    From: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: TCG Opal
    Date: Thu, 9 Nov 2017 20:10:49 +0900

    Dyski SSD m.in. Samsunga mają taki ficzer - ciekawa sprawa, sprzętowe kodowanie AES.
    O implementacji jest jednak baardzo niewiele w sieci i przeważnie opiera się o
    windowsowego bitlockera - nie interesuje mnie to rozwiązanie, chciałem coś w warstwie
    niższej. Z tego co czytałem dyski z TCG Opal posiadają możliwość autoryzacji przed
    uruchomieniem sektora rozruchowego, czyli podobnie jak działa truecrypt - po
    uruchomieniu komputera (laptopa) podajemy hasło i w razie powodzenia uruchamiany jest
    system, dalej - szyfrowanie jest zupełnie przezroczyste i nie ma potrzeby żadnych
    driverów, nie ma też znaczenia jaki jest system.
    1. czy dobrze to rozumiem?
    2. co w sytuacji wybudzenia z uśpienia - komp nie startuje wówczas z sektora
    startowego, a dysk po braku zasilania bedzie wymagał hasła. Czy może w normalnym
    uśpieniu podawane jest nadal zasilanie, a jedynie wysłana komenda uśpienia?

    pozdrawiam