > Na ogół jak się nie chwalą to sie nie da :)

    Albo szkoda im energii na tłumaczenia których ogól i tak nie zrozumie.

    > Jak ja to widzę i jakie rozwiązanie dla mnie by było strzałem w 10:
    > a) wkładam dysk jako pomocniczy instaluje jakiś tam firmowy soft i
    > ustawiam szyfrowanie hasłem.

    Żadnego firmware nie potrzeba, wsparcie ma być w BIOS. Komputer się
    uruchamia, BIOS widzi że dysk jest zablokowany hasłem i pyta użytkownika
    o hasło.

    > b) uruchamiam go jako systemowy to z dysku uruchamia się wbudowany soft
    > do odblokowania - prosi o hasło. Fajnie by było gdyby była możliwość

    Żadnego softu tam nie ma, ochrona hasłem jest częścią standardu ATA.
    Natomiast jeśli BIOS nie wspiera odblokowywania takiego dysku podczas
    boot, to nie ma opcji by korzystać z takiego dysku dla systemu. Jako
    pomocniczy to i owszem, pod warunkiem że OS pozwala przesłać dyskowi
    stosowne polecenie ATA (a jak nie to pewno da się załatwić jakimś
    programem - w praktyce robiłem to tylko kilka razy i to jeszcze w DOS).

    > limitu prób - jak ją przekroczymy dysk usuwa klucz i bye-bye. Dzięki
    > temu możnaby ustawić nawet bardzo krótkie hasło.

    Takiego czegoś to nie ma, aczkolwiek większość dysków pozwala na próby
    odkluczenia tylko przez krótki czas po starcie.

    > Czy to działa tylko przez jakiś moduł BIOS, jak tak to jaki?

    Podałem wyżej - jeśli BIOS wspiera tzw. ATA password to nie ma problemu.
    Jeśli nie wspiera, to z zahasłowanego dysku nie da się wystartować,
    trzeba go odhasłować już z poziomu systemu operacyjnego (w Linuksie np.
    via hdparm, w DOS za pomocą ATAPWD, a dla Windows zapewne też coś
    istnieje ale jeśli chodzi o Windows to nie wiem, nie znam się, nie
    orientuję się i w ogóle zarobiony jestem).

    Mateusz

  • 3. Data: 2018-11-05 16:25:31
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "the_foe" napisał w wiadomości grup

    > Czy to działa tylko przez jakiś moduł BIOS, jak tak to jaki?

    Tak, w BIOSie pojawia się dodatkowa opcja. U siebie mam BIOS PASSWORD oraz
    SYSTEM PASSWORD standardowo. Gdy włożę dysk SSD ze sprzętowym szyfrowaniem,
    pojawia się dodatkowa opcja DISK PASSWORD. Działa wyśmienicie i nie zżera
    mocy obliczeniowej CPU

  • 4. Data: 2018-11-06 03:14:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-05, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:
    > Podałem wyżej - jeśli BIOS wspiera tzw. ATA password to nie ma problemu.

    Przy UEFI da się chyba mieszać więcej. Np. jest taka dodatkowa
    funkcjonalność SED, od której zdaje się zaczął Seagate: wystarczy
    nadpisac miejsce z kluczem i dane bedą niedostępne (pierwotna
    funkcjonalność - ochrona danych przy utylizacji dysku). Ale można to
    też traktowac w ten sposób, że póki w tym miejscu jest poprawny klucz
    to dane będą dostępne. Takie coś raczej łatwo zaimplementowac na
    poziomie firmware uefi z ochroną typu password i jak tak googlam po tym
    specyficznym Kongstonie to chyba parę firm to robi.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-11-06 14:13:23
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 4 Nov 2018 13:36:07 +0100, the_foe <t...@c...pl>
    wrote:

    He, he, he:

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/uwaga-na-dyski-
    ssd-z-wbudowanym-szyfrowaniem-to-moze-byc-pulapka/
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2018-11-07 01:38:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-06, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > He, he, he:
    >
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/uwaga-na-dyski-
    ssd-z-wbudowanym-szyfrowaniem-to-moze-byc-pulapka/

    No he he he faktycznie :)
    Art. ładnie w temat dyskusji w sąsiednim watku.

    Nie tyle jest zaskakująca dziurawość firmware - bo ta jest powszechna, i
    równie powszechne zostawianie jtag'ów, co że takie numery robią
    producenci urządzeń komputerowych z produktami sprzedawanych jako ekstra
    bezpieczne.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2018-11-09 18:45:42
    Od: the_foe <t...@c...pl>

> [...]
    > istnieje ale jeśli chodzi o Windows to nie wiem, nie znam się, nie
    > orientuję się i w ogóle zarobiony jestem).

    Wielkie dzięki.
    W BIOSie nie widze takiej opcji jak ATA password, ale może pojawi się
    jak będzie odpowiedni dysk? Tyle co wiem, ze MB (MSI) ma moduł TPM -
    jesli to coś daje.
    W intrernetach coś tam bredzą ze ATA password jest do obejścia. Czy to
    ględzenie tylko?
    Poza tym czytam coś takiego na wykopie:

    ===================== CYTAT =======================================
    Kupiłem MX200, jako że szyfruję zawsze wszystkie dyski i ten
    zaszyfrowałem VeraCrypt.

    Niestety spadek prędkości był o 50% na odczycie i zapisie sekwencyjnym.
    I ponad 10x razy wolniej na 4k-64thrd.

    Po małym research-u okazało się że ten SSD wspiera standard Opal 2.0.
    Czyli SED - "Self-Encrypting Drive", czyli samo szyfrujące się dyski.

    Tak wiec zamiast używać szyfrowania programowego lepiej włączyć
    sprzętowe. Nie tracimy nic na wydajności, szyfrowanie jest przezroczyste
    dla systemu itp. Można używać programów do partycjonowania, klonowania
    itp bez żadnego problemu. Jak również instalować dowolny system na dysku.

    Standardowo wszystkie dyski obsługujące Opal 2.0 maja włączone
    szyfrowanie domyślnie. Jedynie nie pytają o hasło przy uruchomieniu
    komputera.

    Programem sedutil ustawiamy własne hasło, i włączamy szyfrowanie tym
    naszym kluczem. Cała operacja trwa 2-3 sekundy, sedutil zainstaluje
    program rozruchowy w specjalnym miejscu na dysku zwanym Shadow MBR.
    Które to nie jest dostępne dla systemu. Komputer po uruchomieniu
    załaduję ten program zwany "PBA - pre-boot authorization". W którym to
    podajemy swoje hasło, po poprawnym podaniu hasła, komputer się zresetuje
    i dysk będzie normalnie dostępny.
    Rozpocznie się ładowanie systemu, napęd będzie odblokowany do momentu
    odcięcia zasilania. Tak wiec możemy kompa resetować itp, i cały czas
    dysk będzie odblokowany. Po wyłączeniu komputera dysk dopiero się
    zablokuję.

    Opal 2.0 dostępny jest dla większości dysków Crucial, Samsung np 840/850
    oraz kilku Intela, czy twój obsługuje musisz sprawdzić sam.

    ===================== KONIEC CYTATU ==================================

    --
    @foe_pl

  • 8. Data: 2018-11-09 19:01:49
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 09 Nov 2018 18:45:42 +0100, the_foe wrote:
    > W intrernetach coś tam bredzą ze ATA password jest do obejścia. Czy to
    > ględzenie tylko?

    Da się obejść relatywnie łatwo w przypadku dysków magnetycznych, które
    nie szyfrują swojej zawartości a jedynie pytają o hasło podczas startu.
    Wystarczy przełożyć elektronikę, albo przeprogramować chip dysku i po
    ptakach. W przypadku SSD poprzeczka znajduje się zdecydowanie wyżej. Przy
    czym idealne zabezpieczenia nie istnieją, wszystko jest kwestią ceny.

> [...]
    > zaszyfrowałem VeraCrypt.
    >
    > Niestety spadek prędkości był o 50% na odczycie i zapisie sekwencyjnym.

    Tutaj mowa o szyfrowaniu software. I zgadza się - takie szyfrowanie może
    mieć narzut (czasem spory) na wydajność, a także na czas pracy na aku.

> [...]
    > dla systemu itp. Można używać programów do partycjonowania, klonowania
    > itp bez żadnego problemu. Jak również instalować dowolny system na

    O tym pisałem wcześniej.

> [...]
    > załaduję ten program zwany "PBA - pre-boot authorization". W którym to
    > podajemy swoje hasło, po poprawnym podaniu hasła, komputer się zresetuje

    O tym pierwsze słyszę. Ale ja generalnie mało na czasie jestem, a z
    postępem różne cuda ludzie wymyślają. Z opisu brzmi fajnie - znaczyłoby,
    że nawet i bez wsparcia w BIOS/UEFI da się szyfrować dysk via hardware.

    Mateusz

  • 9. Data: 2019-06-25 13:52:09

    Zwykle myślałem, że przy restarcie szczególnie laptopa jednak jest przerwa w
    zasilaniu.

    -----