  • 1. Data: 2020-01-08 18:10:29
    Temat: TV LCD - jak już wysiądzie całkiem to gdzie szukać problemu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Od miesiąca około 8 letni TV LCD 32" działa tak.
    Po włączeniu zapala się zielony LED.
    Po kilku sekundach są dwie możliwości:
    - słabe błyśnięcie całego ekranu - znaczy, że za kolejne kilka sekund
    zacznie normalnie działać i potem wszystko działa normalnie wiele godzin.
    - brak słabego błyśnięcia - nic nie będzie działało - nawet pilotem nie
    da się wyłączyć (choć przed chwilą dał się włączyć).

    Po wyłączeniu z sieci i włączeniu kolejna próba ma znów takie dwie
    możliwości według mnie całkowicie losowo.

    Jak coś się psuje, ale nie całkiem to zawsze pierwsze co się kojarzy to
    elektrolity.
    Według mnie ten błysk to moment startu przetwornicy.
    Czy to, że nie startuje daje się jakoś wytłumaczyć elektrolitami. Bo ja
    bym bardziej się wtedy spodziewał, że startuje i się wyłącza i tak w
    koło - powinno to być zauważalne.
    No bo wydaje mi się, że start to po osiągnięciu jakiegoś progu napięcia
    - przy wyschniętych elektrolitach napięcie też by zostało osiągnięte
    więc próba startu by jakaś chyba była, a nie całkowite nic.
    A może to zimny lut i bywa, że kondensator startowy nie jest w ogóle
    ładowany.

    A może to typowa usterka i wiadomo co dokładnie ją wywołuje.
    Ktoś coś wie?
    Jeszcze nawet nie próbowałem rozkręcać więc nie mam pojęcia co tam
    zastanę. Dopóki daje się włączyć nie chce mi się.
    P.G.

  • 2. Data: 2020-01-08 22:30:07
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > - brak słabego błyśnięcia - nic nie będzie działało - nawet pilotem nie
    > da się wyłączyć (choć przed chwilą dał się włączyć).

    bo się procek powiesił?

    > Jak coś się psuje, ale nie całkiem to zawsze pierwsze co się kojarzy to
    > elektrolity.

    Na kilka lcdków jakie naprawiałem, elektrolity musiały iść w pierwszej
    kolejności. Za każdym razem, jeśli raz startował a raz nie to była wina
    elektrolitów. Raz miałem przypadek, że działał w określonych
    temperaturach (jak był zimny to było ok). Okazała się padnięta jakoś
    dziwnie jedna dioda (gdzieś w środku układu - jedna z przetwornic).
    > bym bardziej się wtedy spodziewał, że startuje i się wyłącza i tak w
    > koło - powinno to być zauważalne.

    albo nie startuje w ogóle. Jak masz tętnienia albo napięcia mocno
    zaniżone to procka łatwo zwiesić.

  • 3. Data: 2020-01-09 16:18:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-08 o 22:30, sirapacz pisze:

    > albo nie startuje w ogóle. Jak masz tętnienia albo napięcia mocno
    > zaniżone to procka łatwo zwiesić.

    Dzięki.
    Problem broun-out rozwiązaliśmy raz na zawsze tak dawno, że całkiem
    zapomniałem o takiej możliwości.
    P.G.

  • 4. Data: 2020-01-10 04:06:59
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2020-01-08 18:10, Piotr Gałka wrote:
    [...]
    > A może to typowa usterka i wiadomo co dokładnie ją wywołuje.
    > Ktoś coś wie?
    > Jeszcze nawet nie próbowałem rozkręcać więc nie mam pojęcia co tam
    > zastanę. Dopóki daje się włączyć nie chce mi się.
    Jakieś 6-9 miesięcy temu naprawiałem 8-letnią Toshibę 26". Na początku
    matka marudziła, że pikseloza się pojawia, co ja zrzucałem na uszkodzoną
    instalację antenową (np. siejący zasilacz - miałem już coś takiego), ale
    przegląd instalacji nic nie dał. Aż w końcu telewizor po kilku(nastu)
    minutach od włączenia zaczął się wyłączać i trzeba było odczekać chwilę,
    aby go ponownie włączyć. Rozkręciłem go więc w poszukiwaniu spuchniętych
    elektrolitów i zimnych lutów. Spuchniętych elektrolitów nie znalazłem,
    ale sporo podejrzanych lutów na płytce zasilacza to i owszem (płytki
    ,,komputera" nawet nie sprawdzałem). Poprawiłem luty i wszystko gra i
    buczy, a co najważniejsze, pikseloza zniknęła.

  • 5. Data: 2020-01-10 09:30:40
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Problem broun-out rozwiązaliśmy raz na zawsze tak dawno, że całkiem
    > zapomniałem o takiej możliwości.
    > P.G.

    Nie jest idealnie choć widzę różnicę w żywotności sprzętu. Płyty główne
    komputerów w zasadzie nie miewają już problemów z kondziołkami, LCD
    potrafi pracować latami bez wyłączania i jest ok.

    To, że wiadomo jak łatwo uniknąć problemów konstrukcyjnych nie znaczy,
    że projektanci będą ich unikać:)))

  • 6. Data: 2020-02-18 11:53:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-08 o 22:30, sirapacz pisze:

    > albo nie startuje w ogóle. Jak masz tętnienia albo napięcia mocno
    > zaniżone to procka łatwo zwiesić.

    Wstawię informację do wspólnej pamięci grupowej. Bo się okazało, że
    przyczyna zupełnie inna niż przypuszczałem.
    Jak brałem pod uwagę zwieszanie się procesora to przyjmowałem, że
    przyczyną mogą być tętnienia napięcia zasilania przez wyschnięte
    elektrolity.

    Stan doszedł do tego, że po każdym podłączeniu zasilania były dwa progi:
    - włączy się zielony LED lub nie - jakieś 20% szansy na sukces,
    - jak włączy się zielone to za 10s rozbłyśnie tło lub nie - znów 20%
    szansy na sukces.
    Brak sukcesu - trzeba na jakiś czas wyłączyć wtyczkę z gniazdka i
    zaczynać od nowa.
    Łącznie 0.2 * 0.2 powodowało, że czasami po godzinie próbowania co jakiś
    czas rezygnowałem na dany dzień z TV.

    Obejrzałem 5V standbay oscyloskopem. Chińczyk zaoszczędził na
    elektrolitach - na wyjściu DCDC są dwa po 1000uF za nimi jest dławik i
    miejsce na kolejny elektrolit, ale jego już nie ma.
    Na 5V tętnienia Vpp 20mV o częstotliwości około 50kHz i na to nałożone
    piłokształtne tętnienia rzędu 50mV o znacznie niższej częstotliwości.
    DCDC pracuje z przerwami. Zdziwiło mnie to, że wypełnienie taj pracy
    było ponad 90%. Ja bym się raczej spodziewał odwrotnie.
    Ogólnie uznałem, że tętnienia są za małe aby były przyczyną.

    W sieci znalazłem informację, że jest tam jakaś pamięć która lubi
    zapominać i trzeba wgrać soft on nowa.
    Wsad i instrukcję znalazłem na stronie Toshiby.
    Zrobiłem ten upgrade i..... nic nie pomogło.
    W sieci ktoś kilka lat temu pisał, że ma ten plik 4M, ale szuka dużego
    8M obrazu całej pamięci bo widocznie problem jest nie w tej części co
    jest nadgrywana tym małym plikiem.
    Niestety nigdzie żadnego 8M pliku nie znalazłem więc w ramach ostatniej
    próby postanowiłem że jak uda mi się w końcu znów uruchomić ten TV to
    pomęczę tę pamięć wiele razy - może pomoże.
    Za godzinę, czy dwie jak udało mi się go odpalić to zrobiłem mu ten
    upgrade z 10 razy pod rząd i... pomogło.

    Mam nawet hipotezę dlaczego za jednym razem nie pomogło. Aby w przypadku
    błędu użytkownika skutkującego wielokrotnym wysyłaniem tego samego pliku
    nie doszło do zamęczenia flasha nie programujemy go, gdy dane do
    wpisania zgadzają się z zawartością.
    Może przy tym jednym upgrade akurat odczytało się dobrze (czasem
    przecież odczytywało się dobrze) i pominął programowanie strony na
    której był problem. Przy którejś z kolejnych prób zapewne weryfikacja
    się nie zgodziła i strona została przeprogramowana.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-02-18 20:54:58
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Za godzinę, czy dwie jak udało mi się go odpalić to zrobiłem mu ten
    > upgrade z 10 razy pod rząd i... pomogło.

    ....moja wyobraźnia jest zbyt słaba, aby móc to przewidzieć :)

  • 8. Data: 2020-02-18 21:36:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak całkiem wysiadzie to jest problem bo nie można go zwyczajne wyrzucić na śmiecia i
    trzeba jechać do jakiegoś specjalnego złomu żeby go zutylizować. Podobnie z pudełkiem
    po paście do butów i puszka po farbie.