  • 1. Data: 2019-03-24 09:59:59
    Temat: Taka mała instalacja
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Chciałbym podłączyc dodatkową lampe cofania któa włączałaby się w
    momencie wrzucenia wstecznego biegu. Prosta sprawa - podłączenie pod
    lampę cofania i już.
    Ale chciałbym też jednoczesnie moc ją właczyc wtedy kiedy bieg wsteczny
    właczony nie jest przy pomocy dodatkowego przycisku w kabinie.
    Pytanie, jak coś takiego zrobic?

    Bo jeżeli podłaczyłbym to tak ze z lampy zasilanie jedno a z aku
    bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku i
    wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do lampy)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

  • 2. Data: 2019-03-24 10:09:43
    Temat: Re: Taka mała instalacja
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-03-24 o 09:59, Budzik pisze:

    > Bo jeżeli podłaczyłbym to tak ze z lampy zasilanie jedno a z aku
    > bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku i
    > wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do lampy)

    Nic się nie stanie. Zasilanie jest jedno, z akumulatora, tylko
    podłączenia są dwa, równoległe.

  • 3. Data: 2019-03-24 10:13:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 24 Mar 2019 08:59:59 GMT, Budzik napisał(a):

    > Bo jeżeli podłaczyłbym to tak ze z lampy zasilanie jedno a z aku
    > bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku i
    > wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do lampy)

    Pewnie byś zrobił funktor "or".
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2019-03-24 12:31:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.03.2019 o 09:59, Budzik pisze:

    > Bo jeżeli podłaczyłbym to tak ze z lampy zasilanie jedno a z aku
    > bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku i
    > wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do lampy)

    Nic się nie stanie, poza tym, że przepalisz obydwa bezpieczniki jak
    zrobisz zwarcie (bo zamierzałeś dać bezpiecznik do "prosto z aku" albo
    wykorzystać jakiś istniejący obwód oczywiście?). No i poza tym, że to
    druciarstwo. Jak już będziesz podłaczał "bezpośrednio z aku" to wybierz
    jakiś nieznaczący dla bezpieczenstwa obwód.

    Shrek

  • 5. Data: 2019-03-24 12:39:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Budzik pisze tak:

    > Chciałbym podłączyc dodatkową lampe cofania któa włączałaby się w
    > momencie wrzucenia wstecznego biegu. Prosta sprawa - podłączenie
    > pod lampę cofania i już.

    będą świecić obie

    > Ale chciałbym też jednoczesnie moc ją właczyc wtedy kiedy bieg
    > wsteczny właczony nie jest przy pomocy dodatkowego przycisku w
    > kabinie. Pytanie, jak coś takiego zrobic?

    Jak zasilisz z przycisku kabel od skrzyni do lamp to też będą świecić obie.

> [...]
    > bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku
    > i wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do

    W gupim samochodzie nic się nie stanie a w mundrym trzeba rozkminić
    czy nic się nie stanie jak zapodasz +12v na kabel do skrzyni, czy
    jest jakaś kontrola spalonej żarówki itp.

    Możesz dać dwie diody 10 amperów złączone katodami do lamp wtedy odseparujesz obwody.

    https://allegro.pl/oferta/dioda-prostownicza-10a10-1
    0a-1000v-4szt-7404723598

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 6. Data: 2019-03-24 13:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik PiteR e...@f...pl ...

    > będą świecić obie

    Ano

    > Jak zasilisz z przycisku kabel od skrzyni do lamp to też będą
    > świecić obie.

    Oczywiście zasile tylko tą dodatkową lampę.

    > W gupim samochodzie nic się nie stanie a w mundrym trzeba rozkminić
    > czy nic się nie stanie jak zapodasz +12v na kabel do skrzyni, czy
    > jest jakaś kontrola spalonej żarówki itp.

    Ten dodatkowy pojdzie tylko do nowej lampy wiec tutaj chyba nie ma
    zadnego ryzyka.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 7. Data: 2019-03-24 13:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

    > Nic się nie stanie, poza tym, że przepalisz obydwa bezpieczniki jak
    > zrobisz zwarcie (bo zamierzałeś dać bezpiecznik do "prosto z aku"
    > albo wykorzystać jakiś istniejący obwód oczywiście?).

    Tak, ogólnie czesto mam jakis dodatkowy sprzet w aucie wiec pierwsze co
    robię to osobny bezpiecznik przy aku do którego podłaczam rozne takie
    które maja miec zasilanie bez wzgledu na kluczyk.

    > No i poza tym,
    > że to druciarstwo.

    Dlaczego?

    > Jak już będziesz podłaczał "bezpośrednio z aku"
    > to wybierz jakiś nieznaczący dla bezpieczenstwa obwód.

    No własnie staram sie nie podłaczac pod istniejace juz obwody zeby ich
    dodatkowo nie obciazac no chyba ze to jakies pierdoły które parenasdcie W
    biorą i tak jak mowisz - lądują np w obwodzie lampy zasilania kabiny.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji

  • 8. Data: 2019-03-24 14:09:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.03.2019 o 13:59, Budzik pisze:

> [...]
    > robię to osobny bezpiecznik przy aku do którego podłaczam rozne takie
    > które maja miec zasilanie bez wzgledu na kluczyk.

    Ogólnie. No i jak słusznie zauważono - zaświeci się też wsteczny. W
    nowych autach cholera w sumie wie co się stanie jak od dupy strony
    podasz 12V.

    Shrek

  • 9. Data: 2019-03-24 14:20:29
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    > bezposrednio drugie to co się stanie jak włącze lampe z przycisku i
    > wrzuce wsteczny bieg? (czyli dam tak jakby podwójne zasilanie do lampy)

    Najpierw się zorientuj jak jest zasilana lampa oryginalna i czym steruje
    czujnik przy skrzyni.
    Sterowanie lampą może być przez podanie plusa albo minusa zasilania
    przez czujnik. Ewentualnie w nowszych przez wysterowanie wejścia
    kontrolera a on po CAN włącza żarówkę.
    Nie wiadomo co się stanie jak żarówka dostanie napięcie z obcego źródła,
    czy kontroler nie zinterpretuje tego jak zwarcie i nie wyświetli
    kontrolki ostrzegawczej.
    Ja dla bezpieczeństwa instalacji samochodu zrobiłbym to przez
    przekaźnik. Czyli lampę włączam lub wyłączam z kabiny włącznikiem i
    przez bezpiecznik. Przed dodatkową lampą jest przekaźnik zasilany tak
    jak oryginalna lampa cofania. Po pojawieniu się napięcia na lampie
    cofania, przekaźnik przełącza zasilanie dodatkowej lampy z kabla z
    kabiny na zasilanie równolegle z oryginalną lampą cofania.
    Jedyne niebezpieczeństwo jest wtedy, gdy skleją się styki przekaźnika.
    Można to też ominąć, dodając dodatkowy kabel z kabiny z zasilaniem na
    stałe (nie przez wyłącznik, ale też przez bezpiecznik).

    yabba

  • 10. Data: 2019-03-24 22:10:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Budzik pisze tak:

    > Użytkownik PiteR e...@f...pl ...

    > Ano

    > Oczywiście zasile tylko tą dodatkową lampę.

    A to już nie rozumiem co chcesz zrobić. Bo piszesz że lampy połączysz
    to i tak napięcie wróci do skrzyni po kablu wstecznego.

    > Ten dodatkowy pojdzie tylko do nowej lampy wiec tutaj chyba nie ma
    > zadnego ryzyka.

    to juz jej nie chcesz włączać ze wstecznym?

    zobacz dwa schematy
    bez przekaznika i z przekaznikiem

    http://piterpro.private.pl/img/budzik_lampy.jpg

    --